Temat jest gorący i powszechnie znany, więc od razu z grubej rury.
Założenia: Aby composition Score (dalej: CS) nie stał sie znienawidzonym Polhammerem, nie może on banować żadnej specyficznej jednostki czy kombinacji. Dla przykładu, nie można zbanować Draknhoff Banner'a i 15 Black Knights, ale za to należałoby ograniczyć możliwość wystawienia takiego potworka razem z 3x wampir i 2x Varghoulf, ponieważ rozpiska staje się no-brainer.
CS musi wyeliminować element Kamień-Nożyce-Papier (dalej: KNP) Nie mówie o tym, że te źle złożone rozpiski mają mieć równą szansę z tymi Power Gamerskimi, bo nie o to chodzi - skill gracza to rownież rozpiska jaką gra.
CS musi wyeliminować rozpiski typu "no-brainer" albo "turlaj turlaj" (nazwijcie to jak chcecie) Nie może być tak, że lepszy gracz dostaje DUŻY handicap grając ze słabszym graczem z powodu rozpiski. Zaznaczyłem słowo "duży" bo zawsze znajdą się malkontenci mówiący o tym, że gra i tak niezbalansowana etc.
CS nie ma na celu zmusić graczy do zostania pseudoklimaciarzami i wystawiania chosenów khorna na piechote etc. Ma natomiast zmusić graczy do zbudowania rzeźnickiej rozpiski innej niż imperium 4+2.
Gracze mają w zwyczaju żyłować swoje armie. Nie ma w tym nic złego, dopóki nie dochodzimy do elementu KNP lub no-brainer. Robią tak w przypadku ograniczeń podręcznikowych i wiem, że będą to robili przy tym CS też. Różnica między jednym a drugim polega na tym, że w tym CS nie da się złożyc rozpiski typu KNP lub no-brainer. I O TO CHODZI!.
EuroCS zaje się być dobrym rozwiązaniem wymienionych wyżej problemów, jednak nie radzi on sobie przede wszystkim z następującymi rzeczami:
- dominacja magii TK
- elektryczne skaveny
- Bretonia, której Euro W OGÓLE nie rusza.
- WE, tak ja Bretonnia.
Do rzeczy: Ten system to generalnie upgrade'owane Euro. Wierzę, że dodatkowe ograniczenia w pełni wypełniają postawione założenia. Zachęcam do zbudowania jak najbardziej wygiętych rozpisek pod ten CS i postowania ich tu (tylko je obróbcie tak, żęby się czytać dało)
Moj komentarz co do tego systemu:HERO:
- Następujące jednostki traktowane są jakby zajmowały slot Rare:- Łączny koszt herosów, razem z mountami wszelkiej maści, nie może przekraczać 720 pts.
- Smoki jako mount pod Lorda.
- Greater Daemons
- Anvill of Doom
- War Altar
- Danego typu herosa nie można wystawić więcej niż dwa razy.
- W armii można wystawić jednego Herosa o koszcie punktowym przekraczającym 720pts, tym samym będzie to jedyny heros w danej armii.
CORE:
- Są dwa sloty: slot potrójny (3) i podwójny (2) Mogą być one zapełnione jednostkami tylko tego samego typu. Slota potrójnego (3) nie trzeba wypełniać do końca. Pozostałe jednostki Core Units można wystawić tylko jeden raz.
- Corowa, niestrzelająca piechota Rank&File nie zajmuje żadnych slotów - nie ma żadnyh ograniczeń co do jej wystawiania
- jednostki Core (niekoniecznie Rank&File) uznajemy za różne, gdy:- Nie można przeznaczyć slotu potrójnego na ciężką kawalerię
- upgrade'ujemy ich na Scoutów
- upgrade'ujemy ich na Big Uns
- upgrade'ujemy ich na Chosen'ów
- upgrade'ujemy ich na Tunelling Team (bądź podobny upgrade)
Przykład I: VC: 3 x ghoule (rankowa piechota, bez ograniczeń) 2x Corpse Cart (w slocie (3) ) 2 Dire Wolves (w slocie (2) )
Przykład II: O&G: 3x Spider Riders (3), 2x Night Goblins with Bows (2), 3x Orc Boyz, 2x Savage Orc Boyz (rankowa, niestrzelająca piechota) 1x Wolf Riders
SPECIAL:
- Tylko jedną jednostkę można zdublować, resztę można wystawić tylko raz.
