Kilka pytań początkującego v 2.0

Jak zaszarżować trzy oddziały na raz, strzelać z łuku ze sztandarem w ręku i schować przed ostrzałem wielkiego spaślaka w grupie pokurczów.

Moderatorzy: Shino, Lidder, kudłaty, Furion

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Necromanter
Falubaz
Posty: 1002
Lokalizacja: Olsztyn
Kontakt:

Re: Kilka pytań początkującego v 2.0

Post autor: Necromanter »

Wg Rb nie. Chyba, że któryś faq to zmienił, zapis przy armor sv w Rb.
PiotrB pisze:Oczami wyobraźni widzę te tłumy i uśmiechniętego Sola podającego kiełbaskę ...eh ...bezcenne :)

Awatar użytkownika
FAZIK
Oszukista
Posty: 861

Post autor: FAZIK »

Można, ale nic to nie daje (dalej liczy się jak 1+). Chyba że ktoś na Ciebie rzuci Plague of Rust ;).
Life's a game with save and load features disabled.

ajt
Kradziej
Posty: 970

Post autor: ajt »

Trochę więcej niż kilka, ale mam za zobą tylko przeczytanie podręcznika i armybooka. Nic więcej nie liznąłem, ani nie próbowałem, a po lekturze wiele nieścisłości kołacze mi się po głowe:/

Oto, pytania, mam nadzieję, że nie przesadzam i z góry dziękuję, jak ktoś będzie chciał spędzić nad tym czas i rozwiać me wątpliwości:

1. Szarża – Jest ich zbyt wielu!
Jednostka może być celem wielu szarż, po każdej deklaracji daje reakcję i tak:
Na pierwszą – trzymanie pozycji
Na drugą – stać i strzelać
Na trzecią – Ucieczka
Jak wygląda rozliczenie tego? Bez względu na wszystko jednostka ucieka od razu? Może strzela najpierw? Bo chyba nie może być tak, że rozliczamy deklaracje po kolei? Bo po pierwszej może atakujący dopaść obrońców. Wtedy jednostka by dopiero strzeliła, a później zaczęła uciekać.
Jak wygląda taka sytuacja w krokach?

2. Szarża – Szarża na więcej niż jedną jednostkę
Jednostka może zadeklarować szarże na jednostkę wroga. Po drodze jest jednak jeszcze inna jednostka, więc na nią też musi. Co teraz? Jak tamta jednostka, która jest bliżej nie ucieknie (a jest na przykład mało liczna), to i tak zatrzymuje tamtą szarżę na sobie, całej bardziej licznej atakującej, czy jakoś się przedzierają?

3. Szarża – Pogoń za uciekającą jednostką.
Uciekający, ucieka za stół przez przypadek. Co jakby moja szarża kończyła się też za nim? Mogę ją zatrzymać?

4. Magia – Tabela Nieudanego rzucenia czaru
Korzysta się z niej tylko, gdy weszła Nieodparta siła (para 6 na mocy), czy też jak po prostu nie uda się czar przez to, że nie zebrało się odpowiedniej mocy?

5. Walka – Ta sama inicjatywa
Co jeśli walczą ze sobą modele z tą samą inicjatywą i wyszło, że każdy z nich zabija drugiego? Giną rzeczywiście obydwaj.

6. Walka – wybijanie jednostek
Walczy się tylko z jednostkami, z którymi się styka. Czy po zabiciu jej, a ma się jeszcze dodatkowy atak, można ‘przesunąć’ modele z flanki, które wcześniej nie były w zasięgu, by je też zabić? Czy walka kończy się na zabiciu tych modeli z którymi się styka ( i tymi za nimi), a te nie uczestniczące teoretycznie w walce dopiero po niej się przesuwa?

7. Pościg
Jeśli rzut na pościg jest większy niż rzut na ucieczkę, ale po drodze ścigający trafiają i tak na jakąś wrogą jednostkę, to muszą ją zaatakować i tak, tak? Co z uciekającymi? Uciekają, czy przyjmuje się, że w międzyczasie ich zdążono złapać i wybić?

8. Pościg
Analogiczna sytuacja jak wyżej. Uciekając mają gorszy rzut, ale uciekają przez jednostkę sprzymierzoną ze ścigającymi. Ścigający zatrzymują się przed swoją jedostką, a co z uciekającymi? Zostają zabici, czy uciekli?

9. Formacje – ilość szeregów.
Jest cel robienia mniejszej ilość szeregów z większą ilością żołnierzy (np. 2 szeregi po 10, zamiast 4 szeregi co 5). Przy większej ilości szeregów dostaje się premie, a to że się ma więcej żołnierzy w pierwszym, wydaje się, że nie. I tak jak jest w pierwszym szeregu więcej modeli, niż u przeciwnika, to nie wszyscy walczą, bo nie mają styku z wrogimi podstawkami. Nic więc nie daje taka przewaga. Chyba…

10. Walka – ataki z flanki.
Jak wyżej. Co daje atak z flanki, jak i tak nie można mieć przewagi w walce? I tak walczą te modele co mają styk z wrogami, więc np. mimo, że mam w pierwszym szeregu 5 modelów, to i tak np.. będą walczyć dwa. Jakiś wielkich strat chyba wrogowi w takim ataku nie mogę zadać. Czy jednak coś źle myślę, bo chyba atak z flanki powinien być miażdżący. Tak samo, jak i z tyłu.

