Tłumaczenie: II - Przygotowanie

Fantasy skirmish ze stajni Reapera.
ODPOWIEDZ
Tomash
Spaministrator
Posty: 7890
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Tomash »

II. Przygotowanie

Podstawki

W opartych na figurkach grze, posiadanie wspólnego i ustalonego zestawu podstawek pod figurkami zdecydowanie ułatwia i przyspiesza rozgrywkę. Rozmiary podstawek do Warlorda są łatwe do zapamiętania, a dostępność podstawek w tych rozmiarach czyni bardzo łatwym ich zdobycie. Modele do gry Warlord sprzedawane są wraz z odpowiednią podstawką, a obowiązujący rozmiar podstawki (w razie zakupu modeli "z drugiej ręki" lub spoza linii Warlord) wydrukowany jest na DataCardzie Modelu.

Rozmiary Podstawek W Warlordzie:
- Standardowa - kwadrat o boku 25mm
- Kawaleryjska - prostokąt 25mm x 50mm
- Duża - kwadrat 40mm
- Olbrzymia - kwadrat 50mm
- Super - typowa płyta CD

Brzegi podstawek
Na potrzeby gry zakłada się, że podstawka Modelu ma dwie strony: przód i tył. Jako że prostokąty i kwadraty mają cztery boki, trzy z nich są traktowane jako przód podstawki, a czwarty z boków - jako tył.

W przypadku większości Modeli łatwo określić tył podstawki na podstawie pozy i ułożenia Modelu. Jeśli jest to niejednoznaczne lub po prostu chcesz ułatwić grę sobie i przeciwnikowi, pomaluj białą (lub po prostu kontrastującą z resztą) linię na brzegu uważanym odtąd za tył podstawki.

Jednostki
Miary w Warlordzie podane i rozstrzygane są w calach. Jeśli zachodzi konieczność gry w układzie SI (brak miarki calowej), wszystkie długości należy pomnożyć przez 2,5 (lub, dla jeszcze większego ułatwienia, przez 2).

Potrzebne Do Gry Materiały
- kość dziesięciościenna (k10)
- kość sześciościenna (k6)
- różne figurki do gry Warlord na odpowiednich podstawkach (Modele)
- narzędzia do mierzenia (linijki lub zwijane miarki)
- talia zwykłych kart do gry
- monety, żetony lub inne drobne przedmioty użyte jako znaczniki

DataCard
(1) [Name] Nazwa/Imię Modelu: wiadomo.
(2) ID: numer katalogowy firmy Reaper Miniatures.
(3) [Affilation] Przynależność: Charakter modelu (Dobry/Neutralny/Zły). Drużyna nie może zawierać jednocześnie Dobrych i Złych modeli. Po ukośniku podana jest Armia Modelu (Reptus, Krzyżowcy, Najemnicy, Pomiot Mroku itd.).
(4) Model: typ/klasyfikacja Modelu w systemie: Dowódca (Warlord, Kapitan, Sierżant), Żołnierz (Szeregowy, Adept), Solo (Potwór, Machina Wojenna, Samotnik), Elitarny (Bohater, Kleryk, Mag) oraz czy model jest Unikalny.
(5) [Troop] Oddział: tylko Modele Dowódców będą miały ten wpis. Pierwsze dwie liczby określają łączną minimalną i maksymalną ilość Modeli w Oddziale prowadzonym przez tego Dowódcę. Liczba po ukośniku określa ilość modeli Elitarnych, którzy mogą należeć do tego Oddziału. "Łączna ilość Modeli" oznacza, że Dowódca także jest liczony jako jeden z Odziału.
(6) [Base] Podstawka: rozmiar podstawki, na jakiej model musi być wystawiony: Standardowa, Kawaleryjska, Duża, Olbrzymia lub Super.
(7) [Pts.] Punkty: punktowy koszt wystawienia Modelu w Drużynie.
#MA: Ilość ataków w walce wręcz, jakie może wykonać model podczas jednej Akcji Walki Wręcz
#RA: Ilość ataków na dystans (np. strzałów), jakie może wykonać model podczas jednej Akcji Walki Dystansowej
[Dmg] Ślady Obrażeń: Kolumny określają współczynniki Modelu w zależności od odniesionych obrażeń. Jeśli model odniesie obrażenia, połóż przy nim (lub na jego podstawce) kość, oznaczającą ile obrażeń zostało zadanych Modelowi. Za każdy punkt obrażeń aktualne statystyki modelu brane są z kolumny bardziej w lewo. Jeśli model odniesie więcej obrażeń niż ma Śladów, uznawany jest za zabity.
[Mov] Ruch: Ile cali Model może się poruszyć podczas jednej Akcji Ruchu.
[Dis] Dyscyplina: Trening, odwaga i panowanie nad emocjami.
[MAV] Wartość Ataku Wręcz: Ofensywna zdolność do walki wręcz.
[RAV] Wartość Ataku Dystansowego: Ofensywna zdolność do walki na dystans.
[Rng] Zasięg: Odległość w calach, na jaką model może wykonać Atak Dystansowy
[DV] Obrona: Defensywna zdolność obrony, uwzględniająca opancerzenie i umiejętność wykonywania uników.
[CP] Moc Czarowania: Ofensywna zdolność magiczna, określająca umiejętność rzucania czarów.
[MD] Obrona Magiczna: Defensywna zdolność magiczna, określająca odporność na czary.

