Powrót Old World czyli WFB 9 edycja...

Dyskusje na dowolne tematy, niekoniecznie związane z tematyką forum. To tutaj można poćwiczyć prawy shiftowy.

Moderatorzy: Heretic, Grolshek, Albo_Albo

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Barbarossa
Mniejsze zło
Posty: 5612

Re: Powrót Old World czyli WFB 9 edycja...

Post autor: Barbarossa »

Hej Laik. Oczywiście, wszystko jest bardzo subiektywne. Grałem w ciągu minionych lat w kilka systemów i porównując T9A do rzeczy, które odniosły sukces komercyjny mogę Ci takie przykłady podać:

- Kodeksy są nieczytelne. Np. Banshee ma 11 zasad specjalnych, których trzeba szukać w kilku różnych miejscach. Dla mnie jako weterana jest to jakośtam do ogarnięcia (choć przyznam, że mi się nie chce, to połowy się domyślę, resztę z bólem doczytam). Ale żadnego nowicjusza czymś takim nie zachęcisz. Zarówno ilość jak i forma prezentacji zasad są bue.
- Zasady kompozycji armii. W innych systemach balans osiąga się bardziej poprzez zasady główne (kamień-nożyce-papier, objectivy, nawet tereny/mapy). Dla naprawdę wyjątkowych jednostek można zrobić zasadę 0-1 i tyle. A T9A nigdy nie wyrósł z bycia compem turniejowym do 8 edycji z tymi swoimi procentami i limitami na wszystko.

No i przez te wieczne odsyłaczki lektura tego jest równie pasjonująca co poprawki do ustaw wprowadzające nowy ład. "Artykuł 5 ustęp 9 zyskuje brzmienie ...".

Awatar użytkownika
Laik
Pan Spamu
Posty: 8785
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Laik »

Aż spojrzałem na tą Banshee - ma sporo zasad, możemy je podzielić na 3 rodzaje:
- ogólne, dostępne dla wszystkich armii jak strach czy terror [podręcznik główny]
- armijne jak sypanie [podręcznik armijny]
- specjalne dla jednostki [wymienione przy niej]

Pytanie ile zasad będzie miała w TOW i jak łatwo będzie się w tym odnaleźć - idę o zakład że ilość będzie podobna jeśli nie większa a ich rozstrzał niemniejszy.

Kompozycja armii w TOW - mamy % sloty jak to dawniej bywało ale chyba nie ma 0-x a w internecie krąży już sławetna rozpiska z 20 żyrkami. Co do balansu w TOW to jestem przekonany że nie będzie żadnego, to że GW będzie go w stanie zrobić jest mało prawdopodobne - pytanie czy community będzie to robić (i co jak GW stwierdzi że musi sprzedać jakieś nowości więc wypuści armie na dropsach...)
swieta_barbara pisze:Jesteś maszyna debelial, bez Ciebie to hobby dawno by umarło.

Awatar użytkownika
Jan z Czarnolasu
Mudżahedin
Posty: 269
Lokalizacja: Provinz Posen

Post autor: Jan z Czarnolasu »

Laik pisze: 16 sty 2024, o 19:26 Aż spojrzałem na tą Banshee - ma sporo zasad, możemy je podzielić na 3 rodzaje:
- ogólne, dostępne dla wszystkich armii jak strach czy terror [podręcznik główny]
- armijne jak sypanie [podręcznik armijny]
- specjalne dla jednostki [wymienione przy niej]

Pytanie ile zasad będzie miała w TOW i jak łatwo będzie się w tym odnaleźć - idę o zakład że ilość będzie podobna jeśli nie większa a ich rozstrzał niemniejszy.

Kompozycja armii w TOW - mamy % sloty jak to dawniej bywało ale chyba nie ma 0-x a w internecie krąży już sławetna rozpiska z 20 żyrkami. Co do balansu w TOW to jestem przekonany że nie będzie żadnego, to że GW będzie go w stanie zrobić jest mało prawdopodobne - pytanie czy community będzie to robić (i co jak GW stwierdzi że musi sprzedać jakieś nowości więc wypuści armie na dropsach...)
Jasne, że zasady nie będą idealne. Nie sądzę jednak, aby od początku szli na rympał z celowym przeginaniem konkretnych unitów czy armii, aby napędzić sprzedaż. Najpierw muszą odbudować community przyzwoitym systemem, aby dopiero potem przyjdzie być może czas na chamskie wyciąganie kasy (oby nie).