11. Walka – ataki na postać, albo pojedyncze jednostki.
Tak samo jak wyżej. Mimo iż cała jednostka walczy z jedną postacią, to chyba i tak nie ma wielkiej przewagi. A nawet jednostki mają chyba gorzej w takiej walce, bo są słabsze, więc przy jeden na jeden (jak tak się będą stykać) to raczej postać powybija tamtych krok po kroczku, a przy przewadze wroga chyba tak nie powinno być.

12. Armybooki – dodatkowe ekwipunki i upgrady
a) Ekwipunek – jeżeli jednostka ma możliwość mieć wykupioną tarczę, inną broń i ekwipunek, a model na przykład takiej tarczy nie ma, to może i tak ją mieć i stosować? Czy jak model nie ma, to i tak jej nie dostanie, tylko trzeba znaleźć na przykład taki model z tarczą.
b) Awans postaci – jak nie mam modelu na przykład dowódcy, albo sztandarowego, czy też na przykład awansowanej jakiejś jednostki (na przykład z plague monk można za 10pkt awansować na plague deacona) , to mogę i tak ‘wykupić’ taką jednostkę i ‘powiedzieć, że któryś z modeli spełnia takie zadanie?
c) Wierzchowce – jak wyżej. Musi być model, by ktoś na konkretnym zasiadał? Czy wystarczy to określić?

13. Pojedynek – druga i kolejne rundy
Kolejne rundy walki są wykonywane w tej samej turze gracza? Czy później w kolejnej i znowu kolejnej, jak trzeba?

14. Armia – chorąży
Chorąży armii to jakiś specjalny model? Czy za punkty wykupuje sztandar i jest? Poza chorążymi jednostek, nie widziałem figurki z takim sztandarem.

15. Kruche przymierze
Pisze, że przy przymierzu z elfami lub Skavenami, na początku tury trzeba rzucić K6. Wynik 1-3 oznacza, że sojusze tego graca stają się o jeden poziom gorsze. Co to znaczy?

16. Armia – punkty
Do limitów punktowych (25% na typ jednostek) bierze się pod uwagę jej wartość punktową bez różnych „udoskonaleń”, tak?
a) Co jak jednostka wsparcia (np.. Skaveński Moździerz), jest warta 65, ale mimo że może osobno chodzić, jest tylko dodatkiem do jednostki Podstawowej. Rzeczywiście nie jest brana nigdzie pod uwagę w tych limitach punktowych?
b) Tak samo z czarodziejem, jest jednostka Warlock Engineer (traktowana jako bohater) bez dodatków kosztuje tylko 15 punktów, a z dodatkami już może 245. Biorędo limitów rzeczywiście tą 15?
c) Albo wierzchowce. Też postać bez wierzchowca ma jakąś tam ilość punktów, ale na wierzchu (który jest dodatkiem) już warta jest tych punktów więcej.

17. Bronie – sprzeczność zasad.
a) Co jak jednostka ma zdolność zawsze uderza pierwsza, a broń zasadę Zawsze uderza jako ostatnia?
b) Co jak na odwrót postać ostatnia, broń pierwsza?

18. Broń
Szurogry jako broń mają pazury i dzikość. To jest traktowane jako normalna broń ręczna, czy coś specjalnego?

Awatar użytkownika
Infernal Puppet
Masakrator
Posty: 2936
Lokalizacja: Koszalin

Post autor: Infernal Puppet »

