szarża na skirmiszerów/harcowników

Jak zaszarżować trzy oddziały na raz, strzelać z łuku ze sztandarem w ręku i schować przed ostrzałem wielkiego spaślaka w grupie pokurczów.

Moderatorzy: Shino, Lidder, kudłaty, Furion

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Shinue
Wielki Nieczysty Spamer
Posty: 6756
Lokalizacja: Włocławek - Klub Fantasy "FENIX"

Post autor: Shinue »

M.T. pisze:Skirmisz robi piwot
Nie musi robic go na starcie
Może go zrobic w połowie.
a świstak zawija je w te sreberka...
może jakieś argumenty?
Obrazek

Awatar użytkownika
Dydu
Masakrator
Posty: 2288
Lokalizacja: Legion Kraków

Post autor: Dydu »

A w book nie jest przypadkiem ze szarzujacy (skirmiszem na skirmisz) po dostawieniu 1 modelu wybiera sobie kierunek fratu ?

Awatar użytkownika
Shinue
Wielki Nieczysty Spamer
Posty: 6756
Lokalizacja: Włocławek - Klub Fantasy "FENIX"

Post autor: Shinue »

przypadkiem nie
Obrazek

Awatar użytkownika
Morrok
Szef Wszystkich Szefów
Posty: 3847
Lokalizacja: Wro

Post autor: Morrok »

Obrazek

1. sytuacja- nie szarżuję vice versa, ale po prostej łamanej i wg ostatniej prostej wyznaczana jest linia frontu. Oczywiscie szarża na najbliższy model, teraz robi się front jak na 2 przypadku.

W rulebooku nie ma nic o wheelach ani pivotach skirmisherów, jest tylko wzmianka o tym, że front jest tworzony prostopadle do prostej szarży.

Awatar użytkownika
Shinue
Wielki Nieczysty Spamer
Posty: 6756
Lokalizacja: Włocławek - Klub Fantasy "FENIX"

Post autor: Shinue »

sugeryję kwestie uściślić raz na zawsze. nie ma co bić piany.
Obrazek

Awatar użytkownika
Morrok
Szef Wszystkich Szefów
Posty: 3847
Lokalizacja: Wro

Post autor: Morrok »

ja o nic się nie kłócę, tylko chciałem pokazać jak mi kiedyś wytłumaczono tą kwetsię, bodajże na Arena 2007.

Ale Shinue ma rację co do wprowadzenia uściślenia, bo temat wraca jak bumerang i jest problem.

dagome
"Nie jestem powergamerem"
Posty: 114

Post autor: dagome »

Skirmish nie moze szarzowac taktycznie innego skirmisha.
Szarzujac skirmisherami skirmisherow, bierzesz dwa najblizsze do siebie modele z oddzialow i prosta laczaca je bedzie kierunkiem szarzy. Stykasz pierwsza szarzujaca figurke z celem (nawet w corner) i potem dosuwasz reszte szarzujacych prostopadle do kierunku szarzy(pamietajac ze ci co nie maja zasiegu nie dobiegaja do pierwszego szeregu) a na koniec ustawiasz oddzial zaszarzowany.

Jezeli dojdzie do sytuacji kiedy na drodze stoi impassable terrain, nalezy pokonac te droge po jak najkrotsze lini. Maja na siebie szarzowac modele najblizej do siebie. W tej sytuacji zinterpretowalbym ze model ktory ma najblizej po koniecznej trasie szarzy(czyli ze zlamaniem kierunku). I znowu ustawiasz pierwszy model jak tylko dojdzie do B2B, dostawiasz reszte szarzujacych i na koniec przeciwnik ustawia obrone.

Nie jest to "wheel" taktyczny tylko "zwrot" ktory wymusila sytuacja.
Nie ma zadnych wheel w skirmishu ani zadnych pivotow. Okreslasz kierunek w ktorym idziesz i odmierzasz potem okreslasz nowy i znowu idziesz. A skoro nie ma wheel'i to chyba tym bardziej nie ma taktycznych wheel'i
W erracie do WH stoi:
can wheel (or pivot) only once during the charge move.
odsylam na strone 65 malego RB ang. zeby sie przekonac ze skirmish nie wykonuje zadnych manewrow, co za tym idzie nie zrobi wheel'a, pivota, salta czy czegokolwiek tam taktycznego.