Typy Modeli
Różne Modele używane w grze Warlord mają różne role i zastosowania. Gracze powinni dokładnie się zastanowić jakie Modele wystawią do gry. Niektórzy opierają decyzje na wyglądzie Modeli, inni na statystykach i surowej "mocy" Modelu, jeszcze inni na pasowaniu danego Modelu we własnej koncepcji armii, a są też tacy, którzy łączą powyższe.

Istnieją cztery Typy Modeli. Każdy główny Typ ma kilka Podtypów, różniących się nazwą i zastosowaniem.

Główne Typy Modeli
- Dowódca
- Żołnierz
- Elita
- Solo

Dowódcy
Pierwszym z Głównych Typów Modeli są Dowódcy. Dowódcy prowadzą do walki Oddziały, złożone z Żołnierzy i Modeli Elitarnych. Istnieją trzy Podtypy Dowódców: Sierżant, Kapitan i Warlord.

Sierżant - Sierżanci są Żołnierzami, którzy w ogniu bitwy udowodnili swoje umiejętność i posiadają zdolności przywódcze. W Warlordzie są to najtańsi z Dowódców, nieznacznie różniący się w statystykach od zwykłych Żołnierzy.
Kapitan - Kapitanowie są uosobieniem wysokiej zdolności przywódczej i przydatności na polu bitwy. Kapitanowie są mocnymi Modelami, często posiadającymi wiele zdolności specjalnych i dodającymi siły i elastyczności Drużynie.
Warlord - Warlordowie dowodzą dużymi siłami w swoim pragnieniu panowania nad Taltos. Większe gry wymagają Modelu Warlorda, w mniejszych jest on opcjonalny. Warlordowie są potężni i potrafią w pojedynkę diametralnie zmienić sytuację na polu bitwy. Drużyna może zawierać tylko jednego Warlorda.

Żołnierze
Żołnierze tworzą trzon każdej Drużyny. Wypełniają Drużyny, dając im potrzebną do zwycięstwa liczebność i masę. Istnieją dwa podtypy Żołnierzy: Szeregowcy i Adepci.

Szeregowcy - Podstawowy składnik każdego Oddziału. Posiadają niewielkie umiejętności walki i są słabi w porównaniu z np. Bohaterami, ale dobrze zgrani potrafią być najbardziej niebezpiecznym elementem danej armii.
Adepci - O wiele rzadsi od Szeregowców, stanowią "Siły Specjalne" Armii i wystawiani są według specjalnych zasad. Wszyscy Adepci używający tej samej DataCard muszą być wystawieni razem w jednym oddziale. Ilość Adeptów w Oddziale jest nieistotna (traktowani są jak inne Modele w Oddziale), kluczowe jest jedynie wymaganie wystawienia ich w ramach jednego Oddziału.

Adepci w dużych grach: Od 2000 pkt, a następnie co 1000pkt, zwiększa się o 1 ilość różnych Oddziałów, w jakich mogą być Adepci używający tej samej DataCard (2 w grze na 2000, 3 na 3000+ itd.).

Elita
Trzecim Typem Modeli są Modele Elitarne. Są to specjalizowane Modele, potężniejsze od zwykłego Żołnierza i mające konkretną funkcję na polu bitwy. Istnieją cztery podtypy Modeli Elitarnych: Bohater, Kleryk, Mag i Łotrzyk.

Bohater - Bohaterowie są silnymi wojownikami i poszukiwaczami przygód, którzy przyłączają się do Drużyn jako specjaliści w walce wręcz lub strzelaniu.

Kleryk - Jako boscy wysłannicy, Klerycy posiadają zdolność uzdrawiania i polepszania zdolności innych Modeli w drużynie. Zazwyczaj są bardzo ważnym elementem Drużyny.

