Battlegroup Kursk

ODPOWIEDZ
Przemos19
Plankton
Posty: 1

Battlegroup Kursk

Post autor: Przemos19 »

W dniu 13 czerwca 2015 roku w Dąbrowie Górniczej w Muzeum Sztygarka podczas "Industiady" odbył się pokaz systemu bitewnego Battlegroup Kursk firmy "Ironfist Publishing". Czymże jest ta gra i z czym się ją je? Po nazwie można się domyślić, że symuluje walki z okresu II Wojny Światowej. Wykorzystuje się standardowo figurki w skali 1/72 i 1/76, wszystkie zasięgi w calach itp. Typowy system IGOYGO z modyfikacjami w postaci rozkazów ambush i reserve move.


Aby zacząć potrzebujemy tylko mini-rulebook i któryś podręcznik z listami na interesujący nas okres.

Obecnie wydano:
Kursk, Operation Overlord, Fall of the Reich, Barbarossa, Blitzkrieg, North Africa (zasady z artykułu w gazecie, listy armii z Barbarossy i Blitzkrieg).

Mamy 4 poziomy rozgrywki, w zależności od punktów:
Drużyna
Pluton
Kompania
Batalion.
Każdy poziom określa minimalną i maksymalną ilość jednostek piechoty oraz jednostek specjalnych (Unique i Reserved, 2 rodzaje unikalności, chodzi o to aby nie zasypać przeciwnika np Panterami w 1943 roku). Gram standardowo na 500 do 750 punktów, co daje pluton piechoty (czyli dla Niemców około 30 żołnierzy, dla Rosjan 40) ze wsparciem organicznym (działko przeciwpancerne, moździerz, CKM, medyk, panzershreck itp - można mieć max 3 różne wsparcia organiczne z listy dla danego plutonu). Dalej daje to też z 2 plutony czołgów, dodatkowo jakiś system artyleryjski (np. spoza stołu plus na stole obserwator artyleryjski) oraz wsparcie specjalne - rozpoznanie, logistyka (pojazd amunicyjny), specjalistyczne wsparcie typu Pak 88 mm.

System nadaje się do gry turniejowej, odbył się już turniej ogólnopolski, współtworzyłem zasady punktowe - były bardzo podobnie naliczane jak na turniejach FOW.

Wszystko rozstrzyga rzut k6. Na trafienie ma wpływ rodzaj jednostki, odległość do celu, czy w osłonie oraz czy ruszał się w poprzedniej czy tej turze. Po tym piechota ma jeszcze save, 6+ w otwartym terenie, osłona oczywiście daje lepsze opcje.
Dla pojazdów potem jeszcze rzut na penetrację pancerza 2K6 i porównanie jakości pancerza od A do SS do AT rating działa (od 1 do 15).
Unikalną sprawą jest tutaj kwestia ostrzału przygniatającego - wybierasz cel i po prostu strzelasz na pinownie. Zasięg jak i osłona na pinowanie nie mają większego znaczenia, ma tylko rodzaj działa oraz save dla piechoty. łatwiej obezwładnić w ten sposób przeciwnika.
Amunicja - pojazdy maja ograniczoną ilość, reszta nie. Stąd mobilny Pak holowany można fajnie wykorzystać do zasypania przeciwnika stalą.
Warunków zwycięstwa jest kilka, zależy jaki scenariusz się wybierze. Podstawowe to oczywiście zajęcie wszystkich objectivów oraz przekroczenie przez daną armię Battle Rating. Otóż każda jednostka oprócz wartości punktowej ma jeszcze wartość BR, czyli ten Battle Rating. Im wyższy tym lepiej. Po zakupie armii na np. 500 punktów sumuje się też BR całej armii. W przypadkach gdy jakakolwiek jednostka ginie, albo inne przewidziane podręcznikiem wydarzenia specjalne, gracz który poniósł straty losuje szton z puli z rożnymi wartościami od 1 do 5 oraz ewentualnie wydarzeniami specjalnymi (air attack, low ammo, beyond call of duty, low fuel etc.). W ukryciu sumuje się punkty ze sztonów i jeśli ich wartość przekroczy BR armii to mamy do czynienia z automatyczną przegraną, nieważne co się na stole dzieje.

Relacja, w tym videorelacja z gry, na blogu: http://przemos85.blogspot.com/2015/06/p ... -2015.html

ODPOWIEDZ