Uważam, że speciale z 7 ed. bywają tak samo gięte, jak speciale z 6. Poniżej porównanie Teclisów jako dowód:
Stary teclis –
630 pkt i zajmuje dodatkowy slot herosa
Statsy badziewne jak u maga lorda, LD 10
Może rzucać czary na 6 kościach (channeler)
Może używać high magic albo jeden z ośmiu lore’ów i zna wszystkie 6 czarów
Może przerzucać kości na efekt czaru (typu 2d6 obrażeń)
Może trzymać więcej niż jeden remains in play
Ma +1 kostkę w każdej fazie magii i raz na bitwę zamiast tego D6 kostek, co kończy działanie przedmiotu.
Nieograniczony zasięg czarów
Ma możliwość bycia trochę lepszym w walce wręcz
Ma dispel scroll z możliwością zepsucia czaru przeciwnika (jednorazowy)
Jak spada do jednej rany, dostaje ward save na 2+
Ma miecz raniący zawsze na 2+ bez ASV
Nowy Teclis
475 pkt
Statsy tak samo badziewne, Ld 10
ASF
Może rzucać czary na 5 kościach jak zwykły mag 4 poziomu
Może używać high magic albo jeden z ośmiu lore’ów i zna wszystkie czary
Rzuca IFki na dubletach
Ma miecz raniący zawsze na 2+ bez ASV
+D3 kostki w każdej fazie magii
Ignoruje pierwszy miscast
Ma dispel scroll z możliwością zepsucia czaru przeciwnika (jednorazowy)
Ogólnie to za cenę starego Teclisa możemy wykupić nowego Teclisa i jeszcze jednego herosa. Do tego nie wiem, którego bym wybrał, nawet, gdyby kosztowali tyle samo pkt - stary Teclis jest nieco bardziej przeżywalny i można go skampić w lesie by walił czary po całym stole. Nowy Teclis jest generatorem kostek i dużo łatwiej się przebija ze swoją magią. Ignorowanie miscasta w wypadku tak drogiego maga, który do tego będzie pewnie rzucał czary na 4-5 kościach, jest bardzo ważne.
Kończąc wywód - speciale to ZŁO bez względu na edycję i naprawdę wolę turnieje, gdzie ich nie ma. A już dopuszczanie tylko speciali z 7 ed. uważam za poroniony pomysł, krzywdzący tylko armie z 6 ed. - Karl Franz i Teclis wciągają większość starych speciali nosem.
Nowy Teclis jest dużo dużo lepszy.
Może spokojnie Rzucić 2-3 czary z dubletem bardzo prawdopodobnym. I na WI scenariusz jest prosty:
Teclis bierze shadow
1. w pierwszej turze star dragon dostaje na IFce popychaczke
2. pit of shades coś dostaje na IFce
3. ewentualny jakiś pocisk albo latanie na siebie oczywiście na IFce
Teclis bierze metal
wiadomo, kuźnia, snajperka i duzy pocik albo niszczenie magic itemu na IFce