Łotrzyk - Łotrzykowie są specjalistami w kryciu się, dywersji, zabójstwach i uderzaniu w wybrane punkty przeciwnej Drużyny.

Mag - Znawcy sztuki czarodziejskiej i mocy nadprzyrodzonych. Magowie mają dostęp do czarów ofensywnych, mogących razić przeciwnika i wspierających własną Drużynę.

Solo
Ostatnim Typem Modeli są Solosi. Solosi to Modele, które są albo za duże aby wpasować się w Oddział, albo niepasujące do Żołnierzy, albo wykonujące zadania tak specjalizowane, że tylko marnowałyby się w Oddziale. Istnieją cztery typy Solo: Potwory, Samotnicy i Machiny Wojenne.

Potwór - Potwory to potężne stworzenia, często niemyślące i instynktowne, jednakże zabójcze. Zazwyczaj Potwory zajmują Dużą, Kawaleryjską, Olbrzymią lub Super podstawkę.

Samotnik - Samotnicy to żołnierze tak wyszkoleni, wyspecjalizowani i bystrzy, że wolą działać samodzielnie. Zazwyczaj Samotnicy zajmują Standardową podstawkę, aczkolwiek zdarzają się większe stwory w tej roli.

Machina Wojenna - Mechaniczne lub nadnaturalne urządzenia siejące zniszczenie, często używane w oblężeniach. Machiny zazwyczaj wymagają Olbrzymiej podstawki i mają załogę Modeli działających razem i używających tej samej DataCard.

Modele Unikalne
Unikalny nie jest właściwie Typem Modelu, ale oznaczeniem jego wyjątkowości. Każdy z powyższych podtypów może mieć dopisek "Unq." lub "Unique". Oznacza to, że tylko jeden taki (używający tej DataCard) Model może być wystawiony w drużynie. Dla przykładu każdy Warlord jest zawsze Modelem Unikalnym.
Admin-cieć: póki forum działa, jestem niewidoczny :mrgreen:
A tak serio: rzadko bywam na forum, rzadko sprawdzam PMki. W sprawach ogólnoforumowych lepiej kontaktować się z innymi administratorami. Najlepszy kontakt ze mną to mail: tomekrs@o2.pl

Awatar użytkownika
Nameless
Wałkarz
Posty: 70

Post autor: Nameless »

Fragment nr 2 po poprawkach.
mam problem z 2 fragmentami (kursywa).

[Dmg] slady obrazen. Strasznie niezgrabne sa te slady obrazen (damage track) i strasznie nie po polsku, ale nie mam dobrej alternatywy na razie.

Solo - tez tak tlumaczylem, ale teraz patrze na solosow w tekscie odmienionych przez przypadki i ... jakos nie bardzo. moze jednak Model Pojedynczy?
tez troche mylace - w WL wszystkie sa pojedyncze.

=========

II. Przygotowanie

Podstawki

W grze prowadzonej za pomocą figurek używanie jednego, ustalonego zestawu podstawek pod modele zdecydowanie ułatwia i przyspiesza rozgrywkę. Rozmiary podstawek w Warlordzie są łatwe do zapamiętania, a dostępność podstawek w tych rozmiarach czyni bardzo łatwym ich zdobycie. Modele do gry Warlord sprzedawane są wraz z odpowiednią podstawką, a obowiązujący rozmiar podstawki (w razie zakupu modeli "z drugiej ręki" lub spoza linii Warlord) wydrukowany jest na Karcie Modelu.

Rozmiary podstawek w Warlordzie:
- Standardowa - kwadrat o boku 25mm
- Kawaleryjska - prostokąt 25mm x 50mm
- Duża - kwadrat 40mm
- Olbrzymia - kwadrat 50mm
- Super - typowa płyta CD

Brzegi podstawek
Na potrzeby gry zakłada się, że podstawka Modelu ma dwie strony: przód i tył. Jako że prostokąty i kwadraty mają cztery boki, trzy z nich są traktowane jako przód podstawki, a czwarty z boków - jako tył.

W przypadku większości Modeli łatwo określić tył podstawki na podstawie pozy i ułożenia Modelu. Jeśli jest to niejednoznaczne lub po prostu chcesz ułatwić grę sobie i przeciwnikowi, pomaluj białą (lub kontrastującą z resztą) linię na brzegu uważanym odtąd za tył podstawki.

Jednostki
Miary w Warlordzie są podane i rozstrzygane w calach. Jeśli zachodzi konieczność gry w układzie SI (brak miarki calowej), wszystkie długości należy pomnożyć przez 2,5 (lub, dla jeszcze większego ułatwienia, przez 2).

