- Czarna Straż- gwardia królewska
Moderator: Yudokuno
No niestety BG cierpia na typowe przypadlosci wszystkich elit:
1. przeciwnik mysli: "To jest jego najdrozszy oddzial to go ustrzele"
2. przeciwnik mysli: "Jak sa tacy dobrzy to niech sobie robia co chca ja z nimi do walki nie wchodze"
3. gracz DE przy tworzeniu mysli: "fak, fajni sa ale ja mam placic 2x wiecej za jednego kolesia to wole miec dwa klocki warriorow...i skuteczniej mi to wyjdzie" i ma racje
4. elita- elita a nadal to tylko elfy i gina po elfiemu- czyli latwo
1. przeciwnik mysli: "To jest jego najdrozszy oddzial to go ustrzele"
2. przeciwnik mysli: "Jak sa tacy dobrzy to niech sobie robia co chca ja z nimi do walki nie wchodze"
3. gracz DE przy tworzeniu mysli: "fak, fajni sa ale ja mam placic 2x wiecej za jednego kolesia to wole miec dwa klocki warriorow...i skuteczniej mi to wyjdzie" i ma racje
4. elita- elita a nadal to tylko elfy i gina po elfiemu- czyli latwo
- Temple Guard
- Falubaz
- Posty: 1225
- Lokalizacja: Warszawa Bemowo
Bardzo podobają mi się figurki (jak dla mnie na pewno mieszczą sie w pierwszej 5 w całym WFB, jeśli chodzi o wygląd oddziałów), klimat też super. Jeśli traktować państwo DE jako totalitarne, coś na kształt nazistowskiego, to Black Guard to odpowiednik Waffen-SS. SS byli nazywani czarną gwardią Hitlera. Mówiło się, że są zajadli w ataku i nie do ruszenia w obronie - podobne słowa padają we fluffie Black Guard. Fanatyczni i wierni do końca.
Zalety tego oddziału to elfie M5, oprócz tego WS5 (mało kto trafia ich na 3+ - z oddziałów tylko Swordmasters i Wardancers, bo mają WS6; a oddziały z WS2 trafiają ich na 5+), I6 (chyba nie ma oddziału z większą I, prawie zawsze atakują pierwsi), Ld9, stubborn (ciężko ich złamać, szczególnie gdy w pobliżu jest sztandar armii) i etarnal hatred, czyli przerzut nietrafionych ataków zawsze, a nie tylko w pierwszej rundzie walki (eternal hatred jest też pewną wadą, bo BG muszą zawsze ścigać pokonanego przeciwnika).
Wady to koszt punktowy (aż 16 pkt. - powinni być potanieni o ze 2 punkty), T3 (tu się nic nie poradzi, w końcu to elfy), słaba siła bazowa S3 (S4 z halabardą) i słaby armour save 5+ (nawet żałośni łucznicy mogą ich wystrzelać - elita nie powinna tak ginąć). Armour save powinien zostać jakoś poprawiony. W plotkach o HE, którzy prawdopodobnie będą kolejną wznowioną armią w tej edycji, mówi się o tym, że elitarna piechota u nich ma mieć poprawiony save z 5+ na 4+ (ciężka zbroja z dodanym ithimarem). Coś podobnego powinno być zrobione z BG. Albo dać im zasadę parowania ciosów (chyba była rozważana przed rewizją DE, ostatecznie z tego zrezygnowano, miała dawać wraz z ciężką zbroją save 4+ w walce wręcz) albo dać tarcze (możliwość wybrania kombinacji broń ręczna + tarcza, co dałoby save w walce wręcz na 3+, a na ostrzał 4+) lub dać sea dragon cloaks, co dałoby szansę na save w walce wręcz na 4+, a na ostrzał 3+ (w tę opcję najmniej bym wierzył, pewnie sdg zostaną tak jak są teraz - dostępne tylko dla korsarzy i bohaterów/lordów).
Gdyby BG w nowej edycji kosztowali, powiedzmy, 13-14 punktów i mieli lepszy save to naprawdę byłoby fajnie. Teraz są za drodzy i praktycznie nikt ich nie wystawia, chyba że w bitwach klimatycznych. Mimo to chyba warto spróbować nimi zagrać, polecam bardzo dobry artykuł i ciekawą dyskusję na temat BG w języku angielskim z www.druchii.net (ogólnie polecam tę stronkę, choć pewnie praktycznie każdy gracz DE ją zna):
http://www.druchii.net/viewtopic.php?t=41743
Zalety tego oddziału to elfie M5, oprócz tego WS5 (mało kto trafia ich na 3+ - z oddziałów tylko Swordmasters i Wardancers, bo mają WS6; a oddziały z WS2 trafiają ich na 5+), I6 (chyba nie ma oddziału z większą I, prawie zawsze atakują pierwsi), Ld9, stubborn (ciężko ich złamać, szczególnie gdy w pobliżu jest sztandar armii) i etarnal hatred, czyli przerzut nietrafionych ataków zawsze, a nie tylko w pierwszej rundzie walki (eternal hatred jest też pewną wadą, bo BG muszą zawsze ścigać pokonanego przeciwnika).
