Kolejny zestaw zapytanek
Moderatorzy: Shino, Lidder, kudłaty, Furion
Kolejny zestaw zapytanek
No i tak jak to z tym warhamcem lubi byc - znowu wyszlo nam z qmplem troche niejasnosci podczas ostatniej gry - jedne mniej, drugie bardziej niejasne. Oto one:
bbBGb
bbbbbTT
1. Jednostka Savage Boar Boyzow (b - boyzi, B - boss, G - Gienio) (2x5) jest w walce z Treemanem (TT) od flanki. Chlopaki wygrywaja combat - moge wiec ich przemiescic (tzn. zrobic turn'a), tak zeby ustawili sie frontem do drzewca. Pierwsza kwestia - jak wyglada pozycja chlopakow po tym manewrze:
a)
bb
bb
bBT
bGT
bb
b)
..bb
bbBT
bbGT
..bb
c)
bbbbBT
bbbbGT
d) jakos inaczej?
2. Ciagle ta sama sytuacja - qmpel rzucil na nich w tej turze czar 'The Beast Cowers' (4 czar Lore of Beasts). Czy moglem wiec mimo wszystko wykonac ten manewr, czy nie? (Wydaje mi sie teraz, ze nie)
3. Ci sami kolesie rozwalili w nastepnej turze Treemana (moj Gienio walczyl Shaga Screaming Sword:)) i grzecznie czekali na szarze Wild Ridersow z tylu - to tez wytrzymali, i w drugiej turze walki z nimi (przy pomocy rydwanu, ktory zaszarzowal ich od flanki) wybili i tych smialkow. Znowu chlopaki stoja i czekaja bo nie moga nic innego zrobic. Tym razem zaszarzowali ich od frontu wardancerzy (7) wraz z resztka gromady driad (3). Pytania nastepujace:
a) Czy qmpel mogl sobie wybrac ilosc modeli walczacych z obydwu jego szarzujacych oddzialow, czy tez musial starac sie podzielic chlopakow na froncie tak rowno jak sie dalo (czyli 3 driady, 4 Wardancerzy) - qmpel przystawil 7 wardancerow i 1 driade; ja mysle, ze podrecznik mowi o tym, zeby podzielic ich tak rwono jak sie da.
b) Walczylo wiec 7 Wardancerow (w) i 1 driada (d). Wygladalo to tak:
....w
..bw
..bww-> ten koles tez jest na froncie (nie zmiescilo mi sie 7xw )
bBw
..Gw
..bw
....ddd
Wardancerzy wybili caly oddzial - zostal sam Gienio, oczywiscie przegrywajac walke (chociaz zdjal 4 wardancerow). Oddzial Gienia (czyli sam Gienio) mial teraz US 2. Pytanie: Czy Gienio autobreakuje, bo dirady maja US 3 i sieja strach, pomiomo tego, ze teraz driady nie sa w kontakcie z nim, bo byly w kontakcie tylko z jednym Savage Boar Boyem. To byla chyba najciezsza kwestia do rozstrzygniecia - IMO Gienio zdaje normalnie, bo nie jest w kontakcie z driadami i te IMO sa wylaczone z combatu.
4. Ostatnia sprawa - tym razem zupelnie inna sytuacja (t - troll, g -glade guard, wr - wolf rider, gr - glade rider):
....................wr
....................wr
.....g......grgrgrgr
t....g
t....g
.....g
Trolle i Wolfi deklaruja szarsze na glade guard - ci uciekaja... i co teraz? IMO glade guardzi uciekaja w jakims posrednim kierunku, zarowno od trolli jak i od wolfow. Wolfom jednak na drodze stana glade ridersi, wiec jest to chyba traktowane jako 'enemy in the way', tak?
Mam nadzieje, ze 'literowe obrazki' sa na tyle jasne, ze mozna rozpoznac sytuacje. Przepraszam, ze nie zamiescilem obrazkow - chyba za leniwy na to jestem No to what d' ya say?
bbBGb
bbbbbTT
1. Jednostka Savage Boar Boyzow (b - boyzi, B - boss, G - Gienio) (2x5) jest w walce z Treemanem (TT) od flanki. Chlopaki wygrywaja combat - moge wiec ich przemiescic (tzn. zrobic turn'a), tak zeby ustawili sie frontem do drzewca. Pierwsza kwestia - jak wyglada pozycja chlopakow po tym manewrze:
a)
bb
bb
bBT
bGT
bb
b)
..bb
bbBT
bbGT
..bb
c)
bbbbBT
bbbbGT
d) jakos inaczej?