Materiały potrzebne do gry
- kość dziesięciościenna (k10)
- kość sześciościenna (k6)
- różne figurki do gry Warlord na odpowiednich podstawkach (Modele)
- narzędzia do mierzenia (linijki lub zwijane miarki)
- talia zwykłych kart do gry
- monety, żetony lub inne drobne przedmioty użyte jako znaczniki

Karta Modelu
(1) [Name] Nazwa/Imię Modelu: wiadomo.
(2) ID: numer katalogowy firmy Reaper Miniatures.
(3) [Affilation] Przynależność: charakter modelu (Dobry/Neutralny/Zły). Drużyna nie może zawierać jednocześnie Dobrych i Złych modeli. Po ukośniku podana jest Armia, do której należy Model (Reptus, Krzyżowcy, Najemnicy, Pomiot Mroku itd.).
(4) Model: typ/klasyfikacja Modelu w systemie: Dowódca (Wódz, Kapitan, Sierżant), Żołnierz (Szeregowy, Adept), Solo (Potwór, Machina, Samotnik), Elitarny (Bohater, Kleryk, Mag) oraz określenie, czy model jest Unikalny.
(5) [Troop] Oddział: tylko Modele Dowódców będą miały ten wpis. Pierwsze dwie liczby określają łączną minimalną i maksymalną ilość Modeli w Oddziale prowadzonym przez tego Dowódcę. Liczba po ukośniku określa ilość modeli Elitarnych, którzy mogą należeć do tego Oddziału. "Łączna ilość Modeli" oznacza, że Dowódca także jest liczony jako jeden z członków Oddziału.
(6) [Base] Podstawka: rozmiar podstawki, na jakiej model musi być wystawiony: Standardowa, Kawaleryjska, Duża, Olbrzymia lub Super.
(7) [Pts.] Punkty: punktowy koszt wystawienia modelu w Drużynie.
#MA: Ilość ataków w walce wręcz, jakie może wykonać model podczas jednej Akcji Walki Wręcz
#RA: Ilość ataków na dystans (np. strzałów), jakie może wykonać model podczas jednej Akcji Walki Dystansowej
[Dmg] Ślady Obrażeń: wiersze określają współczynniki Modelu w zależności od odniesionych obrażeń. Jeśli model zostanie zraniony, połóż przy nim (lub na jego podstawce) kość, oznaczającą ile obrażeń zostało zadanych Modelowi. Za każdy punkt obrażeń aktualne statystyki modelu brane są z kolumny bardziej w lewo. Jeśli model odniesie więcej obrażeń niż ma Śladów, uznawany jest za zabity. [Mov] Ruch: liczba cali, o które można przesunąć Model podczas jednej Akcji Ruchu.
[Dis] Dyscyplina: trening, odwaga i panowanie nad emocjami.
[MAV] Walka Wręcz: umiejętność toczenia walki wręcz.
[RAV] Walka Dystansowa: umiejętność prowadzenia walki na dystans.
[Rng] Zasięg: odległość w calach, na jaką model może wykonać Atak Dystansowy
[DV] Obrona: defensywne zdolności, uwzględniające opancerzenie i umiejętność wykonywania uników.
[CP] Moc Magiczna: umiejętności magiczne, określające możliwość rzucania czarów.
[MD] Obrona Magiczna: odporność na czary.

Typy Modeli
Różne Modele używane w grze Warlord mają różne role i zastosowania. Gracze powinni dokładnie się zastanowić jakie Modele wystawią do gry. Niektórzy opierają decyzje na wyglądzie Modeli, inni na statystykach i surowej "mocy" Modelu, jeszcze inni na dopasowaniu danego Modelu do własnej koncepcji armii, a są też tacy, którzy łączą powyższe.

Istnieją cztery Typy Modeli. Każdy główny Typ ma kilka Podtypów, różniących się nazwą i zastosowaniem.

Główne Typy Modeli
- Dowódca
- Żołnierz
- Elita
- Solo

Dowódcy
Pierwszym z Głównych Typów Modeli są Dowódcy. Dowódcy prowadzą do walki Oddziały, złożone z Żołnierzy i Modeli Elitarnych. Istnieją trzy Podtypy Dowódców: Sierżant, Kapitan i Wódz.