A że nie będą idealne? Co zrobić. To ma być gra do relaksu przy piwie i preclach, a nie jakiś ciśnieniowy pseudosport.

Najważniejsze jest to, że oficjalne wsparcie wydawcy, dedykowane figurki i podręczniki oraz wsparcie lokalnych sklepów sprawi, że ludzie znowu zaczną grać w battle w dużej liczbie. I to jest najważniejsze.

A gdy ma się już armię to grać można na różnych zasadach - jestem pewien, że ludzie poza TOWem będą grali dalej w 9th Age i stare edycje battla.

Ważna jest unifikacja. Powinny powstać jakieś modyfikacje (chodzi chyba najbardziej o wielkość templatek dla czarów oraz zionięć), które dostosowałyby 9th Age i stare edycje battla do nowych, odrobinę większych, podstawek. Bo jakieś żonglowanie podstawkami, montowanie i demontowanie adapterów. Trochę bez sensu jest utrzymywanie dwóch standardów.
Nikt nie da nam zbawienia.

Cylindryk
Chuck Norris
Posty: 563

Post autor: Cylindryk »

Laik pisze: 16 sty 2024, o 19:26 Aż spojrzałem na tą Banshee - ma sporo zasad, możemy je podzielić na 3 rodzaje:
- ogólne, dostępne dla wszystkich armii jak strach czy terror [podręcznik główny]
- armijne jak sypanie [podręcznik armijny]
- specjalne dla jednostki [wymienione przy niej]

Pytanie ile zasad będzie miała w TOW i jak łatwo będzie się w tym odnaleźć - idę o zakład że ilość będzie podobna jeśli nie większa a ich rozstrzał niemniejszy.

Kompozycja armii w TOW - mamy % sloty jak to dawniej bywało ale chyba nie ma 0-x a w internecie krąży już sławetna rozpiska z 20 żyrkami. Co do balansu w TOW to jestem przekonany że nie będzie żadnego, to że GW będzie go w stanie zrobić jest mało prawdopodobne - pytanie czy community będzie to robić (i co jak GW stwierdzi że musi sprzedać jakieś nowości więc wypuści armie na dropsach...)

Są rzeczy 0-1 Choseni, są rzeczy 0-1 z dwóch (DP/Lord Chaosu), są rzeczy 0-1 na 1000pkt (Hellcannon), są rzeczy 0-1 per unit of Dragon Ogres (Shaggoth), są rzeczy 1+ (Gory). Tak z głowy.
Czyli: nie wiesz, a się wypowiesz. ;)

Awatar użytkownika
Barbarossa
Mniejsze zło
Posty: 5612

Post autor: Barbarossa »

Są rzeczy liczące się do dwóch kategorii procentowych itp. aptekarskie upierdliwości.

Ale żeby była jasność: ogólnie cieszę się, że T9A istnieje. Może jak TOW okaże się kupą, to spróbuję jeszcze raz do tego podejść. Piszę tylko, dlaczego wcześniejsze próby podejścia się nie udały. Zawiłość zasad i uciążliwa forma ich prezentacji nadmierny perfekcjonizm w compowaniu i nieatrakcyjny dla mnie fluff.

Awatar użytkownika
Semi
Niszczyciel Światów
Posty: 4747
Lokalizacja: Warszawa - Drobne Wałeczki
Kontakt:

Post autor: Semi »

Jsk sie zapatrujecie na tow? Bedzie grane czy jednak 9?
Obrazek
Highborn Elves Only!

Awatar użytkownika
Jan z Czarnolasu
Mudżahedin
Posty: 269
Lokalizacja: Provinz Posen

Post autor: Jan z Czarnolasu »

Semi pisze: 17 sty 2024, o 16:05 Jsk sie zapatrujecie na tow? Bedzie grane czy jednak 9?
Sam będę grał.

Nie jestem wielkim ekspertem od mety i balansu. Nie ogarnąłem jeszcze zasad Old World - na razie wiem tylko to co było na oficjalnych zajawkach o zasadach, a z samych zasad zdążyłem przeczytać te ogólne Special Rules z jakiegoś filmiku na Youtube i rzucić szybkie spojrzenie na army listy.