2. Ciagle ta sama sytuacja - qmpel rzucil na nich w tej turze czar 'The Beast Cowers' (4 czar Lore of Beasts). Czy moglem wiec mimo wszystko wykonac ten manewr, czy nie? (Wydaje mi sie teraz, ze nie)
3. Ci sami kolesie rozwalili w nastepnej turze Treemana (moj Gienio walczyl Shaga Screaming Sword:)) i grzecznie czekali na szarze Wild Ridersow z tylu - to tez wytrzymali, i w drugiej turze walki z nimi (przy pomocy rydwanu, ktory zaszarzowal ich od flanki) wybili i tych smialkow. Znowu chlopaki stoja i czekaja bo nie moga nic innego zrobic. Tym razem zaszarzowali ich od frontu wardancerzy (7) wraz z resztka gromady driad (3). Pytania nastepujace:
a) Czy qmpel mogl sobie wybrac ilosc modeli walczacych z obydwu jego szarzujacych oddzialow, czy tez musial starac sie podzielic chlopakow na froncie tak rowno jak sie dalo (czyli 3 driady, 4 Wardancerzy) - qmpel przystawil 7 wardancerow i 1 driade; ja mysle, ze podrecznik mowi o tym, zeby podzielic ich tak rwono jak sie da.
b) Walczylo wiec 7 Wardancerow (w) i 1 driada (d). Wygladalo to tak:
....w
..bw
..bww-> ten koles tez jest na froncie (nie zmiescilo mi sie 7xw )
bBw
..Gw
..bw
....ddd
Wardancerzy wybili caly oddzial - zostal sam Gienio, oczywiscie przegrywajac walke (chociaz zdjal 4 wardancerow). Oddzial Gienia (czyli sam Gienio) mial teraz US 2. Pytanie: Czy Gienio autobreakuje, bo dirady maja US 3 i sieja strach, pomiomo tego, ze teraz driady nie sa w kontakcie z nim, bo byly w kontakcie tylko z jednym Savage Boar Boyem. To byla chyba najciezsza kwestia do rozstrzygniecia - IMO Gienio zdaje normalnie, bo nie jest w kontakcie z driadami i te IMO sa wylaczone z combatu.
4. Ostatnia sprawa - tym razem zupelnie inna sytuacja (t - troll, g -glade guard, wr - wolf rider, gr - glade rider):
....................wr
....................wr
.....g......grgrgrgr
t....g
t....g
.....g
Trolle i Wolfi deklaruja szarsze na glade guard - ci uciekaja... i co teraz? IMO glade guardzi uciekaja w jakims posrednim kierunku, zarowno od trolli jak i od wolfow. Wolfom jednak na drodze stana glade ridersi, wiec jest to chyba traktowane jako 'enemy in the way', tak?
Mam nadzieje, ze 'literowe obrazki' sa na tyle jasne, ze mozna rozpoznac sytuacje. Przepraszam, ze nie zamiescilem obrazkow - chyba za leniwy na to jestem No to what d' ya say?
Najpierw napisales, ze uciekaja w jakims posrednim kierunku, a potem, ze od jednostki o wiekszym US - przeciez te dwa stwierdzenia sie ze soba kloca!?Matis99 pisze: > IMO glade guardzi uciekaja w jakims posrednim kierunku, zarowno od trolli jak i od wolfow.
Uciekają od jednostki o większym US.

Ja jestem prawie pewien, ze uciekaja w posrednim kierunku (rulebook, str 22), ale chcialbym wiedziec jak to sie dokladnie odbywa i co z wolfami przejezdzajacymi przez glade ridersow ewentualnie?
No i czekam oczywiscie na wasze przemyslenia co do wszystkich pytan.