Sierżant - Sierżanci są Żołnierzami, którzy w ogniu bitwy udowodnili swoje umiejętności i posiadają zdolności przywódcze. W Warlordzie są to najtańsi z Dowódców, nieznacznie różniący się w statystykach od zwykłych Żołnierzy.
Kapitan - Kapitanowie są uosobieniem wysokich zdolności przywódczych i przydatności na polu bitwy. Kapitanowie są mocnymi Modelami, często posiadającymi wiele zdolności specjalnych i dodającymi siły i elastyczności Drużynie.
Wódz – Wodzowie dowodzą dużymi siłami próbując zaspokoić swoje pragnienie panowania nad Taltos. Większe gry wymagają Modelu Wodza, w mniejszych jest on opcjonalny. Wodzowie są potężni i potrafią w pojedynkę diametralnie zmienić sytuację na polu bitwy. Drużyna może zawierać tylko jednego Wodza.

Żołnierze
Żołnierze tworzą trzon każdej Drużyny, dając im potrzebną do zwycięstwa liczebność i masę. Istnieją dwa podtypy Żołnierzy: Szeregowcy i Adepci.

Szeregowcy - podstawowy składnik każdego Oddziału. Posiadają niewielkie umiejętności walki i są słabi w porównaniu z np. Bohaterami, ale dobrze zgrani potrafią być najbardziej niebezpiecznym elementem każdej armii.
Adepci - o wiele rzadsi od Szeregowców, stanowią "Siły Specjalne" Armii i wystawiani są według specjalnych zasad. Wszyscy Adepci używający tej samej Karty Modelu muszą być wystawieni razem w jednym oddziale. Ilość Adeptów w Oddziale jest nieistotna (traktowani są jak inne Modele w Oddziale), kluczowe jest jedynie wymaganie wystawienia ich w ramach jednego Oddziału.

Adepci w dużych grach: Od 2000 pkt, a następnie co 1000pkt, zwiększa się o 1 ilość różnych Oddziałów, w jakich mogą być Adepci używający tej samej Karty Modelu (2 w grze na 2000, 3 na 3000+ itd.).

Elita
Trzecim Typem Modeli są Modele Elitarne. Są to wyspecjalizowane Modele, potężniejsze od zwykłego Żołnierza i mające konkretną funkcję na polu bitwy. Istnieją cztery podtypy Modeli Elitarnych: Bohater, Kleryk, Mag i Łotr.

Bohater - Bohaterowie są silnymi wojownikami i poszukiwaczami przygód, którzy przyłączają się do Drużyn jako specjaliści w walce wręcz lub strzelaniu.

Kleryk - jako boscy wysłannicy, Klerycy posiadają zdolność uzdrawiania i polepszania zdolności innych Modeli w drużynie. Zazwyczaj są bardzo ważnym elementem Drużyny.

Łotr - Łotrzy są specjalistami w kryciu się, dywersji, zabójstwach i uderzaniu w wybrane punkty przeciwnej Drużyny.

Mag - znawcy sztuki czarodziejskiej i mocy nadprzyrodzonych. Magowie mają dostęp do czarów ofensywnych, mogących razić przeciwnika , a także zaklęć wspierających własną Drużynę.

Solo
Ostatnim Typem Modeli są Solosi. Solosi to Modele, które są zbyt duże by wpasować się w Oddział, nie pasujące do Żołnierzy albo wykonujące zadania tak wyspecjalizowane, że tylko marnowałyby się w Oddziale. Istnieją cztery typy Solosów: Potwory, Samotnicy i Machiny Wojenne.


Potwór - Potwory to potężne stworzenia, często korzystające jedynie ze swego instynktu, zawsze jednak zabójcze. Zazwyczaj Potwory zajmują Dużą, Kawaleryjską, Olbrzymią lub Super podstawkę.

Samotnik - Samotnicy to żołnierze tak wyszkoleni, wyspecjalizowani i bystrzy, że wolą działać samodzielnie. Zazwyczaj Samotnicy zajmują Standardową podstawkę, aczkolwiek zdarzają się większe stwory w tej roli.

Machina - mechaniczne lub nadnaturalne urządzenia siejące zniszczenie, często używane w oblężeniach. Machiny zazwyczaj wymagają Olbrzymiej podstawki i mają załogę Modeli działających razem i używających tej samej Karty Modelu

Modele Unikalne
Unikalność nie określa w zasadzie Typu Modelu, ale jest oznaczeniem jego wyjątkowości. Każdy z powyższych podtypów może mieć dopisek "Unq." lub "Unique". Oznacza to, że tylko jeden taki (używający tej Karty Modelu) Model może być wystawiony w drużynie. Dla przykładu każdy Wódz jest zawsze Modelem Unikalnym.