- Maksymalnie trzy sloty special mogą zostać przeznaczone na War Machines
RARE:
- Zakaz dublowania
MAGIA:
Euro,czyli:
Podczas fazy magii gracz może zużytkować tylko 9 Power Dice'ów (dalej: PD) każdy Bound Spell liczymy jako 1PD.
Można posiadać tylko 10 Dispell Dice'ów (dalej: DD) Dodatkowo, pierwszy Dispell Scroll (dalej: DS) traktujemy jak 1DD posiadany co turę, a kazdy kolejny jako 2 DD posiadane co turę.
Dodatkowe Kości pochoddzące ze zdolności Magic Resistance nie wliczają się do tego limitu.
Przykład 1: Armia Orków i Goblinów posiada: Orc Shaman, Goblin Shaman i Night Goblin Shaman, każdy ma poziom magii 2. Niosą oni w sumie 3 Dispell Scrolle. W fazie magii przeciwnika mogą użytkować wszystkich swoich kostek (2 z puli, 3 od magów, 1+2+2 (pierwszy DS=1, drugi DS=2, trzeci DS=2) co w sumie daje 10 "kości")
Przykład 2: Armia Armia Orków i Goblinów posiada: Orc Shaman, Goblin Shaman i Night Goblin Shaman, każdy ma poziom magii 2. Niosą oni w sumie 4 Dispell Scrolle. W fazie magii przeciwnika nie mogą użytkować wszystkich swoich kostek (2 z puli, 3 od magów, 1+2+2+2 (pierwszy DS=1, drugi DS=2, trzeci DS=2, czwarty DS=2) co w sumie daje 12 "kości") Szamani mogą korzystać co turę tylko z 3 kostek rozproszenia.
Stan ilości posiadanych DD liczymy na początku bitwy i jest on stały, zużytkowanie DS podczas bitwy nie wpływa na ograniczenie.
DODATKOWO:
- High Elves: do slotów Rare i Special należy stosować tylko następujące ograniczenia:- Treeman Ancient liczy sie jak Treeman
- Rare: HE nie mogą tryplować slotów Rare
- Special: HE nie mogą tryplować slotów Special
- max 3 ratlingi
- Errantry War może wystawić w slocie potrójnym Knights Errant, tym samym będzie to ich jedyna Core'owa ciężka kawaleria.
System magii w połączeniu z ograniczeniami co do Herosów sprawia, ze Khemrii przestją zyskiwać na samym systemie Euro.
Ograniczenie kawalerii jest jedyną rzeczą, która się ima Bretonni.
Ograniczenie Speciali nie zezwala na szereg innych potworków. Jakich - pogłówkójcie sami
Ponownie zachęcam do wklejania wymaksowanych rozpisek. Jeżeli znajdzie się jeszcze jakiś bug, to naprawię.
pozdrawiam
Furion
Podziękowania: Dziękuje wszystkim, których cenne uwagi przyczyniły się do rozwoju tego CS'a
Zapisy których w CS'ie jeszcze nie ma, ale są pierwszymi kandydatatmi do wprowadzenia:
1. "WE nie mogą w ogóle skorzystać z Core'owego slotu potrójnego (3)"
2. "Można rzucić maksymalnie 5 czarów na turę"
3. "Mounty pod Herosów, które można wystawić normalnie (np. Rydwan, Corpse Cart_ nie wliczają się do limitu 720"
=======
FAQ
Niniejszy FAQ proszę traktować głównie jako uzupełnienie do "założeń". Niektóre pytania to Kopiuj Wklej z tego tematu.
Q: Rozumiem, że chcesz obciąć wystawienie 2x Steam Tank czy 2x Treeman, ale dlaczego tniesz 2x Orła czy 2x Hellblastera?