Generalnie na większość z powyższych pytań odpowiedz masz w podręczniku głównym, no ale jak już je zadałeś, to spróbuję na część odpowiedzieć :
4. Magia – Tabela Nieudanego rzucenia czaru
Korzysta się z niej tylko, gdy weszła Nieodparta siła (para 6 na mocy), czy też jak po prostu nie uda się czar przez to, że nie zebrało się odpowiedniej mocy?
Trochę niefortunna nazwa, nie ? Korzystasz tylko w wypadku miscasta ( czyli jeden z efektów pobocznych 2 szóstek ). Pamietaj, że mogą być zdolności i przedmioty wymuszające rzut na tej tablelce bez nieodpartej mocy ( i na odwrót, może się zdarzyć nieodparta moc bez miscasta ).
5. Walka – Ta sama inicjatywa
Co jeśli walczą ze sobą modele z tą samą inicjatywą i wyszło, że każdy z nich zabija drugiego? Giną rzeczywiście obydwaj.
Biją się równocześnie to i giną równocześnie.
6. Walka – wybijanie jednostek
Walczy się tylko z jednostkami, z którymi się styka. Czy po zabiciu jej, a ma się jeszcze dodatkowy atak, można ‘przesunąć’ modele z flanki, które wcześniej nie były w zasięgu, by je też zabić? Czy walka kończy się na zabiciu tych modeli z którymi się styka ( i tymi za nimi), a te nie uczestniczące teoretycznie w walce dopiero po niej się przesuwa?
Można zabić więcej modeli niż masz wrogów w stylu ( z pewnymi wyjątkami np. wyzwania ). Strona uderzająca szybciej bije, zdejmujesz ofiary, druga strona dosuwa modele i oddajesz tym co zostało.
9. Formacje – ilość szeregów.
Jest cel robienia mniejszej ilość szeregów z większą ilością żołnierzy (np. 2 szeregi po 10, zamiast 4 szeregi co 5). Przy większej ilości szeregów dostaje się premie, a to że się ma więcej żołnierzy w pierwszym, wydaje się, że nie. I tak jak jest w pierwszym szeregu więcej modeli, niż u przeciwnika, to nie wszyscy walczą, bo nie mają styku z wrogimi podstawkami. Nic więc nie daje taka przewaga. Chyba…
Primo, szereg szeroki na 10 modeli ( w zwykłej piechocie, inne podtypy jednostek się tu czasmi różnią ) daje ci premie hordy, czyli dodatkowy szereg do atakowania. A dodatkowe ataki są zazwyczaj warte sporo więcej niż +1 do wyniku za szereg. Secundo, kontakt podstawka w podstawkę jest też po rogu. Czyli szereg 5 modeli może być atakowany z szeregu 7 modeli ( o takich samych podstawkach, bo te się rozmiarami dość różnią. Trio, nie doceniasz najwyraźniej możliwości taktycznych. Szereg 10 modeli blokuje 2x tyle miejsca co szereg 5.
10. Walka – ataki z flanki.
Jak wyżej. Co daje atak z flanki, jak i tak nie można mieć przewagi w walce? I tak walczą te modele co mają styk z wrogami, więc np. mimo, że mam w pierwszym szeregu 5 modelów, to i tak np.. będą walczyć dwa. Jakiś wielkich strat chyba wrogowi w takim ataku nie mogę zadać. Czy jednak coś źle myślę, bo chyba atak z flanki powinien być miażdżący. Tak samo, jak i z tyłu.
Znowu, nie widzisz całości sytułącji. Atak z flanki daje ci dodatkowe premie do wyniku, to raz. Dwa ze pozbawia takowych przeciwnika ( premii za szeregi ), co samo w sobie jest sporym sukcesem. Trzy, złamanie wrogiej jednostki atakiem jednoczesnie z boku i przodu jest duuuużo prostsze niź próbowanie tego 2 takimi samymi oddziałami od przodu. A atak od tyłu bardzo, ale to bardzo utrudnia skuteczną ucieczkę.
11. Walka – ataki na postać, albo pojedyncze jednostki.
Tak samo jak wyżej. Mimo iż cała jednostka walczy z jedną postacią, to chyba i tak nie ma wielkiej przewagi. A nawet jednostki mają chyba gorzej w takiej walce, bo są słabsze, więc przy jeden na jeden (jak tak się będą stykać) to raczej postać powybija tamtych krok po kroczku, a przy przewadze wroga chyba tak nie powinno być.
Herosi prezentują zupełnie odmienny pkt widzenia na tą sprawę :P . Od tego masz swoich własnych herosów by takim sytułaciom przeciwdziałać. Nie mówiąc już o tym, że można tak bez większych problemów zatrzymać takiego gościa w miejscu na dłuuuugo. Tę sztukę do perfekcji opanowały skaveny gdzie jeden klocek niewolników za 50 pkt może trzymać niemal dowolnego koksa za 5-6 albo i więcej razy tyle, w szachu praktycznie do końca gry.