strasznie duzo tu padlo skirmish :D
skirmish

nie pytajcie czy skoro nie robia pivota to czy nie biegna bokiem, bo nie wiem, ale zakladam ze w swiecie gdzie sa smoki i czarodzieje wszystko jest mozliwe :D

Awatar użytkownika
bigpasiak
Ciśnieniowiec
Posty: 7714
Lokalizacja: Syberia

Post autor: bigpasiak »

dogme daruj sobie.
gdzie masz napisane ze nie ma pivotow?
podaj cytat to pogadamy.
pamietaj ze szarze taktyczne nie sa opisane w RB a w faq-u.
dalej, uwazasz ze pojedynczy model na piechote [ biegacz ] nie moze szarzowac taktycznie? dlaczego mialby byc gorszy od monstera?
The wood hold peace for thos who desire it, but those who seek battle will find me...
The forest has as many eyes as leaves...

Far over, the misty mountain Cold, to dungeons deep and caverns old.
The pines were roaring, oooooon the hight...
Abandoned

dagome
"Nie jestem powergamerem"
Posty: 114

Post autor: dagome »

Z kolei ja Ci odbije pileczke i sam zapytam gdzie jest napisane ze wykonuja i tez poprosze o cytat.
RB str65
MANOEUVERS
...The unit does not turn. wheel, etc and each model is free to move in any direction without penalty..."
Cytat ktory podalem w swoim poprzednim poscie jest z FAQ.
Niestety nieszczesny pivot podany jest bodajze przy ruchach rydwanow, potworow i obracaniu maszyn do strzalu. Wedlug tej odpowiedzi to sa jedyne opcje mozliwe przy szarzy taktycznej a niedostepne dla skirmish i single model. Sam w sobie nie jest manewrem.
Monster ma wpisana opcje pivota figurki w ktorymkolwiek momencie ruchu czego nie ma przy charakterach i skirmishach.

Awatar użytkownika
Shino
Nerd Forumowy
Posty: 13986
Lokalizacja: Ordin Warszawa

Post autor: Shino »

Z kolei ja Ci odbije pileczke i sam zapytam gdzie jest napisane ze wykonuja i tez poprosze o cytat.
w erracie :P szarze taktyczne a skirmish to szara strefa i fakt juz dawno powinny zostac uscislone...

dagome
"Nie jestem powergamerem"
Posty: 114

Post autor: dagome »

Dlatego maja kwadratowe podstawki wszyscy zeby nie bylo niejasnosci jakie wprowadzaly okragle podstawki. Modele prstopadle do kierunku szarzy tworza front i tak jest w RB i zadna errata tego nie zmienila wiec nie mozesz ustawiac dzentelmensko.

Awatar użytkownika
Furion
Postownik Niepospolity
Posty: 5711
Lokalizacja: Gorzów Wlkp. "Rogaty Szczur"

Post autor: Furion »

Jak dla mnie odpowiedz jest jasna i klarowna, w temacie ktory zlonkowal Robak, posty Szafy I JJ'a.

dagome
"Nie jestem powergamerem"
Posty: 114

Post autor: dagome »

Dziwi mnie ze dla Ciebie jest jasne i klarowne, poniewaz bardzo wielu ludzi ma zastrzezenia do tej erraty. Watpliwosc nie wziela sie z nikad i do tej pory ludzie sie o to kloca i pytaja. Zeby bylo jeszcze lepiej to slowo "pivot" zostalo ujete w nawiasy co tym barziej zaznaczylo jego istnienie, a slowo to nie pada w ani w zasadach do skirmish, ani w zasadach do charakterow, a naturalnie weszlo do slownika jako termin w grze bo w ksiazce wystepuje i ma znaczenie.
Prosta rzecz. jednostka robi jeden wheel (albo pivot) w trakcie szarzy. Skirmish wheel nie wykonuje wiec sila rzeczy odpadnie im ta mozliwosc, pozostaje im pivot ktorego tez nie moga wykonac jako ze jest to ruch do wykonania przez monstery , rydwany i cos jeszcze.