A: CS robiony byl pod turnieje. Obcięcie kombinacji "zdublowany słaby rare" to rykoszet od orginalnego celu. Biorąc pod uwagę, żę ww. kombinacjami nie gra zbyt wiele osób a zwłaszcza, że nie mają w zwyczaju gościć na stołach turniejowych, uważam za zasadne pozostawienie zapisu Rare takim, jakim jest. Osobiście, nie zgadzam się z argumentacją przeciw (jakiemukolwiek) CS, że "2 orły nie są przegięte" - równie dobrze można powiedzieć, że 6x30 Night Goblinów z łukami przegięte nie jest, a wystawić nie można. Cechy wspólne - nikt tak nie gra
Q: CS jest zły, bo nie zmieni tego, że powstaną wymaksowane schematy, tyle, że pod ten CS.
A: Powstawania "schematów" nie da się uniknąć - widziałeś kiedyś turniejowe Imperium inne niż 2+4? Ja jeszcze nie miałem tego szczęścia. Wracając do pytania: różnica między wymaksowaną rozpiską a wymaksowaną rozpiską pod ten CS jest taka, że pod ten CS nie da się złożyć rozpiski KNP - a takie jest właśnie głóne założenie tego CS.
Q: CS jest zły, bo dalej armie silne są silne a armie słabe są słabe.
A: Nie taki jest cel tego CS. CS to nie jest cudowne lekarstwo na wszystkie buble GW - żeby wyrównać balans między armiami, należałoby napisać wszystkie Army Booki od nowa. Celem tego CS jest wyeliminowanie KNP i no-brainer.
Q: Twój CS zmusza mnie do pójścia do sklepu żebym wydał kilka stówek na brakujące 1000 pts. A w zasadzie więcej bo będę musiał zmienić X na Y, którego to wcześniej nie miałem, żeby móc sensownie pograć na turniejach.
A: Przykro mi, ale to nie jest argument. Żaden. Wychodzą nowe Army Booki, ludzie kupują nowe jednostki.
Q: CS nic nie zmienia - dalej można wystawić Drakenhoff Banner.
A: CS zmienia w tej kwestii i to całkiem sporo - 2x mały wampir mniej, 1x varghoulf mniej. Mniej magii, mniej wskrzeszania. Jeżeli będziesz chciał mieć jakąś obronę magiczną, to już nie wystaisz Helm of Commandment czy SKull Staff. VC, zwłaszcza na Drakenhoff Bannerze, tracą, i to naprawdę sporo. Nie zmienia to faktu, że dalej jest to mocna armia.
Q: Mi sie podoba tylko na tych bohaterów tak z 800 przynajmniej...
A: Limit polega na tym, że nie wszystko się mieści. Inaczej nie byłby to limit
Q: Dlaczego Orcs & Goblins mogą wystawić 4x magów, tylko dlatego, że ich herosi nazywają się inaczej?!? Ja tak zrobić nie mogę, bo ogranicza mnie limit "2x Hero"!
A: Nie zmienia to faktu, że limit Power Dice'ów jest stały dla każdej armii. Wystawienie 4x Shaman u O&G to overkill.
Q: Czy Asarnil zajmuje 2 sloty Rare?
A: Nie, Asarnil jest Herosem, zapis pod smoki dotyczy Lordów.
Q: Na jakie przedziały punktowe pisany był ten CS?
A: Ten CS pisany był z myślą o formatach od 2k+ do 2,5k, ponieważ są to najczęstsze punkty na jakie gra się duże turnieje.
Q: Czy ten CS jest aktualny dla punktów <2k?
A: W zasadzie tak. Oczywiście nie należy wtedy brać pod uwagę zapisku o np. Lordach
Q: Dlaczego limit na Herosów wynosi akurat 720pts?
A: 720 jest ok dla najcięższych wersji smoków. Jest również ok dla armii, gdzie Herosi są tani i nie debalansują rozgrywki (np. O&G). Jest to również ok dla VC i Demonów, czyli dla armii, które się na herosach opierają - nie można wystawić no-brainer armii z 1200 pts w Herosach.