12. Armybooki – dodatkowe ekwipunki i upgrady
a) Ekwipunek – jeżeli jednostka ma możliwość mieć wykupioną tarczę, inną broń i ekwipunek, a model na przykład takiej tarczy nie ma, to może i tak ją mieć i stosować? Czy jak model nie ma, to i tak jej nie dostanie, tylko trzeba znaleźć na przykład taki model z tarczą.
b) Awans postaci – jak nie mam modelu na przykład dowódcy, albo sztandarowego, czy też na przykład awansowanej jakiejś jednostki (na przykład z plague monk można za 10pkt awansować na plague deacona) , to mogę i tak ‘wykupić’ taką jednostkę i ‘powiedzieć, że któryś z modeli spełnia takie zadanie?
c) Wierzchowce – jak wyżej. Musi być model, by ktoś na konkretnym zasiadał? Czy wystarczy to określić?
A - zależy. Generalnie grupa dowodzenia może mieć swoje własne modele, ale reszta przynajmniej w większości powinna mieć sprzęt jaki jej wykupiłeś.
B - jeśli model w jakiś sposób się odróżnia to powinno być ok.
C - no bez przesady. Jeśli model ma wykupionego wierzchowca to misi pomykać na czymś co choć z grubsza go przypomina :P .
13. Pojedynek – druga i kolejne rundy
Kolejne rundy walki są wykonywane w tej samej turze gracza? Czy później w kolejnej i znowu kolejnej, jak trzeba?
Pojedynki kontunułuje się w kolejnych turach graczy, w kolejnych fazach walki.
14. Armia – chorąży
Chorąży armii to jakiś specjalny model? Czy za punkty wykupuje sztandar i jest? Poza chorążymi jednostek, nie widziałem figurki z takim sztandarem.
Kiepsko żeś patrzył w takim razie :mrgreen: . Tutaj masz np. sztandarowca bretoniii :
http://www.games-workshop.com/gws/catal ... od1710036a
Sztandar armijny jeśli go wykupiłeś powinien być jakoś widoczny. Najlepiej jeśli byłby większy/bardziej imponujący niż sztandary jednostek.
15. Kruche przymierze
Pisze, że przy przymierzu z elfami lub Skavenami, na początku tury trzeba rzucić K6. Wynik 1-3 oznacza, że sojusze tego graca stają się o jeden poziom gorsze. Co to znaczy?
Masz to ładnie opisane w poziomach przymierza.
16. Armia – punkty
Do limitów punktowych (25% na typ jednostek) bierze się pod uwagę jej wartość punktową bez różnych „udoskonaleń”, tak?
a) Co jak jednostka wsparcia (np.. Skaveński Moździerz), jest warta 65, ale mimo że może osobno chodzić, jest tylko dodatkiem do jednostki Podstawowej. Rzeczywiście nie jest brana nigdzie pod uwagę w tych limitach punktowych?
b) Tak samo z czarodziejem, jest jednostka Warlock Engineer (traktowana jako bohater) bez dodatków kosztuje tylko 15 punktów, a z dodatkami już może 245. Biorędo limitów rzeczywiście tą 15?
c) Albo wierzchowce. Też postać bez wierzchowca ma jakąś tam ilość punktów, ale na wierzchu (który jest dodatkiem) już warta jest tych punktów więcej.
RFTLnołem przy tym nieco, wybacz :mrgreen: . Liczysz całościowe koszty ( i nie wiem jakim cudem wpadłes na pomysł, ze może być inaczej =D> ). Jeśli coś ( np. heros ) w 1000 pkt armii jest warte 250 pkt ( koszt bazowy + ulepszenia + przedmioty + co tam jeszcze mu dodałeś ), to oczywistym jest, ze zajmuje 25% z stosownego dla siebie działu z tego limitu 1000 pkt armii. I oczywiście mniej % jesli armia ma większy limit pkt.
17. Bronie – sprzeczność zasad.
a) Co jak jednostka ma zdolność zawsze uderza pierwsza, a broń zasadę Zawsze uderza jako ostatnia?
b) Co jak na odwrót postać ostatnia, broń pierwsza?
Jak się łatwo domyślić, obie zasady się nawzajem negują ( co jest zresztą opisane w ich zapisie :P ). Masz obie na raz, ale żadna z nich nie działa.
18. Broń
Szurogry jako broń mają pazury i dzikość. To jest traktowane jako normalna broń ręczna, czy coś specjalnego?
A że tak zapytam - znalazłeś gdzieś do tego zasady :mrgreen: ? Z tego co pamiętam, w podręczniku skavenów ( w angielskim przynajmniej ) jest wprost zapisane, ze to pojedyncza broń ręczna.
Mad Mike pisze:
kwaku pisze:nawet gdyby miał tam wjechać tort z Cezarym w środku.
To nie wypali. Zanim wjedzie, to sytuacja ulegnie odwróceniu i tort będzie w środku Cezara
Ach te uroki bycia ciągle głodnym ;) .