Tak naprawde problem rozwiazywaloby stwierdzenie "tak skirmish robi pivot"

Awatar użytkownika
bigpasiak
Ciśnieniowiec
Posty: 7714
Lokalizacja: Syberia

Post autor: bigpasiak »

to odpowiedz mi na pytanie:
jest sobie skirmish na gorce przed nim oddzial sojuszniczy a kawalek dalej w zasiegu szarzy wrogi. nie ma szansy dopasc go po prostej.
szarza spalona czy moze niemozliwa?
The wood hold peace for thos who desire it, but those who seek battle will find me...
The forest has as many eyes as leaves...

Far over, the misty mountain Cold, to dungeons deep and caverns old.
The pines were roaring, oooooon the hight...
Abandoned

Awatar użytkownika
Jankiel
Sol Invictus
Posty: 8228
Lokalizacja: Szybki Szpil

Post autor: Jankiel »

Szarżujesz po najkrótszej możliwej.
Warhammer Pro-Tip #2: If Purple Sun isn't winning the game for you, consider using it more.

dagome
"Nie jestem powergamerem"
Posty: 114

Post autor: dagome »

Jezeli nie starczy im ruchu na obejscie regimentu przyjaciela szarza jast spalona. maly RB str 66. Najkrotsza mozliwa powadzi naokolo a nie przez regiment.
Ja nie mowie ze nie moga zmieniac kierunku. Ja te zmiane nie nazywam pivotem

I tu Cie zakocze bigpasiak. To jest jedna z niewielu sytuacji kiedy szarza skirmiszem moze byc "taktyczna". Skirmish moze szarzowac "przez" oddzialy, dokladnie rodziela sie na czesci i obiega naokolo oddzialu przyjacielskiego w tym przypadku. Moze dojs do sytuacji ze najblizsza trasa szarzy bedzie obejscie i moze wymagac od harcownika zmiany kierunku. Czyli najblizszy model szarzuje zza regimentu lamie ruch bo musi i to bedzie kierunek szarzy. do ktorego prostopadle ustawiany jest front. Latwiej bedzie sie zorientowac o co mi chodzi jak sie spojzy na diagram 66.3 (c) z RB


Jeszcz jest kwestia mierzenia zasiegu szarzy skirmishem i jak to wyglada. W RB jest napisane ze model idzie w kazdym kierunku bez kar. Najczesciej zagina sie miarke albo nawet idzie sie po prostej mierzac odleglosc.
Nawet jezeli podzielisz ruch skirm. na etapy to nie robisz pivota. Masz 10 cali zsiegu. Idziesz 4'' zatrzymujesz i zmieniasz kierunek bez obrotu figurki, przypominam ze skirmish idzie w ktora strone chce nie wazne w ktora strone ma front wiec nie robi zadnych pivotow zeby sie obrocic przodem.
Idziesz rydwnaem zasieg 9''. poruszasz sie 4'' robisz pivot bo musisz jezeli chcesz zmienic kierunek i idziesz dalsze 5''.

Nigdzie nie stoi ze skirmish robi pivoty, ktore wymagane sa przy erracie do szarz taktycznych natomiast napisane jest ze nie potrzebuje robic nic by zmienic kierunek.
The unit does not turn, wheel etc etc.
Jedyna inna forma zmiany ruchu ktora moglaby sie lapac do tego etc a jest zmiana kierunku ruchu jest pivot wymagany do przeprowadzenia szarzy taktycznej.

Awatar użytkownika
Morrok
Szef Wszystkich Szefów
Posty: 3847
Lokalizacja: Wro

Post autor: Morrok »

dagome pisze:Nigdzie nie stoi ze skirmish robi pivoty, ktore wymagane sa przy erracie do szarz taktycznych natomiast napisane jest ze nie potrzebuje robic nic by zmienic kierunek
a kawaleria też nie robi pivotów.

Na tej stronie podałem przykład szarzy taktycznej skirmish na skirmish. Najpierw zapoznaj się z całym tematem.

Awatar użytkownika
bigpasiak
Ciśnieniowiec
Posty: 7714
Lokalizacja: Syberia

Post autor: bigpasiak »

Jankielu ja wiem ze po najkrotszej. po to podalem ten przyklad. bo jesli nie mogliby wykonac tej szarzy to taktycznie tez nie mogliby zarzarzowac. zdaje sie ze tylko latacze nie moga szarzowac taktycznie co wyraznie zaznaczyli w teksie ich dotyczacym [ szarza zawsze po lini prostej i najkrotszej do celu ]
The wood hold peace for thos who desire it, but those who seek battle will find me...
The forest has as many eyes as leaves...