I moje pierwsze wrażenie jest takie, że Special Rules wyglądają spoko. Wracają fajne zasady ze starych edycji np. deteczmenty czy formacja lancy w formie klina (w klasycznej lancy rodem z 5 ed podoba mi się to, ze wygląda bardzo efektownie).

Nie wiem jak to będzie wyglądało w praktyce, ale wydaje mi się, że przy określonej liczbie modeli będzie więcej jednostek. W sensie jednostki będą miały mniejszą liczebność, ale będzie ich więcej na polu bitwy, co wzbogaci grę taktycznie i zmniejszy próg wejścia. W 8 edycji przecież standardem były wielgachne kloce po 30-40 modeli, które były jedną jednostką. To była tragedia. Mnie to odstraszyło od 8 edycji. Dzisiaj mając powiedzmy 50 modeli w całej armii będzie można zagrać w teorii fajną bitwę.

Nie wiem jak to wygląda u reszty, ale cała elficka piechota ma 5+ - będą zatem możliwe 5-osobowe komanda łuczników. Nawet elfickich spearmenów można będzie wystawiać w oddziałach po 5. Za zmniejszeniem ilości modeli przemawiają także takie zasady jak maksymalny rank bonus +2 (nie licząc oddziałów ze specjalną zasadą, która pozwala mieć wyższy rank bonus) oraz fakt, ze szereg u ciężkiej piechoty będzie liczył 4 modele (u regularnej standardowo 5). Oddziały generalnie będą raczej mniejsze. I dobrze, bo tak jak pisałem wzbogaci to grę, zmniejszy próg wejścia - nie tylko finansowego, ale i malarskiego.

Mnie osobiście zarówno do 8 edycji i 9th Age odstraszały te absurdalne zasady, które sprawiały że zwyczajnie opłaca się na tych zasadach wystawianie wielgachnych klocków piechoty po 30, 40, a nawet 50 figurek. Stwierdziłem, że nie dzięki - nie będę dokupywał kolejnych identycznych ludzików, aby dalej grać w coś takiego. Przecież to było jakieś szaleństwo w epoce skirmishowych gier figurkowych, gdzie mając po 10 modeli można stoczyć świetną bitwę, bo każdy z tych 10 modeli oferuje więcej możliwości i opcji niż taki 50-figurkowy kloc. Nie mam nawiasem mówiąc pojęcia dlaczego 9th powieliło największy błąd ostatniej edycji battla w kwestii zasad promujących wielkie kloce.

Mam nadzieję, że w Old World na stole zobaczymy właśnie oddziały strzelające wystawiane po 6-7 figurek, ciężką piechotę chodzącą po 10-12 modeli, elificką piechotę chodzącą w oddziałach po 12-15 sztuk, a 20 modeli będą liczyły oddziały w jakichś hordowych armiach, ewentualnie jakieś kluczowe regimenty wyposażone w magiczny sztandar i championa z magicznym orężem (jak już się kupuje takie rzeczy, to warto zwiększyć przeżywalność oddziału).

Świetną zasadą jest także szersze umożliwienie championom korzystanie z magicznych itemów. Bywało już, że championi high elfickich elit mogli w niektórych edycjach brać magiczne itemy, a teraz to będzie powszechniejsze, bo np. u WE chyba nigdy takiej możliwości nie miały, a w Old World każdy champion ma dostęp do magic itemów - nawet zwykły Glade Guard może wziąć itema za 25 pkt, a champion eternal guardów itema do 50 pkt. Standardem są także magiczne sztandardy - ponownie nawet Glade Guard mogą łyknąć sztandard za 50 pkt. Same deteczmenty, kiedyś występujace jedynie w Imperium, teraz będą chyba nieco szerszą regułą, ponieważ zdaje mi się, ze będą występowały co najmniej także u High Elfów (a pewnie nie tylko tam).

Te wszystkie zasady tj. deteczmenty, magiczne itemy dla championów, magiczne sztandary dla corowych unitów pozwolą je bardziej zindywidualizować - wzbogacą ilość opcji konstrukcji armii i sprawią, ze gra będzie ciekawsza. Champion z magiczną bronią staje się zasadniczo takim małym bohaterem, a to dobry trop, bo bohaterowie powinni być wg mnie słabsi niż w poprzednich edycjach, ale jednocześnie nieco powszechniejsi.

