Zapytania o zielone zasady

Orcs and Goblins

Moderator: Kołata

ODPOWIEDZ
misha
Wielki Nieczysty Spamer
Posty: 6586
Lokalizacja: Warszawa

Re: Zapytania o zielone zasady

Post autor: misha »

zawsze mi się wydawało, że granicą fanola/manglera jest podstawka wrogiego modelu, więc powinien zatrzymać się 0.5" przed nosem skoro nie doleciał
Klub Adeptus Mechanicus http://admech.club Warszawa, Okęcie, Al Krakowska
Sklep FGB Figurkowe Gry Bitewne http://fgb.club Warszawa, Zelazna 69A

Awatar użytkownika
FAZIK
Oszukista
Posty: 861

Post autor: FAZIK »

@Kołata
Zbliżanie się bliżej niż 1" ma taki sam sens jak innych jednostek z RM o czym już pisałem. Skoro coś nie może zadeklarować szarży a tylko czeka na kontakt z inną jednostką, to dlaczego nie może wejść bliżej niż 1"? Identyczne rozumowanie, identyczne zasady (np przy Missfire), identyczne rzuty kostką na odległość ruchu, ba nawet wybór kierunku tak jak pierwszy rzut Fanoli/Manlerów. To samo, ale jak widać niektórzy sądzą że jedna jednostka może wejść bliżej (Fanatycy, Manglery) a inne już nie (RM). Bo tak.

Jak widać po odpowiedziach różnie się gra i temat nie jest "z dupy" bo jest wiele wątpliwości. Warto mieć jedno ustalenie i się go trzymać.
Life's a game with save and load features disabled.

Awatar użytkownika
Kołata
Prawie jak Ziemko
Posty: 9572
Lokalizacja: Jeźdźcy Hardkoru

Post autor: Kołata »

Możesz wejść zwykłym ruchem w cal od spawna? NIE
Możesz wejść zwykłym ruchem w cal od manglera? TAK
To jest zasadnicza różnica, świadcząca o tym że manglery i fanole ignorują zasadę 1" apart.

Awatar użytkownika
FAZIK
Oszukista
Posty: 861

Post autor: FAZIK »

Mógłbyś zacytować jakikolwiek fragment zasad gdzie jest potwierdzenie że mogą swobodnie przechodzić bliżej niż 1"? Twoje TAK wydaje się pewne, więc pewnie masz jakieś tego potwierdzenie.

Ja widzę tylko i wyłącznie takie stwierdzenia "bring into contact", "place it 1" beyond the unit", "models can move into contact with them", "will stop 1" short of the obstruction", FAQ "placing an inch away", "an inch beyond the unit", jedynie punkt 3 opisuje wyjątek od reguły:
3) If placing the Fanatic an inch away from the unit that was hit brings it to within an inch of another unit then leave it where it is (even though you cannot normally go within an inch unless you are charging). This will not effect the movement of the unit it is within an inch of. However, if the unit contacts the Fanatic during its move, the Fanatic will inflict hits on the unit and then be destroyed as usual.
Po co w takim razie opisano ten wyjątek w FAQ, skoro twierdzisz że to reguła że można być bliżej?

Czyli wszędzie opisano ruch, który jeśli dojdzie do podstawki zabija (możesz wejść w 1"), jeśli nie to nie możesz podejść bliżej niż 1" bo zakazują tego zasady ogólne. Dokładnie tak samo jak szarże RM'ów. Szarża = możesz być bliżej niż 1", brak szarży = nie możesz być bliżej niż 1".

Oczywiście takie rozwiązanie jest korzystne bo można blokować sobie Manglery. Niekorzystne bo masz ogólnie mniejszy zasięg ruchu.
Life's a game with save and load features disabled.

dagome
"Nie jestem powergamerem"
Posty: 114

Post autor: dagome »

A nie jest tak że manglery maja RM, czyli jeżeli nie dokulają do kontaktu z wrogiem nie liczą się jako szarżujący i muszą pilnować 1" apart, jak dotoczą to mogą po drodze uprawiać ocieractw o cokolwiek, zgdonie z zasadami RM są szarżujący, ale de facto nie szarżują.

