Pozwole sobie podsumowac geneze powstania BP+R, aby uporzadkowac dyskusje. Jezeli Warhammer ma to byc rywalizacja, to choc postarajmy sie ja zrobic to porzadnie, mozliwie rowna i sprawiedliwa, oparta na jakichs twardych podstawach.
Wypowiedz nie ma na celu obrazanie kogokolwiek czy tez zaistnieniem, po prostu jako zwiazany z battlem przen nascie lat chcialbym wniesc cos pozytecznego do dyskusji. Z gory gratuluje wszystkim, ktorzy dobrna do konca
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Jedziemy… Ciag logiczny:
1) TOP 10 jest zdominowane prez dwie armie
2) Reakcja LS ( jako ciala kompetentnego i ogolnie uznawanego )
Cel: TOP 10 na turniejach bardziej zróżnicowane
Srodek: stworzenie BP+R, żeby jedna/dwie z tych armii nie dominowało w sposób skrajny.
Dodatkowo: celem NIE JEST stworzenie idealnej równowagi (bo jest to po prostu zadanie niemożliwe) ale jedynie przywrócenie jako-takiego poziomu równowagi
W zwiazku z kontrowersjami po BP+R powstaje pytanie czy uzyte srodki sa jedynym i najlepsza droga do osiagniecia celu i czy sam cel jest zdefiniowany poprawnie?
( np. poprzez wprowadzenie limitu 5 graczy danej armii / turniej tez osiaga sie zalozony cel ).
W tej analizie brakuje podstawowego pytania:
- dlaczego TOP 10 jest zdominowane przez te dwie armie?
I teraz juz moj osobisty hyde-park (sorki za banaly) :
P: dlaczego TOP 10 jest zdominowane przez te dwie armie?
O: poniewaz zdobywaja najwiecej punktow na turniejach
P: dlaczego zdobywaja najwiecej punktow?
O: wygrywaja wiekszosc bitew
P: dlaczego wygrywaja wiekszosc bitew?
O1: bo sa najsilniejsza armia ( sila rozpiski )
O2: bo graja nia najlepsi gracze ( skill )
O3: mix powyzszych
I tu dochodzimy do sedna sprawy:
Niestety nie da sie twardo (poprzez liczby a nie “czuja” ) odpowiedziec na ostatnie pytanie. Intuicyjna odpowiedz to 3, ale pozostaje pytanie o proporcje ( innymi slowy – czy ten gracz wygrywa czystym skillem, czy sila armii). Obecny ranking / Liga nie uwzgledna w punktach “sily armii” przez co nie jest miarodajny.
Najprosciej “jak dobry jest gracz”, jego “pozycje” wobec innych graczy (Z) opisuje proste rownanie:
X * Y = Z
X – relatywny skill gracza
Y – relatywna sila armii
Z – pozycja w rankingu
I teraz, jak okreslic sile armii i skill gracza ???
Na poczatek cytacik… nie musze dodawac jakie slowa zastapic, aby brzmial BARDZO znajomo:
Zastapmy “szachista” na “warhammerowiec” i mamy wstep do XOcena siły gry szachisty jest zadaniem dość trudnym, ponieważ nie istnieją metody bezwzględnej oceny wartości poszczególnych posunięć w partii szachów. Można jedynie porównać poziom gry dwóch szachistów, biorąc pod uwagę wynik partii pomiędzy nimi. Jeśli zawodnik wygrał partię, należy założyć, że w tej partii zagrał na wyższym poziomie niż jego przeciwnik. Jeśli przegrał – na niższym. Remis w partii oznacza, że obaj szachiści grali na tym samym poziomie.
Zastapienie “szachisty” armia daje nam wstep do Y
( kilka edycji temu kazdemu parametrowi i cesze byla przypisana wartosc punktowa, teraz jest to bardziej GW-uznaniowe, wiec nie mozna mowic o jakimkolwiek bezwzglednym porownaniu armii, wiec jedynym sposobem jest rowniez ocena sily na podstawie wynikow ).
Ok, ale co dalej? Ano system jaki bylby najlepszy bez koniecznosci wprowadzania ciec ( moze oprocz naprawde NAJWIEKSZYCH debilizmow made by GW) juz istnieje…
Czyli: mega doswiadczony gracz Demonow(A) grajacy przciw nowicjuszowi z Ogrami (B) powinien zrobic masakre ( mocno oczekiwany rezultat w zwiazku z pozycja w rankingu jak I stosunkiem sil demony / ogry ) , inny wynik skutkowalby wzrostem gracza BProfesor Elo zaproponował model, w którym zmiana rankingu szachisty jest bezpośrednio zależna od rankingów przeciwników i rezultatów partii z nimi rozegranych. Porównanie przed turniejem rankingu zawodnika i jego przeciwników powinno określić oczekiwany rezultat tego zawodnika. Jeśli w turnieju uzyskał wynik lepszy od oczekiwanego, jego ranking powinien wzrosnąć, jeśli gorszy – zmaleć. Najistotniejszym pytaniem w tym modelu było: jak różnica rankingów przekłada się na oczekiwany wynik? Do tego wyliczenia Elo zaproponował potraktowanie oczekiwanego wyniku jako zmiennej losowej o rozkładzie normalnym.
Powyzsza zmiana rankingu dzialaloby na oba: gracza i armie, zmieniajac ich wspolczynnik po kazdym turnieju.
Przyklad ( wczesniej byla matematyczna formulka, bez znaczenia dla tego posta ):
Podsumowujac:This update can be performed after each game or each tournament, or after any suitable rating period. An example may help clarify. Suppose Player A has a rating of 1613, and plays in a five-round tournament. He loses to a player rated 1609, draws with a player rated 1477, defeats a player rated 1388, defeats a player rated 1586, and loses to a player rated 1720. His actual score is (0 + 0.5 + 1 + 1 + 0) = 2.5. His expected score, calculated according the formula above, was (0.506 + 0.686 + 0.785 + 0.539 + 0.351) = 2.867. Therefore his new rating is (1613 + 32• (2.5 − 2.867)) = 1601.
Note that while two wins, two losses, and one draw may seem like a par score, it is worse than expected for Player A because his opponents were lower rated on average. Therefore he is slightly penalized. If he had scored two wins, one loss, and two draws, for a total score of three points, that would have been slightly better than expected, and his new rating would have been (1613 + 32• (3 − 2.867)) = 1617.
Jest to dosc jasny system , choc wymaga czasu do opracowania, ale to juz zadanie dla glow matematycznych z wieksza iloscia czasu. Po opracowaniu tabelki excelowej dalsze wklepywanie wynikow nie stanowi juz problemu.
Dane do oszacowania armii i graczy sa dostepne – wyniki masterow z lat ubieglych.
Jest mnostwo kwestii do “doszlifowania” (jak chocby nowe podreczniki, czy resetuja wartosc armii do bazowej I liczymy od nowa czy tez nowy tymczasowy ranking jest w gestii LS?) jednak nie jest to celem tego postu, bo bylby on troche przyduzy.
W tym modelu pozycja gracza zalezy od:
Kombinacji skilla oraz tym jaka armia gral na turnieju.
Pozdrawiam
Szybkie I proste zrodla:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Ranking_szachowy
http://en.wikipedia.org/wiki/Elo_rating_system
P.S.: Gratulacje za wytrwalosc
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)