Z takich luźnych spostrzeżeń podoba mi się także to, ze siła nie ma już wpływu na armora. Zasadniczo siła to była w starym battlu najważniejsze statystyka żołnierzy, a rola lżejszego opancerzenia była przez to niemal żadna. Ta zmiana jest o tyle dobra rola pancerza się nieco zwiększy, a rola siły ulegnie umniejszeniu. Jeśli dobrze myślę to oddziały będą co prawda mniejsze, ale dzięki ograniczonej liczbie ataków (brak ataków z drugich szeregów) i zwiększeniu roli pancerza/zmniejszeniu roli siły będą bardziej żywotne. Stąd zrozumiałe jest ograniczenie bonusa za szeregi do +2, aby rola szeregów przy zmniejszonej śmiertelności była nieco mniejsza.

Kolejne luźne spostrzeżenie - słyszałem, że armie będzie można uzupełniać najemnikami. To kapitalny pomysł. Byle, żeby to nie były żadne przegięte oddziały. Bo ponownie będzie niejako odrębna lista jednostek, z której będą mogły czerpać wszystkie armie.
Nikt nie da nam zbawienia.

Awatar użytkownika
Smiechu
Szef Wszystkich Szefów
Posty: 3350
Lokalizacja: Rogaty Szczur (Stare Babice)

Post autor: Smiechu »

Semi pisze: 17 sty 2024, o 16:05 Jsk sie zapatrujecie na tow? Bedzie grane czy jednak 9?
Próba napewno zostanie zrobiona w domowym zaciszu mojego starego klubu, ale nie spodziewam się by tak szybko mnie wciągnął.
Bądź co bądź jest to GW i będzie im zależeć na zarabianiu £, więc pierwszy rok, 2 pewnie będą walczyć o nowych i starych graczy, a później przecież trzeba zarabiać na nowych bookach.

QQrydza
Prawie jak Ziemko
Posty: 9482
Lokalizacja: Szybki Szpil

Post autor: QQrydza »

Obecnie gry GW sa balansowane i wydawca zmierza do tego zeby armie mialy zblizone win ratio oraz interweniuje faqami i erratami wystarczajaco sprawnie. Tak nowo wydane zabawki czasem sa mocniejsze (chociaz wynika to nie z planu wydawcy a konkretnych autorow konkretnych bookow) jak zwykle. Wiec jezeli ktos sie boi o balans - bac sie raczej nie ma czego, herezja na przyklad slynie z tego ze jest bardzo zbalansowana :D

Ja sobie odpuszcze old world z wielu powodow (natomiast obecnie glownym jest brak wsparcia dla demonów) natomiast "brak balnasu" nie jest jednym z nich - balans w tej grze bedzie moze za rok dwa, ale bedzie
"W mojej ocenie byliśmy lepsi skillowo ale przeciwnicy byli lepiej ograni, przygotowani pod nas, mieli lepszy rozpiski, większy głód zwycięstwa i mieliśmy trochę peszka."
"T9A to gra o wykorzystywaniu maksymalnym potencjału obrysów figur składających się z kwadratów"

Assur
Oszukista
Posty: 781

Post autor: Assur »

Semi pisze: 17 sty 2024, o 16:05 Jsk sie zapatrujecie na tow? Bedzie grane czy jednak 9?
Będzie grane, choćby siłą IP, sentymentu i skali GW. Nie spodziewam się by ToW okazał się jakiś znacząco lepszy od 9thAge (który mi osobiście nie podszedł po prostu), pod względem balansu będzie pewnie wręcz gorszy. Zasadniczo sprzedają nam wszystkim po raz kolejny produkt bardzo podobny do tego, za który wszyscy już kiedyś zapłaciliśmy, a my się z tego jeszcze cieszymy.

Ale klimat Warhammera swoje robi i ja także wypróbuję ToW prędzej czy później, zawsze to jakaś okazja do wyjęcia tych setek ludków z szafy i usprawiedliwienia się przed samym sobą, że jest nadal sens je trzymać.

Awatar użytkownika
Luc
Kretozord
Posty: 1569
Lokalizacja: z pokoju obok

Post autor: Luc »

Cześć!!