Wady to koszt punktowy (aż 16 pkt. - powinni być potanieni o ze 2 punkty), T3 (tu się nic nie poradzi, w końcu to elfy), słaba siła bazowa S3 (S4 z halabardą) i słaby armour save 5+ (nawet żałośni łucznicy mogą ich wystrzelać - elita nie powinna tak ginąć). Armour save powinien zostać jakoś poprawiony. W plotkach o HE, którzy prawdopodobnie będą kolejną wznowioną armią w tej edycji, mówi się o tym, że elitarna piechota u nich ma mieć poprawiony save z 5+ na 4+ (ciężka zbroja z dodanym ithimarem). Coś podobnego powinno być zrobione z BG. Albo dać im zasadę parowania ciosów (chyba była rozważana przed rewizją DE, ostatecznie z tego zrezygnowano, miała dawać wraz z ciężką zbroją save 4+ w walce wręcz) albo dać tarcze (możliwość wybrania kombinacji broń ręczna + tarcza, co dałoby save w walce wręcz na 3+, a na ostrzał 4+) lub dać sea dragon cloaks, co dałoby szansę na save w walce wręcz na 4+, a na ostrzał 3+ (w tę opcję najmniej bym wierzył, pewnie sdg zostaną tak jak są teraz - dostępne tylko dla korsarzy i bohaterów/lordów).
Gdyby BG w nowej edycji kosztowali, powiedzmy, 13-14 punktów i mieli lepszy save to naprawdę byłoby fajnie. Teraz są za drodzy i praktycznie nikt ich nie wystawia, chyba że w bitwach klimatycznych. Mimo to chyba warto spróbować nimi zagrać, polecam bardzo dobry artykuł i ciekawą dyskusję na temat BG w języku angielskim z www.druchii.net (ogólnie polecam tę stronkę, choć pewnie praktycznie każdy gracz DE ją zna):
http://www.druchii.net/viewtopic.php?t=41743
- Temple Guard
- Falubaz
- Posty: 1225
- Lokalizacja: Warszawa Bemowo
Co do SS to zależy jeszcze od dywizji, te z pierwszymi numerami to byli nieźli rzeźnicy, prawdziwie elitarne oddziały. A te z naboru, szczególnie złożone z obcokrajowców rosyjskojęzycznych, były raczej żałosne. Te propagandowe słowa odnosiły się do tych pierwszych. Black Guard są jakby odpowiednikiem Leibstandarte Adolf Hitler - straży przybocznej Hitlera, przekształconej w pierwszą dywizję pancerną SS - najlepsi z najlepszych, elita wśród elit. Żeby tylko tak było w grze to by było pięknie Myślę, że ten kto wymyślił BG czerpał inspirację z SS. No ale nie ma co offtopowaćzafael pisze:IMO SS nie byla taka nieustraszona, tak naprawde sile czerpali ze zlej slawy. Wiekszosc jednostek sie ich bala i to bylo ich sila.
Jesli chodzi o gwardie - wystarczy jej 6WS, 4+save, 4S i -1pkt.
albo az tyle...
Wracając do tematu, z ulepszeń wymienionych przez Ciebie wierzę w 4+ save i redukcję punktową, WS6 raczej nie dadzą, bo to naprawdę rzadkość w WFB (Swordmasters i Wardancers to chyba jedyne oddziały z WS6, choć z drugiej strony HE i WE taki oddział mają, to czemu nie DE). S4 bazowe - też nie sądzę, wśród elfich oddziałów tylko White Lions mają bazowe S4 (nie mam pojęcia czemu akurat im dali). Ale mogliby dać ich halabardom armour piercing (chyba kiedyś w WFB halabardy, przynajmniej w części armii miały tę zasadę). S4 armour piercing to dobry kompromis między S4 i S5
Do podnoszenia S czy AS jestem sceptycznie nastawiony. To nie jacyś chaos warriors, żeby mieć bazowo 4+ save. Trzeba się nauczyć grać tak, żeby nie był potrzebny.