Q: Czy organizując turniej (zaliczany do ligi) będę zmuszony do zastosowania tych ograniczeń? Czy gracze będą musieli grać zgodnie z tymi ograniczeniami? Czy to może jest to tylko dobrowolne?
A: Leży to wyłącznie w kwestii organizatora, czy chce zrobić turniej na (ten lub jakikolwiek inny) CS. Ze swojej strony gorąco zapraszam do robienia turniejów pod ten CS - argumenty dlaczego zawarłem w "założeniach"
=======
Historia Editów:
Core, zmieniono z:
Nie można tryplować Core'owej cięzkiej kawalerii.
na:
Nie można przeznaczyć slotu potrójnego na ciężką kawalerię
Magia, zmieniono z:
Kopiuj Wklej z Euro
na:
Pelny opis magii Euro
Opis sprzętu, dodano fragment:
o różny ekwipunek chodzi w przypadku ekwipunku zmieniającego sens oddziału, np. kusze na dark elfach, blunderbasy na chaoskrasiach, scout na rangerach a nie np. shield na skaven slavach.
Special, dodano fragment:
Maksymalnie trzy sloty special mogą zostać przeznaczone na War Machines
Lordowie, zmieniono z:
Lordowie: Jeżeli lord dosiada coś innego niż Warhorse, traktujemy go jakby zajmował dodatkowy slot Rare. Rzeczy typu Kowadło również traktujemy, jakby ktoś ich dosiadał.
na:
Lordowie: Jeżeli Lord dosiada czegoś innego niż: Warhorse (lub opowiednik) albo Pegaz (lub odpowiednik: Orzeł, Hellsteed i wszystko to co ma US<5, podstawkę ma 40x40 i zasadę specjalną "fly") to traktujemy go jakby zajmował dodatkowy slot Rare. Rzeczy typu Kowadło również traktujemy, jakby ktoś ich dosiadał.
Dodatkowo, dodano:
...lub łuki na fastach. Jednostki upgrade'owanie do Big Uns lub do Chosen'ów liczymy jako różny core. Dokupienie Command Group nie liczymy jako różny sprzęt.
oraz:
- Oddziały Gnoblarów nie zajmują żadnego slotu, ich ilość uzależniona jest tylko od ilości oddziałów Ogre Bulls
- Errantry War może wsytawić w slocie potrójnym Knights Errant, tym samym będzie to ich jedyna Core'owa ciężka kawaleria.
Magia, dodano:
Dodatkowe Kości pochoddzące ze zdolności Magic Resistance nie wliczają się do tego limitu.
Lordowie, zmieniono z:
Rzeczy typu Kowadło również traktujemy, jakby ktoś ich dosiadał.
na:
Kowadło i podobny temu ekwipunek wykupywany dla lordów również zajmuje slot rare na potrzeby tego CS.
Magia:
zmieniono przykład na adekwatny z założenia z CS.
Lordowie, zmieniono z:
- Lordowie: Jeżeli Lord dosiada czegoś innego niż: Warhorse (lub opowiednik) albo Pegaz (lub odpowiednik: Orzeł, Hellsteed i wszystko to co ma US<5, podstawkę ma 40x40 i zasadę specjalną "fly") to traktujemy go jakby zajmował dodatkowy slot Rare. Kowadło i podobny temu ekwipunek wykupywany dla lordów również zajmuje slot rare na potrzeby tego CS.
na:
-Lordowie: Jeżeli Lord zdecyduje się wykupić mount, który ma US4 lub więcej zajmuje slot rare. Wyjątkiem od powyższej reguły stanowią: Anvill of Doom, Cacet of Souls, War Altar, które zawsze zajmują rare.