Kurde będzie z 9 lat od ostatniej mojej obecności - konto wciąż aktywne więc cieszy mnie ten fakt :)

Doszły mnie słuchy, że reedycja - nie mam pojęcia co się działo przez te 9 lat ponieważ armia poszła pod młotek już dawno temu i zostały jakieś niedobitki, więc będzie trzeba wydać hajs na nową armię ale jeśli faktycznie ma być jak za dawnych lat to powiem tak...."wchodzę w to!!"

Cholernie mi tego brakowało i chętnie znowu bym poturłał kostkami.

Ktoś ma jakieś źródła do Wood Elves bo tylko ta armia wchodzi w grę :lol2:
Zwyciężaj bez przechwalania się, przegrywaj bez biadolenia, a inni wkrótce zaczną cię szanować - Napoleon Hill
kudłaty pisze:80+ siekier dwuręcznych to odkryta opcja ofensywna.

Awatar użytkownika
Heptun
Szef Wszystkich Szefów
Posty: 3694
Lokalizacja: klub SALAMANDRA - Włocławek

Post autor: Heptun »

Luc pisze: 19 sty 2024, o 14:24 Cześć!!

Kurde będzie z 9 lat od ostatniej mojej obecności - konto wciąż aktywne więc cieszy mnie ten fakt :)
No proszę, proszę kogo to przywiało po takim okresie wegetacji warhammerowej =D> Witaj z powrotem !
Klub Gier Bitewnych SALAMANDRA - Włocławek
Vermin Swarm-turnieje - sezon 2024 W:2/D:1/L:5
Dread Elves-turnieje - sezon 2024 W:0/D:0/L:0
Infernal Dwarves-turnieje - sezon 2024 W:3/D:0/L:3

QQrydza
Prawie jak Ziemko
Posty: 9482
Lokalizacja: Szybki Szpil

Post autor: QQrydza »

Woody wyjda niedlugo, na razie sa zapowiedziane orki
"W mojej ocenie byliśmy lepsi skillowo ale przeciwnicy byli lepiej ograni, przygotowani pod nas, mieli lepszy rozpiski, większy głód zwycięstwa i mieliśmy trochę peszka."
"T9A to gra o wykorzystywaniu maksymalnym potencjału obrysów figur składających się z kwadratów"

Awatar użytkownika
pingu
Falubaz
Posty: 1046
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: pingu »

Hejka wszystkim. Wraz z nową edycją wracam na forum. Moje granie skończyło się na 8 ed. Nawet zgadłem login i hasło XD
Obrazek
Idiotów na świecie jest mało, ale są tak sprytnie rozstawieni, że spotyka się ich na każdym kroku...

DolmiR
Falubaz
Posty: 1324
Lokalizacja: Krotoszyn, , Zielony Smok

Post autor: DolmiR »

Hejo!
Po bardzo pobieżnym ogarnięciu zasad - fajny balans na magii. Jestem pozytywnie zaskoczony rozwiązaniami fazy ruchu i combat resolution.
Myślę, że będzie dynamiczniej, ale także stabilniej. Jedna runda słabych rzutów nie uwali Ci głównego klocka - fall back in order i lecimy dalej.
Znając życie po miesiącu Polacy wykręcą już jakieś rozpiskowe potworki, ale cóż. Nie zapowiada się póki co jakby któraś armia miała dominować (vide demony w 2010)

Sam skończyłem przygodę z WFB na 7 edycji, wracam do zabawy po prawie 13 latach.

Awatar użytkownika
bigpasiak
Ciśnieniowiec
Posty: 7714
Lokalizacja: Syberia

Post autor: bigpasiak »

Aż wróciłem z zaświatów dla ToW.
Będę grał.
Wygląda ciekawie, z zasadami to wiadomo trzeba będzie przetrawić i jak zwykle znajdziemy sposób na obejście wszystkiego ;)
Mimo że na pierwszy rzut oka WE tracą praktycznie wszystkie swoje atuty będe na bank grał bo 9 nigdy mi nie przypadła do gustu z tym balansem uber alles i za wszelką cenę...
Chcę żeby bretka była kawaleryjska, krasnoludy z parkiem maszynowym a WE z masą łuków. Liczę, że ToW mi to odda ;)
The wood hold peace for thos who desire it, but those who seek battle will find me...
The forest has as many eyes as leaves...