Imo wystarczyłoby obniżenie kosztu do 13 pts i przesunięcie chłopaków do special.
Imo wystarczyłoby obniżenie kosztu do 13 pts i przesunięcie chłopaków do special.
Warhammer Pro-Tip #2: If Purple Sun isn't winning the game for you, consider using it more.
Za taką cenę już bym ich chętniej wystawiał, bo tak to nie widzę sensu.Jankiel pisze:Do podnoszenia S czy AS jestem sceptycznie nastawiony. To nie jacyś chaos warriors, żeby mieć bazowo 4+ save. Trzeba się nauczyć grać tak, żeby nie był potrzebny.
Imo wystarczyłoby obniżenie kosztu do 13 pts i przesunięcie chłopaków do special.
Choć danie im tarczy w opcjach byłoby ciekawym uzupełnieniem.
trochę by ich popsuło kliamtycznie (przynajmniej tak mi się zdaje) jednak ugrywalniłoby jednostke i to bardzo, save na 3+ w HtH ze stubornem dałby rady, oczywisćie jeszcze koszt obowiązkowo zmniejszyć, po prostu tacy baaaaaardzo elitarni warriorsi, bo te halabardy to i tak wiele im nie dadzą, no chyba, że na jakieś ścierwa z tą ich nienawieścią mogą coś porobić
To tak w kwestii marzeń, ale rozwiązanie Jankiela jest ok.Kosa pisze:trochę by ich popsuło kliamtycznie (przynajmniej tak mi się zdaje) jednak ugrywalniłoby jednostke i to bardzo, save na 3+ w HtH ze stubornem dałby rady, oczywisćie jeszcze koszt obowiązkowo zmniejszyć, po prostu tacy baaaaaardzo elitarni warriorsi, bo te halabardy to i tak wiele im nie dadzą, no chyba, że na jakieś ścierwa z tą ich nienawieścią mogą coś porobić
- Temple Guard
- Falubaz
- Posty: 1225
- Lokalizacja: Warszawa Bemowo
Danie BG tarczy byłoby najprostszym rozwiązaniem. Wiem, że tarcza z halabardą się lekko "gryzą", ale w takim razie czemu inne oddziały w WFB uzbrojone w halabardy mają możliwość wzięcia tarcz (Temple Guard, Stormvermin), a akurat Black Guard i Phoenix Guard nie?
Innym pomysłem byłoby danie DE jednego czy dwóch sztandarów magicznych dających ward save na ostrzał, wiele armii takowe posiada.
WS6 - czemu nie, ale zauważcie, że nie ma żadnej elfiej piechoty, która miałaby jednocześnie WS6, I6 i Ld9. Każda ma co najwyżej 2 z tych 3 statystyk - pogrubieniem zaznaczyłem super wysokie statystyki:
HE:
Swordmasters WS6, S3/5, I5, Ld8;
Phoenix Guard WS5, S3/4, I6, Ld9;
White Lions WS5, S4/6, I5, Ld8
WE:
Eternal Guard WS5, S3, I5, Ld9
Wardancers WS6, S3, I6, Ld8
A BG już mają I6 i Ld9, więc nie wierzę w podniesienie WS. Niech obniżą trochę koszt, poprawią jakoś armour save (albo dadzą magiczny sztandar z wardem na pociski chociaż 5+), wrzucą chłopaków do speciali i będzie dobrze. Dodatkowo być może zniknie ograniczenie 0-1, bo taką politykę zdaje się prowadzić w tej edycji GW. W plotkach o HE jest powiedziane, że prawdopodobnie znikną u nich te ograniczenia. Choć akurat w przypadku BG 0-1 chyba powinno zostać. W poprawę S nie wierzę, a na armour piercing dla halabard pewnie nie wpadną... a mogliby, popatrzcie na figurki, te halabardy wyglądają na naprawdę ostre
Innym pomysłem byłoby danie DE jednego czy dwóch sztandarów magicznych dających ward save na ostrzał, wiele armii takowe posiada.