O ile mangler czy fanol nie ma napisane że ignoruje 1'' apart i musi zatrzymać się 1" (jeśli nie liczy się jako szarżujący) od wroga to regimenty wchodzące w manglera mają napisane że mogą to zrobić więc to raczej regimenty idące koło manglera ignorują 1'', a pytanie z FAQ tyczy się innej sytuacji i nie wydaje mi się aby miała tutaj precedens.
Zasadę ruchu mają taką samą co Abomka i spawn brzmi ona "random movement" a nie "specjalny random movement" czyli stosuje się normalnie z książki, do tego dopiero dochodza zasady unikalne manglera ale już po rozstrzygnięciu RM, na tej samej zasadzie czołg robi random movement a jak dojdzie ma impakty, tutaj po prostu obowiązują inne zwieńczenia "szarży"

Awatar użytkownika
Shino
Nerd Forumowy
Posty: 13986
Lokalizacja: Ordin Warszawa

Post autor: Shino »

zdajecie sobie oczywiscie sprawe, ze takim rozwiazaniem nagle okazuje sie, ze ani mangler ani fanatyk nie moze przejsc przez wlasna jednostke?

misha
Wielki Nieczysty Spamer
Posty: 6586
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: misha »

fakt, że przeciwnik sam może wejść na tę jednostkę ignorując 1" i nie szarżując pozostaje dla chłopaków widać bez znaczenia :)
Klub Adeptus Mechanicus http://admech.club Warszawa, Okęcie, Al Krakowska
Sklep FGB Figurkowe Gry Bitewne http://fgb.club Warszawa, Zelazna 69A

Awatar użytkownika
FAZIK
Oszukista
Posty: 861

Post autor: FAZIK »

misha pisze:fakt, że przeciwnik sam może wejść na tę jednostkę ignorując 1" i nie szarżując pozostaje dla chłopaków widać bez znaczenia :)
Proszę Cię, przecież napisałem dokładnie kiedy może wejść w 1". Wyraźnie jest to opisane w RB O&G, który to cytowałem. Podaj jakiekolwiek inne cytaty potwierdzające że może wejść w 1" i nie dotknąć podstawki Fanatyka/Manglera. Ja czytałem i nie znalazłem.

@ Shino.
W RB O&G masz wpisane "moves through a unit (friend or foe)". Więc jak widać może. Utrzymanie 1" poza wbijaniem się w jednostki w niczym nie przeszkadza.


BTW to ETC FAQ zdaje się potwierdzać że nie możesz być bliżej niż 1":
1. What happens if a Night Goblin Fanatic or a Mangler Squigg ends up within 1” of units without hitting them?
A. Bump it 1” away from the unit. Note: GW O&G faq covers the rest of odd fanatic situations

Oczywiście ja się specjalnie nie upieram przy swoim tylko fajnie by było wiedzieć jak grać. Jak grać członku LS? :)
Life's a game with save and load features disabled.

Awatar użytkownika
Shino
Nerd Forumowy
Posty: 13986
Lokalizacja: Ordin Warszawa

Post autor: Shino »

FAZIK pisze: @ Shino.
W RB O&G masz wpisane "moves through a unit (friend or foe)". Więc jak widać może. Utrzymanie 1" poza wbijaniem się w jednostki w niczym nie przeszkadza.
ale zdajesz sobie sprawe, ze bez ignorowania zasady 1" apart nie jestes w stanie wejsc wp rzeciwnika?

jesli chcesz chodzic po oddziala h to musisz z zalozenia ignorowac zasade 1" apart
BTW to ETC FAQ zdaje się potwierdzać że nie możesz być bliżej niż 1":
niebardzo, gdyz mowi o zakonczeniu ruchu. Wskazuje wlasciwie to wprost na to, ze mozna bc blizej niz cal (inaczej nie mozna by w trakcie ruchu byc blizej niz cal, a wiec takze na zakonczenie ruchu yc blizej niz cal), choc proba nawet niezla.