1)c tylko ze wtedy nie dostajesz bonusow za sztandar bo nie stoji w pierwszym szeregu
2) tak jak napisales
3) muszisz dostawic jak najwiecej modeli ale w miare mozliwosci po rowno.
odpowiedz na pytanie powinna byc FO bo driada by sie stykla gdybyscie dobrze sie dostawili
4) uciekasz od wiekszego US w llini prostej, nie ma juz uciekania po wypadkowej, jesli sytuacji pozwoli to mozna zrobic persuate into fresh enemy (czy jakos tak) w wr
2) tak jak napisales
3) muszisz dostawic jak najwiecej modeli ale w miare mozliwosci po rowno.
odpowiedz na pytanie powinna byc FO bo driada by sie stykla gdybyscie dobrze sie dostawili
4) uciekasz od wiekszego US w llini prostej, nie ma juz uciekania po wypadkowej, jesli sytuacji pozwoli to mozna zrobic persuate into fresh enemy (czy jakos tak) w wr
3. 2 skirmishami ciężko szarżować ze względu nazasady, kumpel deklaruje ktory oddział szarżuje 1wszy a który drugi. wardancerzy lecą jako 1, dostawia jaknajwiecej modeli i nastepnie dostawia tyle driad ile wejdzie czyli jak to masz rozpisane w przykładzie b) jest dobre
tak, ale jesli bylaby to sytuacja, w ktorej Gienio nie stykalby sie z driadami, to zadzialaloby FO czy nie?Semi pisze:3. odpowiedz na pytanie powinna byc FO bo driada by sie stykla gdybyscie dobrze sie dostawili
To sie troche kloci z zasadami ze strony 22 - tam nie ma nic o US, skad taka odpowiedz wiec?Semi pisze:4) uciekasz od wiekszego US w llini prostej, nie ma juz uciekania po wypadkowej, jesli sytuacji pozwoli to mozna zrobic persuate into fresh enemy (czy jakos tak) w wr
jestem prawie pewien, ze jednak bylo zle - "equal number of models" ze strony 23 rozstrzyga chyba te sytuacje. W momencie szarzowania dwoma lub wiecej oddzialami na jeden oddzial, jednostki szarzujace ruszaja sie w tym samym czasie, takze te kwestie mamy chyba rozwiazana.Urban pisze:3. 2 skirmishami ciężko szarżować ze względu nazasady, kumpel deklaruje ktory oddział szarżuje 1wszy a który drugi. wardancerzy lecą jako 1, dostawia jaknajwiecej modeli i nastepnie dostawia tyle driad ile wejdzie czyli jak to masz rozpisane w przykładzie b) jest dobre
Dalej jednak pozostaje niepewny co do innych kwestii - czy ktos ma jeszcze jakies sugestie?
1) C
2) IMO nie. turn w kombacie to ruch.
4) Heros ma autobreaka. Wystarczy, że jego oddział na początku tury był w kontakcie z dryadami.
5) Uciekasz od trolli-> większy us
Radzę przeczytać erratę, większość rzeczy jest tam wyjaśniona
2) IMO nie. turn w kombacie to ruch.
4) Heros ma autobreaka. Wystarczy, że jego oddział na początku tury był w kontakcie z dryadami.
5) Uciekasz od trolli-> większy us
Radzę przeczytać erratę, większość rzeczy jest tam wyjaśniona
Release the Przemcio!
1. gdzie w erracie jest napisane o tym, ze w przypadku szarzy "dwochu na jednego" ucieka sie od jednostki z wiekszym US - w rulebooku jest napisane tak: "If the unit flees as it is charged, then it will move directly away from its chargers..." - wiec chyba od obydwu jednostek?
2. Jezeli chodzi o autobreaka na herosie to mnie nie przekonales - powiedz dlaczego skoro w ogole z nimi nie walczyl i po zdjeciu poleglych driady nie stykaja sie z zadna jednostka (to je chyba wyklucza z combatu, bo teraz tylko heros walczy z wardancerami)?
Napisalem w miare dlugi post i prosilbym o troche szersze odpowiedzi.
2. Jezeli chodzi o autobreaka na herosie to mnie nie przekonales - powiedz dlaczego skoro w ogole z nimi nie walczyl i po zdjeciu poleglych driady nie stykaja sie z zadna jednostka (to je chyba wyklucza z combatu, bo teraz tylko heros walczy z wardancerami)?