Awatar użytkownika
FAZIK
Oszukista
Posty: 861

Post autor: FAZIK »

Przesadziłeś :P

1. Najpierw jest deklaracja szarży, potem Twoja odpowiedź, potem kolejna deklaracja szarży i Twoja odpowiedź itd. Po deklaracji robisz to co deklarujesz. Czyli stoisz, strzelasz do 2 szarżującej jednostki, a potem uciekasz od 3.

2. Przeczytaj jeszcze raz ten fragment. Praktycznie niemożliwe jest zaszarżowanie 2 jednostek na raz. Nigdy się nie "przedzierasz" przez jakąś jednostkę aby dotrzeć do tej za nią. Dostawiasz się do tego na kogo deklarowałeś szarżę.

3. Nie można uciec za stół przez przypadek. Jak ktoś ucieknie za stół to nie żyje. Szarżę możesz przekierować na inną jednostkę, nie można jej zatrzymać.

4. Tylko na 2X6 (lub więcej) 6.

5. Giną obydwaj.

6. Przeczytaj to jeszcze raz. Modele po zranieniu są zdejmowane z końca. Nie zdejmujesz tych w styku, tylko te z końca oddziału. Jak Ci brakuje modeli to zdejmujesz te ze styku (naprzemiennie z obu końców) i tylko wtedy one nie walczą.

7. Zabijają uciekających (ale tylko jeśli uciekali z walki) i liczą się jak szarżujący na kolejną jednostkę przeciwnika. Biją się z nią w turze przeciwnika.

8. Zostają zabici, Twoja jednostka zatrzymuje się na Twojej jedonstce (1" przed).

9. 10 to horda. Możesz atakować dodatkowo po 1 ataku z dodatkowego szeregu.

10. Dostajesz bonus do CR, dodatkowo przeciwnik atakuje Cię mniejsza ilością modeli i nie ma supportów bo walczą tylko te w styku.

11. Prawda, będziesz zbijał więcej ran, ale przeciwnik ma bonusy za szeregi, bonusy za sztandary, muzyka (czyli static Combat Resolution) i steadfast. Będzie stał długo, a jak Ci się nie powiodą ataki to Cię zagoni dzięki statycznemu CR.

12.
a) Nie musi mieć fizycznie żeby używać. 51% oddziału winno mieć taką broń jak wykupiłeś. Jeśli ma mniej musisz umówić się z przeciwnikiem że to co widzi to nie to co mają jednostki.
b) Tak, ale musi się jakoś wyróżniać, żeby przeciwnik wiedział z czym ma do czynienia.
c) Przynajmniej wielkość podstawki musi się zgadzać. Reszta to sprawa miedzy graczami/wymogi turniejowe.

13. Pojedynek kończy się śmiercią jednej ze stron, lub ucieczką oddziału. Ewentualnie jest kilka czarów mogących go przerwać.

14. Model z dużym sztandarem. Nazywany BSB.

15. Jest tam opisane co to oznacza. Tabela.

16.
Z nimi.
a) Jest brana pod uwagę tam z jaką jednostką została kupiona. Czyli np +XX punktów do Core. Może chodzić osobno bo ma taką zdolność specjalną.
b) 245 z Hero. Liczysz ze wszystkim. (pamiętaj że hero ma limit 50 punktów na magiczne przedmioty)
c) Liczysz z tym co dosiada. Dzwon np też będzie z limitu Lorda, Piec z limitu Hero itd.

17.
a) Uderza po inicjatywie. Obie zdolności się znoszą. Jest to opisane w RB.
b) Jak wyżej.

18.
Normalna broń ręczna. Każda jednostka jest liczona jakby ją miała.
Life's a game with save and load features disabled.

Awatar użytkownika
Naviedzony
Wielki Nieczysty Spamer
Posty: 6355

Post autor: Naviedzony »

1. Deklaracje rozpatrujemy po kolei. Dopiero po wykonaniu wszystkich deklaracji przesuwamy szarżujące jednostki.

2. Nie można przebiegać przez oddziały wroga (swoje też zresztą). Jeśli chcesz wykonać szarżę na jednostkę wroga, ale przed nią stoi obojętnie jaki chociażby jeden model wroga, to musisz zadeklarować szarżę na ten bliższy jeden stojący ci na drodze model, zamiast na to, na co chciałbyś zaszarżować. Szarża we wroga, w którego nie możesz zaszarżować, bo stoi ci na drodze model liczy się jako szarża niemożliwa, a takich nie wolno w ogóle deklarować. Opisany przypadek to sól taktyki warhammerowej i nazywa się potocznie "odginaniem". ;)

3. Nie. Wtedy wybiegasz za stół i wracasz na początku swojej następnej tury ruchu w dokładnie tym miejscu, w którym wybiegłeś. Możesz po wyjściu zza krawędzi ruszyć się, ale nie szarżować, ani maszerować. (chyba, że szarża nie dojdzie do uciekającej jednostki, wtedy liczy się jako "spalona" i przesuwasz się tak jak przy każdej spalonej szarży; jeśli mimo tego wybiegłeś za stół to jesteś za stołem i wracasz jak wyżej)

4. Tylko gdy nieodparta siła. Gdy czarodziejowi nie wyjdzie czar ze względu na nieosiągnięcie wymaganego poziomu mocy to czarodziej już nie czaruje w tej turze (trauma :D ).

5. Zadają rany w tym samym momencie i giną obydwaj.

6. Straty zdejmuje się z tyłu oddziału. Reprezentuje to sytuację, w której modele z dalszych szeregów zastępują zabitych towarzyszy. Oznacza to, że dopóki w oddziale zostanie ktokolwiek, kto styka się z tobą (alebo jest w drugim szeregu), nadal będzie mógł uderzać.

7. Uciekający zostają wysieczeni w miejscu z którego zaczynali uciekać, a nie w miejscu, do którego zdążyli dobiec (na potrzeby testów paniki od zniszczonego oddziału). Jednostka, która w wyniku takiego pościgu trafia na wroga musi zadeklarować szarżę na niego.