Ale najlepsze w tym to, ze z faq etc nie korzystamy i nigdy nie korzystalismy na polskich turniejach.

Awatar użytkownika
FAZIK
Oszukista
Posty: 861

Post autor: FAZIK »

Shino pisze:
FAZIK pisze: @ Shino.
W RB O&G masz wpisane "moves through a unit (friend or foe)". Więc jak widać może. Utrzymanie 1" poza wbijaniem się w jednostki w niczym nie przeszkadza.
ale zdajesz sobie sprawe, ze bez ignorowania zasady 1" apart nie jestes w stanie wejsc wp rzeciwnika?

jesli chcesz chodzic po oddziala h to musisz z zalozenia ignorowac zasade 1" apart
Możesz.

Fanatycy/Manglery wbijające się w przeciwnika:
Z założenia masz zasadę 1" apart dla normalnych ruchów, ale ignorujesz ją przy wejściu na inne modele. Tylko wtedy.

Dokładnie tak samo jak w tych przypadkach:
RM:
Z założenia masz zasadę 1" apart dla normalnych ruchów, ale ignorujesz ją przy "szarży". Tylko wtedy.
Szarże normalnymi modelami:
Z założenia masz zasadę 1" apart dla normalnych jednostek, ale ignorujesz ją przy szarży. Tylko wtedy.
Fanatycy/Manglery w które wbija się przeciwnik:
Z założenia masz zasadę 1" apart dla normalnych ruchów, ale ignorujesz ją przy wejściu na Fana/Mangla. Tylko wtedy.

Jak widać sobie radzimy normalnie i jest to spójne z resztą gry.
Life's a game with save and load features disabled.

dagome
"Nie jestem powergamerem"
Posty: 114

Post autor: dagome »

czyli możemy wystawiać manglera w mnej niż 1" od regimentu na początku bitwy?
To do Shino

Rupert
"Nie jestem powergamerem"
Posty: 108

Post autor: Rupert »

Jak do tej pory zasady manglerów interpretowałem tak:

- w czasie ruchu olewam 1" od innych oddziałów (swoich i wrażych) - bo jak inaczej dojść do oddziału? co jeśli mangler przechodzi o 2 mm od oddziału? miałbym go puścić, a w momencie gdy okazuje się, że jednak nie musnął tego oddziału to cofać go i odstawiać 1" od oddziału? IMHO bez sensu. Przecież zdarzają się też sytuacje, że mangler wpada w jeden oddział i lecąc przez niego wlatuje w strefę 1" od drugiego oddziału (ale go nie dotyka). I co w tym momencie by było gdybym nie mógł olewać zasady 1" apart? w ten pierwszy oddział też bym nie mógł wlecieć? A może miałbym zatrzymać się 1" od drugiego oddziału - czyli na pierwszym oddziale- i wypłacić extra hity? czyli nowe zadanie dla naszych kowboi- pastuchy dla manglerów, zaganiają i pilnują by kończyły swój ruch na wrogiej jednostce ;)
Wydaje mi się, że ze względu na specyfikę manglerów i możliwe komplikacje nie bardzo jest inna opcja grania i ten 1" apart trzeba olać- traktować ich ruch jako szarże.

- jeżeli ruch kończy się mniej niż 1" od oddziału (wrażego bądź swojego) to odstawiam manglera na 1" - tutaj wychodzi mi tak z faq'a :
If placing the Fanatic an inch away from the unit that
was hit brings it to within an inch of another unit then leave it
where it is (even though you cannot normally go within an inch
unless you are charging). This will not effect the movement of
the unit it is within an inch of. However, if the unit contacts
the Fanatic during its move, the Fanatic will inflict hits on the
unit and then be destroyed as usual.
Chociaż może to rodzić problemy- odstawienie manglera 1" od oddziału do którego nie doleciał, może spowodować, że wpadniemy w zupełnie inny oddział i awantura gotowa.