Napisalem w miare dlugi post i prosilbym o troche szersze odpowiedzi.
2. Heros był w oddziale, tak? Oddział był w kontakcie z dryadami? Czy rany nabite przez dryady liczą się do CR? TAK. Więc autobreak działa.
Tego jestem pewien na bank
Co do ucieczki: możesz mieć rację i w przypadku reakcji flee ucieka się po wypadkowej albo na 4+.
Tego jestem pewien na bank
Co do ucieczki: możesz mieć rację i w przypadku reakcji flee ucieka się po wypadkowej albo na 4+.
Release the Przemcio!
to bedzie tak:
1: odpowiedz nr C bylaby prawidlowa gdyby nie 2:
2: jesli zapodal ten czar znaczy to ze ta kawa sie nie rusza. wogole! [ chyba ze flee]
3: odpowiedz poprawna to b. Urban juz wyjasnil sytuacje i zrobil to dobrze.
4: Heros na pewno bedzie mial autobreaka. pamietaj ze driady nadal sa w walce. najpierw by nalezalo tak przestawic wszystko zeby stykali sie zarowno i tancerze i driady z ocalalymi orkami [ w tym przypadku jest to tylko gienio] a potem testujemy [ a wlasciwie nie
] i wychodzi ze jednostek z FEAR jest wiecej niz Twoj US wiec auto.
5: uciekasz od najwyzszego US w tej edycji. nie mam podrecznika ale chyba jest to uwzglenione w erracie jednak. tak wiec WR moga ale nie musza zadeklarowac EITW a trolle biegna dalej normalnie [ GG uciekaja od troli]
1: odpowiedz nr C bylaby prawidlowa gdyby nie 2:
2: jesli zapodal ten czar znaczy to ze ta kawa sie nie rusza. wogole! [ chyba ze flee]
3: odpowiedz poprawna to b. Urban juz wyjasnil sytuacje i zrobil to dobrze.
4: Heros na pewno bedzie mial autobreaka. pamietaj ze driady nadal sa w walce. najpierw by nalezalo tak przestawic wszystko zeby stykali sie zarowno i tancerze i driady z ocalalymi orkami [ w tym przypadku jest to tylko gienio] a potem testujemy [ a wlasciwie nie

5: uciekasz od najwyzszego US w tej edycji. nie mam podrecznika ale chyba jest to uwzglenione w erracie jednak. tak wiec WR moga ale nie musza zadeklarowac EITW a trolle biegna dalej normalnie [ GG uciekaja od troli]
The wood hold peace for thos who desire it, but those who seek battle will find me...
The forest has as many eyes as leaves...
Far over, the misty mountain Cold, to dungeons deep and caverns old.
The pines were roaring, oooooon the hight...
Abandoned
The forest has as many eyes as leaves...
Far over, the misty mountain Cold, to dungeons deep and caverns old.
The pines were roaring, oooooon the hight...
Abandoned
Crimsoner: "> IMO glade guardzi uciekaja w jakims posrednim kierunku, zarowno od trolli jak i od wolfow." to było zacytowanie Ciebie! Nigdy nie używałeś poczty elektronicznej, że nie wiesz, co to ptaszki ">"? Odpowiadałem na szybko i nie chciało mi się cytować normalnie 

Uzywam codziennie i nie spotkalem sie z tymi ptaszkami w tym zastosowaniu - ale dzieki Tobie juz wiem. BTW - straszny z Ciebie leniuchMatis99 pisze:Nigdy nie używałeś poczty elektronicznej, że nie wiesz, co to ptaszki ">"?

Te sytuacje moim zdaniem mamy juz wyjasniona. Na stronie 23 w krociutkim rozdziale "Multiple Chargers" jest to chyba jasno wyjasnione:bigpasiak pisze:3: odpowiedz poprawna to b. Urban juz wyjasnil sytuacje i zrobil to dobrze.
"If there is not enough space for all charging units to bring all of their models into combat, the units should try to bring into the combat AN EQUAL number of models and still fill the space available as much as possible.", wiec Urban zrobil to zle.