Zmienono:
PS
na:
podziękowania
Zmieniono zapis odnośnie co jest różnym core'em z:
- jednostki Core z różnym sprzętem (np. Night Gobliny z łukami, Night Gobliny ze spearami, Skinki z plujkami/javelinami) liczymy jako różny core. O różny ekwipunek chodzi w przypadku ekwipunku zmieniającego sens oddziału, np. kusze na dark elfach, blunderbasy na chaoskrasiach, scout na rangerach a nie np. shield na skaven slave'ach lub łuki na fastach. Jednostki upgrade'owanie do Big Uns lub do Chosen'ów liczymy jako różny core. Dokupienie Command Group nie liczymy jako różny sprzęt.
na:
- na potrzeby CS i zajmowania slotów, Corowe jednostki Rank&File uznajemy za różne, gdy posiadają inną broń, a oprócz tego gdy:
a) upgrade'ujemy ich na Scoutów
b) upgrade'ujemy ich na Big Uns
c) upgrade'ujemy ich na Chosen'ów
zmieniono ograniczenie ratlingów z 2 do 3
zmieniono koszt maxymalny łączny koszt herosów z 700 do 720 pts.
skorygowano zapis co jest core a co nie.
przeniesiono opis czym jest Core z "dodatkowow" do "Core"
Lordowie, dodano:
Lordowie o 5+ Wounds i US>2 zajmują slot Rare
jednostki Core; dodano zapis:
d) upgrade'ujemy ich na Tunelling Team (bądź podobny upgrade)
zmieniono opis czym jest DD na zgodny z intencją autora i odporny na RAW
diametralnie zmieniono opis Core z:
- Są dwa sloty: slot potrójny i podwójny. Mogą być one zapełnione jednostkami tylko tego samego typu. Slota potrójnego nie trzeba wypełniać do końca. Pozostałe jednostki Core Units można wystawić tylko jeden raz.
- na potrzeby CS i zajmowania slotów, Corowe jednostki Rank&File uznajemy za różne, gdy posiadają inną broń.
Co więcej, jednostki Core (nie koniecznie Rank&File) uznajemy za różne, gdy:
a) upgrade'ujemy ich na Scoutów
b) upgrade'ujemy ich na Big Uns
c) upgrade'ujemy ich na Chosen'ów
d) upgrade'ujemy ich na Tunelling Team (bądź podobny upgrade)
- Nie można przeznaczyć slotu potrójnego na ciężką kawalerię
na:
- Każdą jednostkę Core można wystawić maksymalnie dwukrotnie; zapis ten nie dotyczy Corowej, niestrzelającej piechoty Rank&File
- na potrzeby CS i duplikacji, Corowe jednostki uznajemy za różne, gdy:
a) upgrade'ujemy ich na Scoutów
b) upgrade'ujemy ich na Big Uns
c) upgrade'ujemy ich na Chosen'ów
d) upgrade'ujemy ich na Tunelling Team (bądź podobny upgrade)
- Tylko jeden typ ciężkiej kawalerii Core można wystawić dwukrotnie.
ponownie zmieniono diametralnie opis core na poprzedni, a zamiast
na potrzeby CS i zajmowania slotów, Corowe jednostki Rank&File uznajemy za różne, gdy posiadają inną broń.
jest:
- Corowa, niestrzelająca piechota Rank&File nie zajmuje żadnych slotów - nie ma żadnyh ograniczeń co do jej wystawiania
usunięto niepotrzebne zapisy wynikające ze zmiany czym jest core (np. o gnoblarach)
zmieniono zapis u lordów z:
Wyjątkiem od powyższej reguły stanowią
na:
Oprócz tego slot Rare zaujmują
zmieniono zapis lordów z:
Lordowie: Jeżeli Lord zdecyduje się wykupić mount, który ma US4 lub więcej zajmuje slot rare. Oprócz tego slot Rare zjmują: Anvill of Doom, Cacet of Souls, War Altar, które zawsze zajmują rare. Lordowie o 5+ Wounds i US>2 zajmują slot Rare
na:
Następujące jednostki traktowane są jakby zajmowały slot Rare:
- Smoki
- Greater Daemons
- Anvill of Doom
- War Altar
dodano FAQ
dodano ograniczenia HE
dodanow herosach:
razem z mountami wszelkiej maści,