Jeśli miałbym zmieniać ten tok rozumowania to zgodnie z tym co Fazik pisze i grał tak:

Wskazuje kierunek ruchu, kulam na odległość. Zanim ruszę manglera to dokładnie sprawdzam, czy podczas tego ruchu dotknie jakąkolwiek jednostkę- swoją bądź wrogą:
- nie dotknie - ruch nie jest szarżą- stosuję zasadę 1" apart ze wszystkimi konsekwencjami
- dotknie - ruch traktowany jako szarża- olewam 1" apart

Awatar użytkownika
FAZIK
Oszukista
Posty: 861

Post autor: FAZIK »

Rupert pisze:Jeśli miałbym zmieniać ten tok rozumowania to zgodnie z tym co Fazik pisze i grał tak:

Wskazuje kierunek ruchu, kulam na odległość. Zanim ruszę manglera to dokładnie sprawdzam, czy podczas tego ruchu dotknie jakąkolwiek jednostkę- swoją bądź wrogą:
- nie dotknie - ruch nie jest szarżą- stosuję zasadę 1" apart ze wszystkimi konsekwencjami
- dotknie - ruch traktowany jako szarża- olewam 1" apart
Dokładnie tak. Zarówno Manglery jak i Fanatycy mają przecież zasadę Random Movement której muszą się trzymać (o czym pisał już dagome). Nie ma od niej żadnych wyjątków poza tym że nie można określić kierunku tego ruchu. Jest to może dla niektórych mniej intuicyjne, ale dlaczego inne jednostki z RM miałyby się trzymać zasady 1" a Fanole/Manglery nie? Zasada przecież ta sama, tylko zwieńczona czym innym (kontakt i przeskok lub szarża).
using the Random Movement special rule, but they always move in a random direction
odpowiednio 2K6 dla Fanatyków i 3K6 dla Manglerów (również zapisane w ich zasadach).

Tak naprawdę to daje to duże możliwości gdyż czyni jednostki w które można się wbić szerszymi o ten 1" po bokach - większe szanse że zatrzymają się przed armią i ktoś będzie miał problem ;).
Life's a game with save and load features disabled.

Awatar użytkownika
Shino
Nerd Forumowy
Posty: 13986
Lokalizacja: Ordin Warszawa

Post autor: Shino »

dagome pisze:czyli możemy wystawiać manglera w mnej niż 1" od regimentu na początku bitwy?
To do Shino
a cokolwiek mozesz? skad to pytanie?
Jest to może dla niektórych mniej intuicyjne, ale dlaczego inne jednostki z RM miałyby się trzymać zasady 1" a Fanole/Manglery nie? Zasada przecież ta sama, tylko zwieńczona czym innym (kontakt i przeskok lub szarża).
ok. PRzeczytalem zasady manglera. podoba mi sie twoja opcja.

jedyna opcja gdzie mangler wchodzi wiec w konkt w innym modemel jest gdy ten ucieka, lub przez niego przebiega przey szarzy w inny cel.

Inaczej mangler zahocwuyje zasade 1" wiec nie moze wpasc w jednostke wroga lub wlasna. Zasady force of destruction oraz ka splat nie pozawalaja na ominiecie zasady 1" apart (niegdzie nie ma nic na ten temat) a jedynie opisuja co sie dzieje gdy zasada zostanie zlamana i mangler/fanatyk wejdzie w 1" od jednostki i w nia wejdzie.

moze tak byc.

Awatar użytkownika
FAZIK
Oszukista
Posty: 861

Post autor: FAZIK »

#-o
Zasada RANDOM MOVEMENT którą posiadają pozwala im na dotknięcie innych jednostek ("there is a chance that <this> peculiar movement will cause to come into contact"). Kiedy to się stanie wchodzą ich własne zasady specjalne Splat! i Ker-Splat! (if the ... move would bring them into contact).
Jak coś po drodze dotykają to wypłacają hity, przeskakują. Ignorują 1".
Jak nie dotykają nic na trasie ruchu to nie wypłacają hitów, nie mogą wejść w 1". Dokładnie tak samo jak inne jednostki z RM mające dokładnie te same zasady, tylko kończące się nie kontaktem i wypłaceniem hitów a szarżą.