Awatar użytkownika
Nilgar
Kretozord
Posty: 1502
Lokalizacja: Caledor
Kontakt:

Post autor: Nilgar »

Nameless pisze:[Dmg] slady obrazen. Strasznie niezgrabne sa te slady obrazen (damage track) i strasznie nie po polsku, ale nie mam dobrej alternatywy na razie.
Solo - tez tak tlumaczylem, ale teraz patrze na solosow w tekscie odmienionych przez przypadki i ... jakos nie bardzo. moze jednak Model Pojedynczy?
tez troche mylace - w WL wszystkie sa pojedyncze.
Może historia obrażeń? albo log obrażeń - żadne za bardzo mi się nie podoba. Może stan albo status obrażeń?

...cztery typy Solosów: Potwory, Samotnicy i Machiny Wojenne. - jaki jest czwarty typ?
Obrazek
Obrazek

Tomash
Spaministrator
Posty: 7890
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Tomash »

Ślady Obrażeń -> Obrażenia. Po prostu. Ewentualnie "Odniesione Obrażenia".

Solo -> Samodzielni (tak jak Elitarni)

Dziś wieczorem w domu zrobi się jakąś kompilację :)
Admin-cieć: póki forum działa, jestem niewidoczny :mrgreen:
A tak serio: rzadko bywam na forum, rzadko sprawdzam PMki. W sprawach ogólnoforumowych lepiej kontaktować się z innymi administratorami. Najlepszy kontakt ze mną to mail: tomekrs@o2.pl

Awatar użytkownika
Nameless
Wałkarz
Posty: 70

Post autor: Nameless »

Nilgar pisze:...cztery typy Solosów: Potwory, Samotnicy i Machiny Wojenne. - jaki jest czwarty typ?
dobre :) nie zauwazylem tego :oops:
Tomash pisze:Ślady Obrażeń -> Obrażenia. Po prostu. Ewentualnie "Odniesione Obrażenia".

Solo -> Samodzielni (tak jak Elitarni)
niech beda na razie obrazenia, choc ja wole rany,

Solo - juz ci pisalem, samodzielny to moj synek jest. jesli juz to model pojedynczy, niezalezny.

Tomash
Spaministrator
Posty: 7890
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Tomash »

Pojedynczy odpada - armaty to Solo, składające się z kilku Modeli. Niezależny - już lepiej. Do czasu wymyślenia czegoś lepszego możemy na to przystać :)

Umiesz korzystać z subversion, tudzież gotów jesteś się nauczyć, tudzież mam napisać jakiś tutorial na nasze skromne potrzeby? Chodzi o system kontroli wersji, z centralnym repozytorium itp. itd. tego informatycznego międlenia ;)
Admin-cieć: póki forum działa, jestem niewidoczny :mrgreen:
A tak serio: rzadko bywam na forum, rzadko sprawdzam PMki. W sprawach ogólnoforumowych lepiej kontaktować się z innymi administratorami. Najlepszy kontakt ze mną to mail: tomekrs@o2.pl

Awatar użytkownika
Nameless
Wałkarz
Posty: 70

Post autor: Nameless »

czesc II po uwzglednieniu poprawek. jesli nikt nie ma juz uwag i nie zglasza bledow kolejnych, mozna chyba zamknac temat.

@Tomash - nawet nie wiem o czym mowisz :D

==========

II. Przygotowanie

Podstawki

W grze prowadzonej za pomocą figurek używanie jednego, ustalonego zestawu podstawek pod modele zdecydowanie ułatwia i przyspiesza rozgrywkę. Rozmiary podstawek w Warlordzie są łatwe do zapamiętania, a dostępność podstawek w tych rozmiarach czyni bardzo łatwym ich zdobycie. Modele do gry Warlord sprzedawane są wraz z odpowiednią podstawką, a obowiązujący rozmiar podstawki (w razie zakupu modeli "z drugiej ręki" lub spoza linii Warlord) wydrukowany jest na Karcie Modelu.

Rozmiary podstawek w Warlordzie:
- Standardowa - kwadrat o boku 25mm
- Kawaleryjska - prostokąt 25mm x 50mm
- Duża - kwadrat 40mm
- Olbrzymia - kwadrat 50mm
- Super - typowa płyta CD

Brzegi podstawek
Na potrzeby gry zakłada się, że podstawka Modelu ma dwie strony: przód i tył. Jako że prostokąty i kwadraty mają cztery boki, trzy z nich są traktowane jako przód podstawki, a czwarty z boków - jako tył.

W przypadku większości Modeli łatwo określić tył podstawki na podstawie pozy i ułożenia Modelu. Jeśli jest to niejednoznaczne lub po prostu chcesz ułatwić grę sobie i przeciwnikowi, pomaluj białą (lub kontrastującą z resztą) linię na brzegu uważanym odtąd za tył podstawki.

