Osoby, które z przyczyn wysokich dopłat na cło i VAT zmuszone były zrezygnować, informuję, dzięki kilku transakcjom i częściowej ugodzie ze strony CC uda mi się odzyskać znaczną część wpłaconych przez was pieniędzy (powyżej 90%). Zwroty planuję rozsyłać w drugiej połowie lutego, kiedy wszystko powinno być rozliczone.
Stara treść tego ogłoszenia:
Drodzy koledzy i koleżanki,
Po dwuletnim opóźnieniu, Creature Caster przygotowuje się do rozsyłania gotowych modeli. Twórca Creature Caster, Jeremy Glen, ogłosił jednak wczoraj, że nie jest w stanie zrealizować jednego z postulatów swojej kampanii. Obietnicą kampanii było:
1. Gotowe modele zostają wysłane do magazynu w UK
2. Z magazynu zostają wysłane do mnie
3. Ja ponoszę jedynie koszt wysyłki z UK do mnie.
Pan Glen ogłosił, że nie może tej obietnicy zrealizować i będzie rozsyłał towar bezpośrednio z Kanady. Jest to dla mnie nie do przyjęcia, ponieważ wiązałoby się z koniecznością dopłaty co najmniej 1700zł z mojej kieszeni na VAT i cło.
W związku z powyższym zażądałem, żeby sam opłacił tę kwotę, ale spotkałem się z odmową. W odpowiedzi przedstawiłem mu ultimatum:
1. Albo zapłaci sam powyższą kwotę
2. Albo zwróci całą wpłaconą kwotę z nadwyżką 5% za koszta wymiany walut
3. Albo zgłaszam sprawę na policję i sprawę kieruję do sądu.
Jestem zdruzgotany, że sprawy potoczyły się aż tak źle, nie wyobrażałem sobie, że twórca, którego produkty znam i lubię od lat może dopuścić się takiego oszustwa. Nie czuję się odpowiedzialny osobiście, ale przykro mi wobec was, których namówiłem do współudziału ze mną w tym zamówieniu. Dlatego postaram się zrobić co w mojej mocy, aby odzyskać pieniądze lub modele.
Niestety nie mam doświadczenia w tego typu sprawach. Dałem twórcy 24h na odpowiedź, potem sprawę zgłaszam na policję oraz, póki co, do polskiego UOKiK. Nie wiem, czy ostatecznie jedyną opcją będzie zbiorowy pozew cywilny wobec twórcy, z pewnością sam nie dam rady tego pociągnąć, możliwe jest zatem namawianie wszystkich wspierających (spoza Kanady, tym jest bez różnicy) na takie samo postępowanie. Poszkodowanych jest ponad tysiąc osób.
Jeżeli ktoś z was jest w stanie jakoś mi doradzić lub osobiście zaangażować się w tę sprawę będę ogromnie wdzięczny w imieniu swoim i wszystkich poszkodowanych. Bardzo przepraszam wszystkich biorących udział, że na razie nie informuję każdego z was z osobna, ale sprawa jest poważna i muszę działać szybko, dlatego na razie będę zajmował się formalnościami. Z tych samych powodów, proszę o kontakt bezpośrednio w tym wątku, nie przez PMki, ponieważ nie będę miał czasu odpowiadać każdemu z osobna.
Poniżej wklejam treść mojej rozmowy z Glenem:
Dear Jeremy,
I have learned today that the promised hub shipping from the UK will not take place.
This has been the main condition under which I have placed my pledge. As you may remember, I have ordered more than $2000 worth of models for me and the members of my club, specifically to have it all covered in one package with a single shipping cost and no import duties and taxes.
We are in no way financially capable of covering the taxes for such a large order.
Unfortunately, due to the changes of the Canadian dollar exchange rate, coupled with the exchange fees, even a refund would mean a large loss for us at this point.
Due to these circumstances, I request that when my pledge is fulfilled, the import taxes and duties are covered by you.
Best regards and thank you for the Creaturecaster project,
Michal Madej aka. Mike Mayday
Hi Michal,
Due to the nature of Kickstarter most of the funds raised have been put into production. Because of this we are unable to offer any refunds. If you are unable to pay for shipping we will hold your order in perpetuity for you. This way you can pay at a future date if you choose to do so. We really appreciate your support and apologize for this inconvenience.
Sincerely,
The Creature Caster Team
EDIT: Glen podjął decyzję:Jeremy,
The conditions of your campaign were clear on this:
1. Models will be shipped to a warehouse in the UK.
2. From the warehouse, they will be shipped to me.
3. I will not be charged by you for any other expenses than the cost of shipping the models from the warehouse to me.
I understand that, due to unforeseen circumstances, you may be unable to carry out this deal. However, if that is the case, lack of a refund WILL constitute a fraud and I will be left with no choice than notifying the police and rallying the other backers for a group lawsuit or any other form of legal pressure.
Please understand, while some other backers might write it off as a failure or give in and pay the taxes, I will not be paying (a minimum of) $560 additional costs or giving up on the $2000 dollars I've paid.
I do want to get the models and I'm very happy with the way they've turned out. Though if you prefer, a full refund with a additional 5% to cover the currency exchange markup is also acceptable.
I can see no other way of settling this matter in a way that is satisfactory to me, though I am, of course, open to ideas. For now, these are the only fair and legal outcomes I see:
1. You cover the additional taxes I will have to pay because of your failure to carry out the deal in the way it was agreed upon.
2. You refund me a 105% of the money I've paid you.
3. The police is notified and the matter is taken to court. Luckily our law offers me other ways of doing this than a civil lawsuit. In any case, I assume that if you are telling the truth about being unable to offer any refund, this will result in a bankruptcy.
Once again, I am offering complete discretion if you meet conditions 1 or 2, but I will be forced to rally the other backers if you choose option 4. I will not be accepting an offer to try and make hub shipping work after all, given the amount of broken promises in this campaign.
I have been instructed by my lawyer to notify the police as soon as possible, therefore I will be waiting for a maximum of 24hrs for your choice (until 6:00 AM GMT).
Regards,
Michal Madej
Jutro zgłaszam sprawę na policję.Hi Michal,
Kickstarter does not function as a retail store. Nothing is guaranteed. We are doing our best to fulfill all the goals that were stated in the campaign. However mistakes were made and a lot of learning and growing has occurred. Our assumptions on how hub shipping would work were incorrect, and as all the shipping related costs will be passed on to the consumer it would only increase the bill further. We really do appreciate your support and apologize for the distress this has caused you.
Sincerely,
The Creature Caster Team.