Serio nie wiem co tu jest trudnego do ogarnięcia i jakie może to budzić wątpliwości. Nie ma żadnych podstaw w zasadach żeby grać inaczej.
Shino pisze: a cokolwiek mozesz? skad to pytanie?
Bo sam napisałeś że ignorują zasadę 1"?
Shino pisze:jesli chcesz chodzic po oddziala h to musisz z zalozenia ignorowac zasade 1" apart
Więc jeśli może ją ignorować to może zostać wystawiony bliżej w rozstawieniu?
Pytanie więc jak najbardziej na miejscu, chociaż zadane zapewne bardziej z przekory niż z chęci uzyskania odpowiedzi ;).
Life's a game with save and load features disabled.

misha
Wielki Nieczysty Spamer
Posty: 6586
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: misha »

:lol2:
@FAZIK
wiesz, że w domku to możesz grać dowolnie :) a nawet na turnieju jak przekonasz przeciwnika do swojej wersji to grajcie jak pasuje, nie to na 4+ rzućcie, nie to sędzia powie

poza tym przy wystawianiu jednostek nie ma dodatkowych zasad specjalnych no poza ambush czy scout, więc wszyscy podlegają 1" apart
Klub Adeptus Mechanicus http://admech.club Warszawa, Okęcie, Al Krakowska
Sklep FGB Figurkowe Gry Bitewne http://fgb.club Warszawa, Zelazna 69A

Awatar użytkownika
Shino
Nerd Forumowy
Posty: 13986
Lokalizacja: Ordin Warszawa

Post autor: Shino »

Bo sam napisałeś że ignorują zasadę 1"?
faq pokazuje, ze na koniec ruchu jednak musza byc ten cal od. Przy wystawieniu tak samo.

A, ze wystawienie to nie ruch to az sie dziwie, ze nie pytales o inne oddzialy i to czy moga byc mniej jak cal od siebie.

PSz
Falubaz
Posty: 1419

Post autor: PSz »

@Shino wysłałem Tobie i całej kapitule LS pytania.

Mam pytanie do Szanownej kapituły
Proszę o uściślenie dwóch zagadnień dotyczących AB do O&G
1-Sprawa manglerów
Posiadają one zasadę Random Movement oraz kilka własnych. Czy w przypadku gdy podczas ruchu nie ma kontaktu z żadnym oddziałem to działa normalnie zasada RM czy też jakaś szczególna pozwalająca łamać zasadę 1”apart? Czy też może łamać tą zasadę tylko w przypadku gdy rzut na RM doprowadzi go do fizycznego kontaktu z przeciwnikiem, wtedy a’la szarża (również na przyjazny oddział) i przeskakiwanie za niego tzn fizycznie tkniętego?
2-Squig hoopery mają zasadę RM oraz skirmmish. Czy są one równorzędne tzn. czy podczas ruchu SH który nie jest szarżą mogą oni robić dowolną ilość reform jak opisuje zasada skirmmish?


Narazie odpowiedzieli
Lidder -
1 Tylko RM
2 Nie

Kudłaty-
1. Jak nie wchodzi w cel to zatrzymuje się po wejściu w cal.
2. Najwyraźniej tak jest.

Furion
1- zachowują 1"
2- przymus jest mocniejszy od przyzwolenia.

Ja sam już nie wiem co mam myśleć

Awatar użytkownika
Shino
Nerd Forumowy
Posty: 13986
Lokalizacja: Ordin Warszawa

Post autor: Shino »

generalnie nie ma tu problemu. Na Poznan zakladam, ze to co uzna Kudlaty jest wiazace.

Po Poznaniu mozna wrocic do tej sprawy :)

Awatar użytkownika
mog
Wałkarz
Posty: 70

Post autor: mog »

a co się stanie jak mangler wpadnie (od frontu) w oddział, za którym w odległości 1'' stoi drugi oddział?

ODPOWIEDZ