Far over, the misty mountain Cold, to dungeons deep and caverns old.
The pines were roaring, oooooon the hight...
Abandoned

Awatar użytkownika
Laik
Pan Spamu
Posty: 8785
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Laik »

Faktycznie tracą atuty - ale chyba coś postrzelać się uda:
(np. Co turę snajpować po 10x w maga przeciwnika, nie to co jakiś balans Uber alles xD)

===
Strzelando [1998 pts]
Warhammer: The Old World, Wood Elf Realms
===

++ Characters [999 pts] ++

Waystalker [91 pts]
- Default Weapons
- Swiftshiver Shards

Glade Captain [133 pts]
- Default Weapons
- Light armour
- Trueflight Arrows
- Asrai Longbow
- Battle Standard Bearer
- On foot
- Hail of Doom Arrow

Waystalker [91 pts]
- Default Weapons
- Swiftshiver Shards

Waystalker [91 pts]
- Default Weapons
- Swiftshiver Shards

Spellweaver [230 pts]
- Handweapon
- Level 4 Wizard
- On foot
- Wand of Wych Elm
- Arcane Familiar
- Battle Magic

Glade Lord [181 pts]
- Default Weapons
- Light armour
- Arcane Bodkins
- Asrai Longbow
- On foot
- Bow of Loren

Waystalker [91 pts]
- Default Weapons
- Swiftshiver Shards

Waystalker [91 pts]
- Default Weapons
- Swiftshiver Shards

++ Core Units [500 pts] ++

5 Glade Guard [70 pts]
- Hand Weapon and Asrai Longbows
- Arcane Bodkins
- Vanguard USR

5 Glade Guard [60 pts]
- Hand Weapon and Asrai Longbows
- Trueflight Arrows

5 Glade Guard [65 pts]
- Hand Weapon and Asrai Longbows
- Hagbane Tips

5 Glade Guard [70 pts]
- Hand Weapon and Asrai Longbows
- Hagbane Tips
- Fire and Flee USR

5 Glade Guard [70 pts]
- Hand Weapon and Asrai Longbows
- Hagbane Tips
- Fire and Flee USR

6 Deepwood Scouts [90 pts]
- Hand Weapon and Asrai Longbows
- Hagbane Tips

5 Deepwood Scouts [75 pts]
- Hand Weapon and Asrai Longbows
- Arcane Bodkins

++ Special Units [139 pts] ++

5 Sisters of the Thorn [139 pts]
- Hand Weapons and Blackbriar Javelins
- Handmaiden of the Thorn
- Potion of Foolhardiness
- Standard Bearer

++ Rare Units [360 pts] ++

5 Waywatchers [90 pts]
- Hand Weapon and Asrai Longbows
- Arcane Bodkins

5 Waywatchers [90 pts]
- Hand Weapon and Asrai Longbows
- Arcane Bodkins

5 Waywatchers [90 pts]
- Hand Weapon and Asrai Longbows
- Arcane Bodkins

5 Waywatchers [90 pts]
- Hand Weapon and Asrai Longbows
- Arcane Bodkins

---
Created with "Old World Builder"

[https://old-world-builder.com]
swieta_barbara pisze:Jesteś maszyna debelial, bez Ciebie to hobby dawno by umarło.

Awatar użytkownika
Adam
Chuck Norris
Posty: 382

Post autor: Adam »

bigpasiak pisze: 21 sty 2024, o 11:35 Chcę żeby bretka była kawaleryjska, krasnoludy z parkiem maszynowym a WE z masą łuków.
Znaczy chcesz grać w T9A? Bo w TOW raczej tak nie będzie, masz krasnoludy z 20 helikopterami, bretkę na monsterach z WE to nie wiem ale to co Laik wrzucił jest mało klimatyczne :)

Awatar użytkownika
Barbarossa
Mniejsze zło
Posty: 5612

Post autor: Barbarossa »

Bo to tak trudno na stół nawrzucać dużo terenu lub/i zrobić scenariusze, żeby niezbalansowane armie nie miały racji bytu?

patryk999
Chuck Norris
Posty: 411
Lokalizacja: zg
Kontakt:

Post autor: patryk999 »

No ja wracam do młotka,przypomniało mi się w końcu hasło do forum :) tak czytam swoje posty sprzed kilku dobrych lat

ODPOWIEDZ