WS6 - czemu nie, ale zauważcie, że nie ma żadnej elfiej piechoty, która miałaby jednocześnie WS6, I6 i Ld9. Każda ma co najwyżej 2 z tych 3 statystyk - pogrubieniem zaznaczyłem super wysokie statystyki:
HE:
Swordmasters WS6, S3/5, I5, Ld8;
Phoenix Guard WS5, S3/4, I6, Ld9;
White Lions WS5, S4/6, I5, Ld8
WE:
Eternal Guard WS5, S3, I5, Ld9
Wardancers WS6, S3, I6, Ld8
A BG już mają I6 i Ld9, więc nie wierzę w podniesienie WS. Niech obniżą trochę koszt, poprawią jakoś armour save (albo dadzą magiczny sztandar z wardem na pociski chociaż 5+), wrzucą chłopaków do speciali i będzie dobrze. Dodatkowo być może zniknie ograniczenie 0-1, bo taką politykę zdaje się prowadzić w tej edycji GW. W plotkach o HE jest powiedziane, że prawdopodobnie znikną u nich te ograniczenia. Choć akurat w przypadku BG 0-1 chyba powinno zostać. W poprawę S nie wierzę, a na armour piercing dla halabard pewnie nie wpadną... a mogliby, popatrzcie na figurki, te halabardy wyglądają na naprawdę ostre
- Temple Guard
- Falubaz
- Posty: 1225
- Lokalizacja: Warszawa Bemowo
Faktycznie, egzekutorzy nie mają podwyższonej żadnej z tych statystyk (WS, I, Ld), ale są dość tani w porównaniu z innymi elfimi elitami, no i mają killing blow. W sumie do elitarnej piechoty niektórzy pewnie zaliczają też Witch Elves (WS5, S3, I6, Ld8, poison, frenzy), ale ja bym nimi nie grał, bo są już totalnie miękkie (brak armour save'a, jedynie możliwość posiadania warda 6+, ale to z Cauldron of Blood, którego chyba nikt nie wystawia). Choć w pewnych sytuacjach pewnie by się mogły przydać, w końcu mają 3 ataki z poisonem (ale S3 tylko).zafael pisze:prosze Cie:
Black Guard ws5, s3, i6 ld9
egzekutorzy ws5 s3 i5 ld8
jakos to blado wyszlo na podanych powyzszych przykladach
tylko nasza elita jest najslabsza czy mi sie wydaje?
Jak to nikt nie wystawia??
Ja na wieksze pkt nie wychodze bez niego z domu
Świetnie wyglada na stole,
a wtedy witchki jada po wszystkim
mial bitwe:
1tura walki zjadly 10 eternali
2tura reszte z 13 z bsb
nastepnie wpadly w tancerzy i przezzly w 1 turze
wyladowaly 1cal przed treekinami i 2gimi tancerzami i skonczylo sie masakra witchek, ale splacily sie pomimo ze byl w nich assasin (zabily 2ch tancerzy, assasin zadal 2rany treekinom)
IMO niezle jak na 15witchek+assasin. wszystko oczywiscie dzieki CoB
Egzeki tez sa nezle z CoB
ale powtarzam to na 4k+ i do tego trzeba miec armie zlozona, pod CoB
btw zebyscie widzieli co smok robil ...
Ja na wieksze pkt nie wychodze bez niego z domu
Świetnie wyglada na stole,
a wtedy witchki jada po wszystkim
mial bitwe:
1tura walki zjadly 10 eternali
2tura reszte z 13 z bsb
nastepnie wpadly w tancerzy i przezzly w 1 turze
wyladowaly 1cal przed treekinami i 2gimi tancerzami i skonczylo sie masakra witchek, ale splacily sie pomimo ze byl w nich assasin (zabily 2ch tancerzy, assasin zadal 2rany treekinom)
IMO niezle jak na 15witchek+assasin. wszystko oczywiscie dzieki CoB
Egzeki tez sa nezle z CoB
ale powtarzam to na 4k+ i do tego trzeba miec armie zlozona, pod CoB
btw zebyscie widzieli co smok robil ...
- Temple Guard
- Falubaz
- Posty: 1225
- Lokalizacja: Warszawa Bemowo
Cauldron może być ciekawy, ale tylko gdy gramy Witch Elves, bo tylko im daje większość bonusów. Jedyny bonus, który daje innym oddziałom to przerzut rzutów na zranienie w pierwszej turze walki wręcz (nieźle by wzmocniło BG, którzy mieliby wtedy w pierwszej rundzie przerzuty zarówno rzutów na trafienie, jak i zranienie!).
Wracając do BG - trochę pokombinowałem i doszedłem do wniosku, że raczej nie ma co liczyć na WS6 w nowej edycji. Dlaczego? Bo przecież "eternal hatred", który już mają, jest lepszy od WS6! Swordmasterzy trafiają BG i wszystkie inne oddziały w grze z WS5 i mniejszym na 3+ (66.6% szansy na trafienie), a BG trafiają Swordmasterów i wszystkie oddziały w grze z WS6 i WS5 na 4+ z przerzutem, co daje 75% szansy na trafienie! Natomiast wszystkich z WS4 i mniejszym BG trafiają na 3+ z przerzutem, co daje 88.8% szansy na trafienie! W takim razie podniesienie BG WS do 6 skutkowałoby tylko dwiema rzeczami:
- przez wroga z WS6 byliby trafiani na 4+, a nie na 3+;
- trafialiby na 3+ z przerzutem wszystkich z WS5 i mniejszym (a nie z WS4 i mniejszym).