8. Jak wyżej. Wyższy lub równy rzut ściagającego oznacza zawsze śmierć całej jednostki uciekającej w miejcu, w którym toczyła się walka. Jeśli jednak uciekająca jednostka ucieka przez wrogą (i nie zostanie złapana w pościgu), to każdy model tej jednostki zdaje Dangerous Terrain test (rzut k6 i na 1 dostaje ranę bez ochrony pancerza). Przesuwa się ją potem cal za wroga, przez którego przebiegła, chyba, że oczywiście pobiegnie dalej.

9. Jest takie coś jak formacja hordy. Działa tak, że właśnie jeśli szereg jednostki wynosi minimum 10 modeli, to ataki wykonuje się z jednego szeregu więcej niż zazwyczaj. Zazwyczaj ataki wykonuje się z dwóch. W formacji hordy, albo z włóczniami z trzech. Z włóczniami w formacji hordy z czterech. Z włóczniami w formacji hordy będąc Elfami Wysokiego Rodu z pięciu.

10. Powinien być, ale zawsze jest. Pamiętaj jednak, że atakują również te modele, które stykają się rogami podstawek. Jeśli więc wróg ma trzy szeregi, to z bogu stoją 3 modele. W takim wypadku twoja jednostka atakuje 5 modelami (bo stykają się 3 pełną podstawką i dwa rogami), a do tego drugi szereg u ciebie i jeszcze trzeci, jeśli masz np. formację hordy. To daje ci (nie licząc grupy dowodzenia) zazwyczaj 10 ataków zakładając, że każdy twój model ma 1 atak i rozmary podstawek są takie same i nie masz hordy. Wróg ma natomiast tylko 3 ataki, z modeli, które się stykają. Atak z flanki daje ci ponadto +1 do wyniku walki oraz zabrania przeciwnikowi koszystać z parowania tarczą (magiczna ochrona na 6+ dla tarczowników z bronią ręczną). Dodatkowo, jeśli maszprzynajmniej jeden szereg powyżej pierwszego, kasujesz przeciwnikowi wszelkie premie za szeregi, które mógłby mieć. Jest więc 7 ataków przewagi i inne bonusy na twoją korzyść. Atak z flanki zazwyczaj mocno się sprawdza jednak. ;)

11. Znowu: biją też modele stykające się rogami. Więc jeśli jeden bohater na podstawce 20x20 styka się z oddziałem na takich samych podstawkach, to doliczając ataki z drugiego szeregu bije w niego 6 modeli. Jeśli masz hordę, to 9. Wbrew pozorom, to może się sprawdzić. Poza tym pamiętaj, że zazwyczaj oddziały są duże. Służą nie tylko do zabijania bohaterów, ale także do łamania ich z wyniku walki i przetrzymywania zanim nie dopchniesz do nich czegoś twardszego na pomoc. Pomyśl jednak: oddział, który ma 3 szeregi i sztandar ma na wstępie +4 do wyniku walki. Jeśli wrogi bohater zdoła zadać temu oddziało wi 4 rany, to w najgorszym razie wychodzicie na remis i jeśli masz muzyka on i tak przegrywa o 1 walkę i musi zdawać test złamania. Jeśli nie zda, możesz go dogonić i uciec bez konieczności dalszej walki. Po to są szarże oddziałów na samotnych bohaterów między innymi (pamiętaj, że za szarżę jest następny +1 do wyniku walki).

12. Modele są po to, żeby bitwy były ładne, wyglądały fajnie i żeby było wiadomo, co dzieje się na stole. Posiadanie tarczy na modelach jest mile widziane, ale jeśli jej nie masz, a w rozpisce masz je wykupione, to oprócz turniejów, na których obowiązuje pełny WYSIWYG (What You See Is What You Get), to nikt nie będzie się czepiał. Analogiczna sytuacja jest z grupą dowodzenia. Co do wierzchowców to istnieje wymóg posiadania modelu, ponieważ człowiek na koniu ma zupełnie inną podstawkę niż człowiek bez konia. Tutaj bezwzględnie musisz posiadać model (albo chociaż podstawkę dobrych wymiarów na pcozątek, jeśli jeszcze nie kupiłeś modelu).

13. Pojedynek to taka odseparowana walka w walce. Rozpatruje się zawsze w każdej turze walki. Pojedynek nie może być przerwany i każda walka może mieć tylko jeden.

14. Zazwyczaj specjalny model bohatera. Jeśli jednak nie masz takiego, możesz grać zwykłym bohaterem z opcją ulepszenia do chorążego, jeśli taką mu wykupisz i poinformujesz wroga, że to chorąży. Analogicznie jak do wykupowanego ekwipunku. Warto jednak mieć model, bo zazwyczaj sa ładne i skupiają uwagę. :)

15. W podręczniku są opisane rodzaje przymierza od najgorszych do najlepszych. Jeden poziom gorsze, czyli np. z zaufanych sojuszników zmienia się w podejrzanych sojuszników.