Dobra, chyba mnie przekonaliscie, ze jednak bierze autobreaka. Niech i tak bedzie, choc nadal jest to dla mnie niejasne.bigpasiak pisze:4: Heros na pewno bedzie mial autobreaka. pamietaj ze driady nadal sa w walce. najpierw by nalezalo tak przestawic wszystko zeby stykali sie zarowno i tancerze i driady z ocalalymi orkami [ w tym przypadku jest to tylko gienio] a potem testujemy [ a wlasciwie nie ] i wychodzi ze jednostek z FEAR jest wiecej niz Twoj US wiec auto.
wedlug podrecznika ucieka sie "od oddzialow szarzujacych i nie ma tam nic o US, a w erracie tez nic nie znalazlem, dlatego nie wiem czmu sie upieracie przy tym US?!bigpasiak pisze:5: uciekasz od najwyzszego US w tej edycji. nie mam podrecznika ale chyba jest to uwzglenione w erracie jednak. tak wiec WR moga ale nie musza zadeklarowac EITW a trolle biegna dalej normalnie [ GG uciekaja od troli]
> "If the unit flees as it is charged, then it will move directly away from its chargers..."
a co robisz jak szarzuje Cie z 4 stron naraz? stoisz w miejscu?
5: ale pamietaj ze musisz wprowazic jak najwieksza ilosc modeli a to jest do zroibenia tylko w ;sposob wyzej. trzeba miec na uwadze ze WD maja mniejsze podstawki od driad wiec wchodzi ich wiecej. glowny wskaznik to maxymalizacja modeli walczacy z obu stron.
5: ale pamietaj ze musisz wprowazic jak najwieksza ilosc modeli a to jest do zroibenia tylko w ;sposob wyzej. trzeba miec na uwadze ze WD maja mniejsze podstawki od driad wiec wchodzi ich wiecej. glowny wskaznik to maxymalizacja modeli walczacy z obu stron.
The wood hold peace for thos who desire it, but those who seek battle will find me...
The forest has as many eyes as leaves...
Far over, the misty mountain Cold, to dungeons deep and caverns old.
The pines were roaring, oooooon the hight...
Abandoned
The forest has as many eyes as leaves...
Far over, the misty mountain Cold, to dungeons deep and caverns old.
The pines were roaring, oooooon the hight...
Abandoned
Przeczytaj akapit zawierający te słowa DO KOŃCA.Crimsoner pisze:
> "If the unit flees as it is charged, then it will move directly away from its chargers..."
Potem zajrzyj na stronę, o ktorej tam mowią (u mnie s.19)
Przeczytaj znajdujący się na ww. stronie ustęp "Flee" DO KOŃCA.

"If a unit is fleeing from two or more different chargers, they will flee directly away from the enemy unit with the highest unit strength (roll a dice in the case of equal unit strengths)."Crimsoner pisze: wedlug podrecznika ucieka sie "od oddzialow szarzujacych i nie ma tam nic o US, a w erracie tez nic nie znalazlem, dlatego nie wiem czmu sie upieracie przy tym US?!
- Rulebook, strona 19, druga kolumna, u góry.
OK. Rzeczywiscie sprawa jest jasna. Sugerowalem sie ciagle tylko strona 22-uga, za co przepraszam. Dziekuje za fatyge i wyjasnienie sprawy. Ale powiedzcie mi jak w tej sytuacji beda gonily wilki - przeciez glade guard uciekajac beda sie tylko ku nim przyblizac (glupia sytuacja, zapewne kolejna nieprzewidziana przez autora). No i czy wilki wpadna w glade ridersow w wyniku zasady 'enemy in the way'?
