Wiele sie zmienilo w WFB od czasu, kiedy ostatnio prowdzilem te armie do boju. Nowe armie, nowe problemy. Zaczalem sie zastanawiac, czy w zwiazku z tym szeregiem zmian, nie warto by dokonac rewizji naszego arsenalu.
Jak patrze ostatnio po rozpiskach WE na forum, to widze, ze nie zmienily sie zbytnio w stosunku do tego, co widywalem rok temu.
A tymczasem ponowna lektura Army Booka zwrocila moja uwage na kilka ciekawych rozwiazan... z którymi nigdy dotad sie nie spotkalem.
Siren Song Lesnych Elfów - czyli Horn of Asrai (25pkt) - przeciwnicy, ktorzy nie zdadza Ld musza szarzowac na herosa z tym przedmiotem(one use only) - jest to oczywiscie nieco upośledzona wersja odpowiednika demonicznego, ale moze tez, mysle, znalezc swoje zastosowania.
Kombinuje, zeby wrzucic taki przedmiot na lorda na smoku. Do tego kilka bajerow przede wszystkim wzmacniajacych wytrzymalosc a jesli sie uda, to takze uderzenie w walce wrecz, np.: Horn of Asrai, Helm of Hunt, Broszka z wardem 3+ na niemagiczne ataki (lub -1 to hit w smoka i jezdzca z glupota dla lesnych duchow), oraz SoM.
Do czego moze sie przydac?
Glowne zastosowanie widze przeciwko defensom z niską liderką, ale moze byc przydatne takze na ofensy z duża liczbą lekkich jednostek z mala liderką.
Jeżeli uda sie ten przedmiot dobrze wykorzystac, to:
- mozemy zabezpieczyc sie przed ostrzalem wroga (przyjmujac szarze lekkich jednostek)
- mozemy dac sobie szanse na pogoń po pokonaniu lekkich jednostek, wiec zblizenie do wroga, a nastepnie wykorzystanie tego zblizenia w swojej turze, by zaszarzowac
- zwiekszamy zasieg terroru (bo kazdy kto nie zda liderki i musi nas szarzowac, dalej musi zdac test terroru)
- robimy wyłamy w szeregach wroga (chcemy prowokowac niechciane szarze)
- mozemy wciagnac przeciwnika w walke na bardzo zlych dla niego warunkach (jezeli skleimy np. treemana ze smokiem i zaprosimy sredniej wielkosci oddzialy do szarzy - malo kto bezstresowo bierze na klate 10AS6+4AS5)
Jak użyć?
To niestety najwiekszy problem, ze efektu nie mozemy w 100% przewidziec. Nalezy maksymalizować szansę uzyskania efektu poprzez wystawianie sie pod szarze kilku oddziałów jednoczesnie. W tym momencie nalezy zwrocic uwagę na to, czy szarze, ktore chcemy sprowokowac nie przerosną możliwości naszego lorda - 15 Black Guardow z Assasinem nie trzeba prowokowac do szarzy - sami z niej skrzetnie skorzystaja, jesli tylko nadarzy sie taka okazja. Natomiast jesli staniemy poza ich zasiegiem, ale tak, by mogly nas zaszarzowac 2 oddzialy Dark Riderow i 3 oddzialy Harpii, to jest duza szansa na to, ze cos bedziemy mogli w tej turze zmielic, lub sterroryzowac.
Czasem, jesli np wrog nie ma oddzialow z niską liderką, lub ma niewiele takich oddziałów (imho warto jeszcze ryzykowac dla kilku oddzialow z LD max.8 ) nie warto ryzykowac, szczegolnie jesli oznaczaloby to wystawienie sie na powazny ostrzal. Z drugiej strony warto pamiętać, że przedmiot ten nie odmawia nam możliwości ucieczki na szarzę. Wiec nawet jesli okazuje sie, ze szarzuja na nas sily, ktorym nie podolamy - zawsze mozemy zrobic taktyczny odwrot. Moze to byc nawet planowany manewr, by wystawic np. palącego szarzę przeciwka flanką do innych naszych jednostek.
Najlepiej przeanalizowac kilka scenariuszy:
Lizardman
Wylądowanie w chmurze skinków - palenie zionieciem, terror na poczatku tury dla najblizszych oddzialów, test powstrzymania sie przed szarzą dla wszystkich oddziałów skinkow do 12"od smoka, oraz wszystkich oddzialow terradonow do 20"od smoka. Te ktore sie nie powstrzymaja - test terroru, te ktore sie nie powstrzymaly i zdaly terror- szarza. Szansa, ze przyjmiemy jakas szarze - moim zdaniem dosyc wysoka. Oddzialy z ktorymi mozemy sie zwiazac w walce - latwe do pokonania. Pogoń - do zrobienia. Mozna jednym ruchem totalnie zniszczyc plany generalowi lizkaków.
Wampiry
Wydaje sie to dobrym rozwiazaniem na Wraithy (Ld5) i Vargulfa (Ld4), ale tez Fell Baty i Dire Wolfy, ktore sa poza Ld generała. Jak? Sklejamy smoka z treemanem, przed smokiem stawiamy orła, by zaslanial prawie cala podstawkę (dziek temu bedzie trzeba sie tez dostawic do drzewa a w dodatku niewiele modeli np. Wraithow, bedzie moglo atakowac naszego lorda). Szarzujące oddzialy dostaja Stand&Shoot od Treemana a nastepnie biorą na klate solidną porcję ataków. Sprawa powinna byc rozwiazana w jedną turę.
Imperium
Znowu mozna sie albo skleic z treemanem, zeby sprobowac wziac na klate jakas ciezka kawalerie, albo podleciec w najwieksze skupisko handgunnerow, scoutow i magow a nastepnie dac im wszystkim kilka soczystych testow na Ld7. Nastepnie pomachac sterroryzowanym, zniszczyc odwaznych, gonic w armatę.
Przyklady moznaby mnożyć. Najmniej przydatny wydaje sie ten przedmiot przeciwko krasnalom (wysokie Ld i silny ostrzal)
Wasze opinie? Ktos tego probowal? Ja chyba sprobuje dzis tego uzyc w bitwie z nowymi Warriors of Chaos.
W nastepnych odcinkach chce wziac pod lupe jeszcze kilka innych przedmiotów. Watch this space.