16. Nie. Upgrade'y w postaci tarcz, grup dowodzenia, sztandarów magicznych etc. wlicza się do limitów.
a) Nie, jest brana do limitów. Chyba, że armybook stanowi inaczej.
b) Nie. Bierzesz pełen koszt do limitów.
c) Jak wyżej. Pełen koszt.

17. Te dwie zasady jeśli występują w odniesieniu do tego samego modelu z jakiejkolwiek przyczyny, to znoszą się nawzajem i nie działa ani jedna, ani druga.

18. Jeśli nie jest napisane inaczej, jest to normalna broń ręczna.

ajt
Kradziej
Posty: 970

Post autor: ajt »

Wielkie dzięki Panowie! Wiem, że część (większość;)) była dla Was pewnie śmieszna i trywialna, ale serio tego nie czaiłem (a może bardziej, nie byłem pewny w 100%);) Jest tam jednak pełnia zasad i czytając to „na sucho”, bez doświadczenia, robi się kiełbie we łbie;) Ale jeszcze raz dzięki, że Wam się chciało;)

Cały czas niestety mam wątpliwości tu:

1. OK, rozpatrujemy po kolei. Ale może na przykład tak:
Po pierwszej deklaracji jednostka zostaje zaszarżowana, bo trzymała pozycję (szarża się udała).
Może więc strzelać do drugiej deklarując stać i strzelać (a będzie już w zwarciu)?
No i później jak uciekać, jak jest walce już z jednostką jeden i np. nie przegra tej walki.?
Czy jednak rozpatrując deklarację wiem, że jednostka zdąży strzelić, a później ma uciekać, więc pierwsza deklarka jej w ogóle nie dopadnie. Jeśli tak by było to ta jednostka wychodzi ‘na plus’, bo zdąży strzelić.

Sorki, ale ta kwestia wydaje mi się ważną i przydatną, a jakoś nie mogę tego do końca zrozumieć.

2. Tu chyba nie do końca dobrze wytłumaczyłem. Nie chcę atakować tej dalszej.
Chcę zaatakować jednostkę, ta jednak ucieka i udaje się jej uciec za inną swoją jednostkę. W takiej sytuacji jestem pewnie zmuszony zaatakować tą, która stała i została (dwuznacznie mówiąc;)) przeleciana. Tamta więc - uciekająca (po zdaniu testów, jak i paniki tej „przelecianej”) ucieknie, tak?

Awatar użytkownika
FAZIK
Oszukista
Posty: 861

Post autor: FAZIK »

1. Szarże dostawiamy dopiero w momencie, kiedy skończysz WSZYSTKIE deklaracje. Dopiero wtedy się rzuca kostkami czy dochodzisz. Czyli reszta (stanie i strzelanie, ucieczka itd) się już dawno zakończyła.

2. W takim wypadku jednostka (nr1) ucieka (przez swoją, ta zdaje testy paniki) a ty możesz dokończyć szarże (spalisz ją i dojdziesz max 1" od drugiej jednostki wroga) albo przekierujesz swoją szarże na inną możliwą do zaszarżowania jednostkę wroga. Rzucasz liderkę, udaje się, przeciwnik deklaruje jaka jest odpowiedź na Twoją szarżę. Rzucasz czy doszedłeś i już.
Może się zdarzyć że obie jednostki uciekną (tzw schodki). Wtedy palisz szarżę bo przekierować możesz 1 raz a zetknąć się tylko z tą jednostką na którą ostatnio deklarowałeś szarżę (nr 2) a nie możesz bo jednostka nr 1 stoi Ci na drodze. Taki power gaming ...
Life's a game with save and load features disabled.

Awatar użytkownika
Albo_Albo
Masakrator
Posty: 2832
Lokalizacja: Krakow Legion
Kontakt:

Post autor: Albo_Albo »

1). jesli dajmy na to smok stoi tylem do oddzialu albo bokiem to moze go okrazayc i ziac ogniem w tej samej turze ?

2). kiedy mamy re rolle na to hit ? dla tych kolesi z wieksza inicjatywa w cc ?

3). czy zianie ogniem jest raz na ture czy raz na gre gdyz w podreczniu znalazlem fraze przy breath attack ze once per game

4). jak HE konnica atakuje np kogos innego to w cc powinno byc ? elf potem bije przeciwnik a a na koncu kon tak ?

5). czy mozna zaszarzowac na bohatera ktory klepie oddzial innym oddzialem od tylu i jak wtedy sie rozklada walka ? czy heros oddaje i dzieli hity jak chce ?