Jednostki
Miary w Warlordzie są podane i rozstrzygane w calach. Jeśli zachodzi konieczność gry w układzie SI (brak miarki calowej), wszystkie długości należy pomnożyć przez 2,5 (lub, dla jeszcze większego ułatwienia, przez 2).

Materiały potrzebne do gry
- kość dziesięciościenna (k10)
- kość sześciościenna (k6)
- różne figurki do gry Warlord na odpowiednich podstawkach (Modele)
- narzędzia do mierzenia (linijki lub zwijane miarki)
- talia zwykłych kart do gry
- monety, żetony lub inne drobne przedmioty użyte jako znaczniki

Karta Modelu
(1) [Name] Nazwa/Imię Modelu: wiadomo.
(2) ID: numer katalogowy firmy Reaper Miniatures.
(3) [Affilation] Przynależność: charakter modelu (Dobry/Neutralny/Zły). Drużyna nie może zawierać jednocześnie Dobrych i Złych modeli. Po ukośniku podana jest Armia, do której należy Model (Reptus, Krzyżowcy, Najemnicy, Pomiot Mroku itd.).
(4) Model: typ/klasyfikacja Modelu w systemie: Dowódca (Wódz, Kapitan, Sierżant), Żołnierz (Szeregowy, Adept), Solo (Potwór, Machina, Samotnik), Elitarny (Bohater, Kleryk, Mag) oraz określenie, czy model jest Unikalny.
(5) [Troop] Oddział: tylko Modele Dowódców będą miały ten wpis. Pierwsze dwie liczby określają łączną minimalną i maksymalną ilość Modeli w Oddziale prowadzonym przez tego Dowódcę. Liczba po ukośniku określa ilość modeli Elitarnych, którzy mogą należeć do tego Oddziału. "Łączna ilość Modeli" oznacza, że Dowódca także jest liczony jako jeden z członków Oddziału.
(6) [Base] Podstawka: rozmiar podstawki, na jakiej model musi być wystawiony: Standardowa, Kawaleryjska, Duża, Olbrzymia lub Super.
(7) [Pts.] Punkty: punktowy koszt wystawienia modelu w Drużynie.
#MA: Ilość ataków w walce wręcz, jakie może wykonać model podczas jednej Akcji Walki Wręcz
#RA: Ilość ataków na dystans (np. strzałów), jakie może wykonać model podczas jednej Akcji Walki Dystansowej
[Dmg] Obrażenia: kolumny określają współczynniki Modelu w zależności od odniesionych ran. Jeśli model zostanie zraniony, połóż przy nim (lub na jego podstawce) kość, oznaczającą ile obrażeń zostało zadanych Modelowi. Za każdy punkt obrażeń aktualne statystyki modelu brane są z kolumny bardziej w prawo. Jeśli model odniesie więcej ran niż ma Obrażeń, uznawany jest za zabity.
[Mov] Ruch: liczba cali, o które można przesunąć Model podczas jednej Akcji Ruchu.
[Dis] Dyscyplina: trening, odwaga i panowanie nad emocjami.
[MAV] Walka Wręcz: umiejętność toczenia walki wręcz.
[RAV] Walka Dystansowa: umiejętność prowadzenia walki na dystans.
[Rng] Zasięg: odległość w calach, na jaką model może wykonać Atak Dystansowy
[DV] Obrona: defensywne zdolności, uwzględniające opancerzenie i umiejętność wykonywania uników.
[CP] Moc Magiczna: umiejętności magiczne, określające możliwość rzucania czarów.
[MD] Obrona Magiczna: odporność na czary.

Typy Modeli
Różne Modele używane w grze Warlord mają różne role i zastosowania. Gracze powinni dokładnie się zastanowić jakie Modele wystawią do gry. Niektórzy opierają decyzje na wyglądzie Modeli, inni na statystykach i surowej "mocy" Modelu, jeszcze inni na dopasowaniu danego Modelu do własnej koncepcji armii, a są też tacy, którzy łączą powyższe.

Istnieją cztery Typy Modeli. Każdy główny Typ ma kilka Podtypów, różniących się nazwą i zastosowaniem.

Główne Typy Modeli
- Dowódca
- Żołnierz
- Elita
- Solo

Dowódcy
Pierwszym z Głównych Typów Modeli są Dowódcy. Dowódcy prowadzą do walki Oddziały, złożone z Żołnierzy i Modeli Elitarnych. Istnieją trzy Podtypy Dowódców: Sierżant, Kapitan i Wódz.