Jak dla mnie, jest nierealne podniesienie BG WS, chyba że usunięto by im zasadę "eternal hatred", wtedy byłoby to konieczne.
Wracając do BG - trochę pokombinowałem i doszedłem do wniosku, że raczej nie ma co liczyć na WS6 w nowej edycji. Dlaczego? Bo przecież "eternal hatred", który już mają, jest lepszy od WS6! Swordmasterzy trafiają BG i wszystkie inne oddziały w grze z WS5 i mniejszym na 3+ (66.6% szansy na trafienie), a BG trafiają Swordmasterów i wszystkie oddziały w grze z WS6 i WS5 na 4+ z przerzutem, co daje 75% szansy na trafienie! Natomiast wszystkich z WS4 i mniejszym BG trafiają na 3+ z przerzutem, co daje 88.8% szansy na trafienie! W takim razie podniesienie BG WS do 6 skutkowałoby tylko dwiema rzeczami:
- przez wroga z WS6 byliby trafiani na 4+, a nie na 3+;
- trafialiby na 3+ z przerzutem wszystkich z WS5 i mniejszym (a nie z WS4 i mniejszym).
Jak dla mnie, jest nierealne podniesienie BG WS, chyba że usunięto by im zasadę "eternal hatred", wtedy byłoby to konieczne.
Za to macie małe podstawki! Ja moich big unsów i black orki mogę najwyżej w 6 osobowym szeregu ustawić, żeby byli w miare grywalni. A elfy mają 7 osobowy szereg węższy niż orkowa szóstka.
No i 5 movementa robi swoje, bo można się tak ustawić, by móc zaszarżować orków, ludzi i krasnali, a być poza zasięgiem ich szarży!
No i 5 movementa robi swoje, bo można się tak ustawić, by móc zaszarżować orków, ludzi i krasnali, a być poza zasięgiem ich szarży!
- Temple Guard
- Falubaz
- Posty: 1225
- Lokalizacja: Warszawa Bemowo
Mała pociecha, bo za to ciężka kawaleria zmiata elfią piechotę z T3 i savem 5+ z powierzchni ziemi i na nią M5 nie pomoże. A orki mają większą szansę wystać.Kołata pisze:Za to macie małe podstawki! Ja moich big unsów i black orki mogę najwyżej w 6 osobowym szeregu ustawić, żeby byli w miare grywalni. A elfy mają 7 osobowy szereg węższy niż orkowa szóstka.
No i 5 movementa robi swoje, bo można się tak ustawić, by móc zaszarżować orków, ludzi i krasnali, a być poza zasięgiem ich szarży!
No ale akurat BG ma stubborn i powinni, mimo dużych strat, ustać.
A wracając do mojego poprzedniego posta, jak widać akurat WS nie jest dla BG problemem, są chyba najlepiej trafiającym oddziałem w grze! Problemem jest za to słaba siła i mała liczba ich ataków, przez co liczba trafień nie przekłada się znacząco na liczbę zabitych. No i oczywiście wszystkie inne wady, wcześniej wymienione w tym temacie.
Przerzuć się na krasnale :/ale ja bym nimi nie grał, bo są już totalnie miękkie
Przecież takie jest założenie tej armii - ma być delikatna.
Na wielkiej inkwizycji nikt nam witchek nie wystrzelał. Ani jedna nie spadła ze strzelania.
Warhammer Pro-Tip #2: If Purple Sun isn't winning the game for you, consider using it more.
Kociołek ładny na stole jest. Witchki się nie sprawdzają. Czy z kociołkiem, czy bez. Za to istotnie - trudno je zmieść ze stołu.Temple Guard pisze:Cauldron może być ciekawy, ale tylko gdy gramy Witch Elves, bo tylko im daje większość bonusów. Jedyny bonus, który daje innym oddziałom to przerzut rzutów na zranienie
- swieta_barbara
- habydysz
- Posty: 14645
- Lokalizacja: Jeźdźcy Hardkoru
Proste ze nie, nikt nie wali ze strzelania do regimentow z frenzy, bo nie ma szans na panike. Jak juz strzelac to tak, zeby zdjac wszystkich (vide Fisch z ratlinga do moich savage boar boyz z 4 kostek...).