Ekstremalna sytuacja wygladac moze tak:
T>....<g....<wr
Obydwie jednostki (Trolle i wolfi) deklaruja szarze - glade guard uciekaja i tym samym ida prosto pod nos wolfom
Ekstremalna sytuacja wygladac moze tak:
T>....<g....<wr
Obydwie jednostki (Trolle i wolfi) deklaruja szarze - glade guard uciekaja i tym samym ida prosto pod nos wolfom

Z tym sie jednak ciagle nie zgadzam i uwazam, ze powinny walczyc 3 driady i 4 wardancerow. Nie rozumiem czemu niby w przypadku skirmiszerow mial byc wyjatek - dotyczy to tylko sytuacji, w ktorej nie wszyscy skirmiszersi sa w stanie dojsc do kontaktu z wrogiem, co wyklucza ich z walki i ustawiane sa wtedy zaraz za kolegami walczacymi. Ale w przypasku kiedy wsio moze dojsc rozdzielamy kolegow rowno.Urban pisze:3. 2 skirmishami ciężko szarżować ze względu nazasady, kumpel deklaruje ktory oddział szarżuje 1wszy a który drugi. wardancerzy lecą jako 1, dostawia jaknajwiecej modeli i nastepnie dostawia tyle driad ile wejdzie czyli jak to masz rozpisane w przykładzie b) jest dobre
Jak najwieksza ilosc modeli w obu oddzialach atakujacych, co potwierdza przyoczone przeze mnie wczesniej juz zdanie. wskaznik maksymalizacji modeli po obu stronach jest oczywiscie priorytetowa, ale to troche inna kwestia.bigpasiak pisze:5: ale pamietaj ze musisz wprowazic jak najwieksza ilosc modeli a to jest do zroibenia tylko w ;sposob wyzej. trzeba miec na uwadze ze WD maja mniejsze podstawki od driad wiec wchodzi ich wiecej. glowny wskaznik to maxymalizacja modeli walczacy z obu stron.
nie jak najwieksza obu ale WOGULE. w walcce musi brac udzial jak najwiecej modeli jest mozliwe i masz tak zrobic zeby do tego doprowadzic.Crimsoner pisze:
Jak najwieksza ilosc modeli w obu oddzialach atakujacych, co potwierdza przyoczone przeze mnie wczesniej juz zdanie. wskaznik maksymalizacji modeli po obu stronach jest oczywiscie priorytetowa, ale to troche inna kwestia.
The wood hold peace for thos who desire it, but those who seek battle will find me...
The forest has as many eyes as leaves...
Far over, the misty mountain Cold, to dungeons deep and caverns old.
The pines were roaring, oooooon the hight...
Abandoned
The forest has as many eyes as leaves...
Far over, the misty mountain Cold, to dungeons deep and caverns old.
The pines were roaring, oooooon the hight...
Abandoned
Po pierwsze - jak piszesz cos duzymi literami to upewnij sie, ze napiszesz to poprawnie - w ogole pisze sie tak jak napisalem - oddzielnie i przez ó.bigpasiak pisze:nie jak najwieksza obu ale WOGULE. w walcce musi brac udzial jak najwiecej modeli jest mozliwe i masz tak zrobic zeby do tego doprowadzic.
Po drugie - przed zadaniem pytania nie przeczytalem dokladnie rozdzialu " Multiple Charges" na stronie 23 i dlatego poddalem te sytuacje pod watpliwosc, ale teraz mam juz pewnosc. Zdanie: "If there is not enough space for all charging units to bring all of their models into combat, the units should try to bring into the combat AN EQUAL number of models and still fill the space available as much as possible." jest dla mnie dosc jasne i wyrazenie 'an equal' nie znaczy na pewno maksymalna, tylko rowna ilosc modeli - i chodzi tu o modele szarzujace. Tyle.
no to straszne...
dwa orty machnalem i juz po mnie...
jeszczze z czyms mnie poprawisz?
poczytaj tez o zwyklych szarzach i reszte podrecznika i wtedy pogadamy. na pewno jest tam gdzies o maxymalizacji walczacych. nie mam booka przy sobie i widze ze nie chce sie Tobie szukac a tylko upierac sie przy jednym czy dwu zdaniach.
dwa orty machnalem i juz po mnie...
jeszczze z czyms mnie poprawisz?
poczytaj tez o zwyklych szarzach i reszte podrecznika i wtedy pogadamy. na pewno jest tam gdzies o maxymalizacji walczacych. nie mam booka przy sobie i widze ze nie chce sie Tobie szukac a tylko upierac sie przy jednym czy dwu zdaniach.
The wood hold peace for thos who desire it, but those who seek battle will find me...
The forest has as many eyes as leaves...
Far over, the misty mountain Cold, to dungeons deep and caverns old.
The pines were roaring, oooooon the hight...
Abandoned
The forest has as many eyes as leaves...
Far over, the misty mountain Cold, to dungeons deep and caverns old.
The pines were roaring, oooooon the hight...
Abandoned