Sierżant - Sierżanci są Żołnierzami, którzy w ogniu bitwy udowodnili swoje umiejętności i posiadają zdolności przywódcze. W Warlordzie są to najtańsi z Dowódców, nieznacznie różniący się w statystykach od zwykłych Żołnierzy.
Kapitan - Kapitanowie są uosobieniem wysokich zdolności przywódczych i przydatności na polu bitwy. Kapitanowie są mocnymi Modelami, często posiadającymi wiele zdolności specjalnych i dodającymi siły i elastyczności Drużynie.
Wódz – Wodzowie dowodzą dużymi siłami próbując zaspokoić swoje pragnienie panowania nad Taltos. Większe gry wymagają Modelu Wodza, w mniejszych jest on opcjonalny. Wodzowie są potężni i potrafią w pojedynkę diametralnie zmienić sytuację na polu bitwy. Drużyna może zawierać tylko jednego Wodza.

Żołnierze
Żołnierze tworzą trzon każdej Drużyny, dając im potrzebną do zwycięstwa liczebność i masę. Istnieją dwa podtypy Żołnierzy: Szeregowcy i Adepci.

Szeregowcy - podstawowy składnik każdego Oddziału. Posiadają niewielkie umiejętności walki i są słabi w porównaniu z np. Bohaterami, ale dobrze zgrani potrafią być najbardziej niebezpiecznym elementem każdej armii.
Adepci - o wiele rzadsi od Szeregowców, stanowią "Siły Specjalne" Armii i wystawiani są według specjalnych zasad. Wszyscy Adepci używający tej samej Karty Modelu muszą być wystawieni razem w jednym oddziale. Ilość Adeptów w Oddziale jest nieistotna (traktowani są jak inne Modele w Oddziale), kluczowe jest jedynie wymaganie wystawienia ich w ramach jednego Oddziału.

Adepci w dużych grach: Od 2000 pkt, a następnie co 1000pkt, zwiększa się o 1 ilość różnych Oddziałów, w jakich mogą być Adepci używający tej samej Karty Modelu (2 w grze na 2000, 3 na 3000+ itd.).

Elita
Trzecim Typem Modeli są Modele Elitarne. Są to wyspecjalizowane Modele, potężniejsze od zwykłego Żołnierza i mające konkretną funkcję na polu bitwy. Istnieją cztery podtypy Modeli Elitarnych: Bohater, Kleryk, Mag i Łotr.

Bohater - Bohaterowie są silnymi wojownikami i poszukiwaczami przygód, którzy przyłączają się do Drużyn jako specjaliści w walce wręcz lub strzelaniu.

Kleryk - jako boscy wysłannicy, Klerycy posiadają zdolność uzdrawiania i polepszania zdolności innych Modeli w drużynie. Zazwyczaj są bardzo ważnym elementem Drużyny.

Łotr - Łotrzy są specjalistami w kryciu się, dywersji, zabójstwach i uderzaniu w wybrane punkty przeciwnej Drużyny.

Mag - znawcy sztuki czarodziejskiej i mocy nadprzyrodzonych. Magowie mają dostęp do czarów ofensywnych, mogących razić przeciwnika , a także zaklęć wspierających własną Drużynę.

Modele Niezależne
Ostatni Typ Modelu to Modele Niezależne. Są to Modele zbyt duże by wpasować się w Oddział, nie pasujące do Żołnierzy albo wykonujące zadania tak wyspecjalizowane, że tylko marnowałyby się w Oddziale. Istnieją trzy typy Solosów: Potwory, Samotnicy i Machiny Wojenne.

Potwór - Potwory to potężne stworzenia, często korzystające jedynie ze swego instynktu, zawsze jednak zabójcze. Zazwyczaj Potwory zajmują Dużą, Kawaleryjską, Olbrzymią lub Super podstawkę.

Samotnik - Samotnicy to żołnierze tak wyszkoleni, wyspecjalizowani i bystrzy, że wolą działać samodzielnie. Zazwyczaj Samotnicy zajmują Standardową podstawkę, aczkolwiek zdarzają się większe stwory w tej roli.

Machina - mechaniczne lub nadnaturalne urządzenia siejące zniszczenie, często używane w oblężeniach. Machiny zazwyczaj wymagają Olbrzymiej podstawki i mają załogę Modeli działających razem i używających tej samej Karty Modelu

Modele Unikalne
Unikalność nie określa w zasadzie Typu Modelu, ale jest oznaczeniem jego wyjątkowości. Każdy z powyższych podtypów może mieć dopisek "Unq." lub "Unique". Oznacza to, że tylko jeden taki (używający tej Karty Modelu) Model może być wystawiony w drużynie. Dla przykładu każdy Wódz jest zawsze Modelem Unikalnym.

ODPOWIEDZ