Far over, the misty mountain Cold, to dungeons deep and caverns old.
The pines were roaring, oooooon the hight...
Abandoned

dagome
"Nie jestem powergamerem"
Posty: 114

Post autor: dagome »

Morrok pisze:
dagome pisze:Nigdzie nie stoi ze skirmish robi pivoty, ktore wymagane sa przy erracie do szarz taktycznych natomiast napisane jest ze nie potrzebuje robic nic by zmienic kierunek
a kawaleria też nie robi pivotów.
Polecam nauki czytania ze zrozumieniem. Przy taktycznej szarzy mozesz zorbic wheel albo pivot. Nie musisz spelniac obu warunkow. Kawaleria wheeluje ergo robi taktyki.
Morrok pisze: Na tej stronie podałem przykład szarzy taktycznej skirmish na skirmish. Najpierw zapoznaj się z całym tematem.

Niestety nie podales przykladu szarzy taktycznej. Podales przykad jedynej mozliwej szarzy. Ja przy opisie tej sytuacji dalem cudzyslow przy "taktyczny" co mialo oznaczac ze szarza de facto nie jest taktyczna. tylko jedyna mozliwa. Przykro mi jezeli nie bylo wystarczajaco jasne

majzownik
Wałkarz
Posty: 93
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: majzownik »

Mi osobiście wydaje się, że przeszkodą dla skirmisherów w wykonywaniu szarży taktycznej nie jest to, że nie wykonują wheeli czy pivotów.
All charging units (including chariots, monsters, etc.):
1. Must try and bring as many models into the combat
as possible, and
2. can wheel (or pivot) only once during the charge
move.
Te dwa punkty w cytacie (Warhammer FAQ 2008-02 Edition.pdf FAQs -> CHARGING) to nie są wymagania, których spełnienie warunkuje możliwość wykonania szarży taktycznej.
To są restrykcje ograniczające szarżowanie w ogóle.

Wszystkie szarżujące jednostki (wliczając w to rydwany, potwory, itp.):
1. Muszą starać się doprowadzić do starcia jak największej ilości firgurek, i
2. mogą wykonać wheel (lub pivot) tylko raz w trakcie szarży


Tu nie ma ani słowa o tym, że trzeba wykonywać wheel (lub pivot), by móc zaszarżować taktycznie. Gwoli ścisłości to w FAQu nie pada w ogóle termin taktyczna szarża a taktyczny wheel, co samo w sobie powinno już zasugerować szanownym dyskutantom, że skirmisherów to uściślenie nie dotyczy...

Jak to więc jest z tymi szarżami skirmish-skirmish?
Otóż w Rule Booku (jak już zostało zauważone kilka postów temu) wyraźnie stoi, że należy wziąć (take) model stojący najbliżej jednostki szarżowanej i przesunąć (move) tak by stykał się z podstawką (into base contact) z najbliższą figurką w zaszarżowanej jednostce. Następnie ustawiamy pozostałe figurki szarżujące (i mające zasięg) w ten sposób, by utworzyły linię prostopadłą do linii szarży (perpendicular to the line of charge).
Pytanie więc brzmi: Czym jest ta "linia szarży"? Odpowiedzi na to pytanie mogą brzmieć dwojako:

1) "linia szarży" - linia łamana wyznaczająca trasę przebytą przez szarżującego w trakcie wykonywania szarży

2) "linia szarży" - prosta przebiegająca przez punkty A i B, gdzie A to miejsce, w którym znajdował się pierwszy model szarżujący, a B to miejsce w którym znajduje się model zaszarżowany

Moglibyśmy teraz rozpocząć dyskusję którą z tych koncepcji należy uznać za słuszną. Ale nie musimy. Wystarczy bowiem zwrócić uwagę na na, to że modele ustawiają się w linii która jest prostopadła do naszej "line of charge". Prostopadłość jest przecież cechą prostych, a nie łamanych!

Ot, i problem rozwiązany.
Skirmisherzy nie potrafią robić szarży/wheeli taktycznych.
Ustawiają się prostopadle do linii szarży.
Rules As Written.


Dobranoc.

ODPOWIEDZ