Awatar użytkownika
FAZIK
Oszukista
Posty: 861

Post autor: FAZIK »

1. Smok lata. Jeśli 10"/20" i dowolne obracanie podstawki Ci na to pozwoli (single model) to tak.
2. Re-Roll jest tylko jeśli mamy Always Strike First i przeciwnik ma mniejszą (lub równą) inicjatywę. RB66. Dodatkowo niektóre czary pozwalają na re-roll.
3. Czyli, dokładnie jak znalazłeś, raz na grę. RB67.
4. Przeczytaj co napisałeś. ASF zawsze bije na początku (nawet jeśli obie jednostki go mają to biją równocześnie na początku, bez względu na I), potem bijesz się zgodnie z inicjatywą. Koń niekiedy też bije przed przeciwnikiem ;). Impacty są przed ASF. Podstawowe zasady walki wręcz. RB46+
5. Jak bohater może klepać jeden oddział innym oddziałem? Popracuj trochę nad swoimi wypowiedziami. Tak ataki można rozdzielać jak chcesz. RB48.
Life's a game with save and load features disabled.

Awatar użytkownika
Myzu
Mudżahedin
Posty: 303
Lokalizacja: Poznań, Strefa zero

Post autor: Myzu »

Re-roll to hit jest takze, gdy jednostka atakujaca ma zasade Hate.
Dziala to w 1 turze walki.

Awatar użytkownika
Albo_Albo
Masakrator
Posty: 2832
Lokalizacja: Krakow Legion
Kontakt:

Post autor: Albo_Albo »

FAZIK pisze:1. Smok lata. Jeśli 10"/20" i dowolne obracanie podstawki Ci na to pozwoli (single model) to tak.
czyli single model moze obracać się kika razy na ture ?
3. Czyli, dokładnie jak znalazłeś, raz na grę. RB67.
ok czyli reasumujac w AB HE nowym stoi: A Dragon has a S4 Breath Weapol with the flaming attacks special rule - znaczy to nie mniej ni więcej iż jest to raz na cała gre :)
5. Jak bohater może klepać jeden oddział innym oddziałem? Popracuj trochę nad swoimi wypowiedziami. Tak ataki można rozdzielać jak chcesz. RB48.
wybacz pisalem to z goroaczka i po piwie wiec juz moj jezyk byl dosyc zawily

chodzilo mi o sytuacje kiedy dajmy na to w 3 turze zaszarzowalem bohaterem na flanke wrogiego oddzialu i w 4 turze dalej jestesmy w c/c
i wtedy przeciwnik szarzuje na moj tyl innym oddzialem to rozumiem ze wtedy tym bohaterem jako ze posiadam dajmy na to 5 atakow moge rozdzielac swoje ataki pomiedzy wczesniejszy oddzial i ten ktory na mnie zaszarzowal

kurde chyba musze jeszcze raz wertowac podrecznik

Awatar użytkownika
Matias
Mudżahedin
Posty: 255

Post autor: Matias »

1) Tak
3) Zgadza się
5) Tak, możesz rozdzielać ataki jak ci się podoba :wink:

Pzdr


Awatar użytkownika
esgaroth
Falubaz
Posty: 1253
Lokalizacja: trójmiasto
Kontakt:

Post autor: esgaroth »

bohaterów się wystawia ostatnich: jako ostatnią jednostkę wystawiania, czy na samym końcu przed skautami? czyli czy możliwa jest taka sytuacja że wystawiam bohaterów a przeciwnik wystawia wciąż oddziały bo ma więcej pozycji wystawienia?

Awatar użytkownika
Afro
Postownik Niepospolity
Posty: 5678

Post autor: Afro »

Jak skończą Ci się normalne oddziały, wystawiasz bohaterów, skautów na samym końcu.
Sytuacja, o której piszesz jest całkiem normalna np jeśli grasz z lizakami. Ty kończysz się wystawiać, a przeciwnik jest w połowie wystawiania swoich pacynek :)
"You either die a cyka or live long enough to become a blyat"

Awatar użytkownika
Twister
"Nie jestem powergamerem"
Posty: 116

Post autor: Twister »

Można mieć lepszy pancerz niż 1+? Czy może punkty które sprowadzają pancerz poniżej tego progu przepadają?

Awatar użytkownika
Paraszczak
Falubaz
Posty: 1088
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Paraszczak »

Przepadają...1+ max

Awatar użytkownika
Azurix
Szef Wszystkich Szefów
Posty: 3007
Lokalizacja: Łódź Klub:"Ośmiornica Łódzka" Stowarzyszenie:"Wargaming"

Post autor: Azurix »

Można w teorii, bo ekwipunek niekiedy na to pozwala, ale lepszy pancerz i tak się liczy jako 1+. Czyli np. mając Save'a 1+ i obrywając czymś z Siłą 5, masz go na 3+, ale gdy masz Save'a na 0+ i obrywając czymś z Siłą 5, nadal masz go na 3+ :)
III Zasada Dynamiki Newtona - Aktualizacja 2013: "Gdy menel jedzie tramwajem, to tramwaj jedzie menelem" :lol:

Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
FAZIK
Oszukista
Posty: 861

Post autor: FAZIK »

Jest przydatne bo mając 0+ Plague of Rust "nie zadziała" przy pierwszym rzuceniu.
Life's a game with save and load features disabled.

ODPOWIEDZ