Polhammer Fantasy Battle vol 1

Wszystko to, co nie pasuje nigdzie indziej.

Moderatorzy: Fluffy, JarekK

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Ritchie
Wodzirej
Posty: 710
Lokalizacja: Provinz Posen

Polhammer Fantasy Battle vol 1

Post autor: Ritchie »

Witam

Nie łudzę się, że projekt ma większe szanse powodzenia niż powiedzmy na 6+, ale mimo to myślę że warto spróbować.

Od dawien dawna przez BP przewalają się kolejne dyskusje o potrzebie stworzenia CSa, wylewamy także tony łez nad brakiem wyważenia kolejnych armii, o przegiętości demonów, o przegiętości takich itemów jak invert save, nad zjawiskiem papier, nożyce, kamień itd. Więc myślę, że istnieje silna wola zmian.

Co proponuje ? Na pewno nie CSa. CSy wylewają dziecko z kąpielą, z reguły chcą znacznie osłabić najsilniejszych, ale zawsze w pewnym stopniu osłabią także słabszych. Osłabiają silne jednostki, ale wcale nie ugrywalniają słabych. Często mają dziury. Spotykają się z powszechną krytyką, brak im autorytetu. . . wady można by było wymieniać długo.

Proponuje w istocie ordynarną zmianę zasad zawartych w army bookach w postaci errat do każdego z nich. Erraty miałyby na celu równanie potencjału armii do pewnego wyśrodkowanego pułapu, eliminowanie największych przegin, ugrywalnianie niegrywalnych unitów itd. Chodzi o:
a) zmiany punktowe itemów i jednostek
b) nieznacznie zmiany zasad
c) ograniczenia w braniu niektórych rarów i speciali

i in.

Ogólnie zmiany miałyby na celu osłabienie najsilniejszych armii i wzmocnienie najsłabszych tak by zbalansować je między sobą, tak mocno jak się da.

Jednakże potrzeba tu także jakiegoś autorytetu i poparcia środowiska. . . osobiście wyobrażałem to sobie w następujący sposób:

I. Ogólna dyskusja nad sensem pomysłu (w tym temacie)
II. Ogólna dyskusja nad ew. zmianami dot. każdej armii z osobna.
III. Wybór spośród najbardziej doświadczonych graczy wykazujących się ponadprzeciętną znajomością zasad, kryształowym charakterem i pewnym zasobem wolnego czasu 7-osobowego gremium, które zredagowałoby odp. zmiany zawarte w erratach i przeglosowało je między sobą - podobnie jak ma to miejsce w LS. . .
IV. Ogólne testy zakrojone na szeroką skalę np. za pośrednictwem klubów, rozłożone na np. miesiąc czasu.
V. Porównanie wyników i przeanalizowanie spostrzeżeń, opinii. . .
VI. Ponowne przegłosowanie projektu i ew. poprawek.

Chodzi o to aby w sam projekt zaangażować jak największą ilość graczy oraz o to by zyskał jakiś autorytet w polskim środowisku battlowym. Nie może być to dzieło jednego człowieka, jednego klubu. . . akceptacja i znajomość musi być powszechna. Dlaczego ?

Ano dlatego by projekt znalazł zastosowanie w praktyce. Możliwie jak najszersze. Za ogromny sukces uznałbym gdyby w przeciągu 3 sezonów rozegrano na nim 20% wszystkich turniejów w Polsce. Myślę, że wówczas wilk byłby syty, a owca cała. Miłośnicy orginalnych zasad nie zauważyli by dużej różnicy, a z kolei obok funkcjonowałby lekko zmodyfikowany warhammer, który - mam nadzieję - zyskałby sympatię ludzi ceniących sobie równorzędną i zbalansowaną rozgrywkę, w której liczą się głównie umiejętności i szczęście, a nie rodzaj armii i rozpa. . .


Zapraszam do konstruktywnej dyskusji. . .
"weź ten miecz i odnieś go swemu panu, niech go uważa za znak zwycięstwa i niech przyśle cesarzowi, swemu przyjacielowi, by się dowiedział, że może wyśmiać zabitego nieprzyjaciela albo opłakiwać krewnego"

Widukind z Korwei, Kronika Saska

Awatar użytkownika
Tutajec
Postownik Niepospolity
Posty: 5353

Post autor: Tutajec »

bardzo chcialbym to zobaczyc , serio powodzenia tobie i osobom ktore sie zaangazuja.

ale wydaje mi sie ze moze to byc nie wykonalne bo gdyby to bylby rzut na 6+ i na 6+ wystarczylo by poprosic o to diuka i bylo by po sprawie

Błażej
Kretozord
Posty: 1507
Lokalizacja: Gdynia, BWT

Post autor: Błażej »

pomysł ciekawy... ale...
najlepsi gracze grają najmocniejszymi armiami (jest to w 90% oczywista oczywistość) więc nie jest im na rękę osłabianie tych armii...

proponowane zmiany miałyby szansę zaistnieć jedynie przy aprobacie i wsparciu ze strony najbardziej rozpoznawalnych osób w środowisku. Nie mówię tu o mistrzach klawiatury, którzy są rozpoznawalni bo mają po 4k postów na forum... tylko o osobach które grają i wygrywają turnieje. Ci gracze, jak już wspomniałem wcześniej, grają najmocniejszymi armiami i nie są im na rękę zmiany...

to trochę jakby porównać WFB do F1... wszystkie zespoły miałyby się skrzyknąć, że od jutra wszyscy będą używać takiego samego bolidu. Myślicie, że ferrari czy mclaren zgodziliby się na takie rozwiązanie?

Awatar użytkownika
Ritchie
Wodzirej
Posty: 710
Lokalizacja: Provinz Posen

Post autor: Ritchie »

zdaje sobie z tego sprawę. Jednakże taki projekt ma raczej nikłe szanse by zdominować oficjalne zasady. Zawsze będzie tylko alternatywą dla zasad wydawanych przez GW. Mi chodzi tylko o to by był poważną alternatywą i wyborem przed którym każdy organizator turnieju by musiał stanąć. Jeśli projekt zyska aprobatę, wejdzie w stan realizacji i zostanie zrealizowany to myślę, że uzyskałby około 20% rynku turniejowego. . . nadal będzie to tylko alternatywa i myślę, ze ci których bawią turnieje w których 7 na 10 pierwszych miejsc zajmują demony - nie będą mieli powodów do narzekań :P

Chociaż nie ma co generalizować. Przecież wielu graczy z czołówki gra TK, Maciej Paraszczak gra OK i dobrze mu idzie, Blady często przychodzi na turnieje OK albo OnG (ostatnio się niestety shańbił demonami :P ), Jankiel dużo grał starymi DE, Furion robi CSy które tną w znacznym stopniu VC. . uważaną przez wielu za opcje silniejszą w dobrych rękach nawet niż Dl. . .

Ja niestety mogę zaoferować tylko pomysł, ew. propozycje modyfikacji w kilku armiach które mniej więcej znam i duże zaangażowanie w ew. testach. . .
"weź ten miecz i odnieś go swemu panu, niech go uważa za znak zwycięstwa i niech przyśle cesarzowi, swemu przyjacielowi, by się dowiedział, że może wyśmiać zabitego nieprzyjaciela albo opłakiwać krewnego"

Widukind z Korwei, Kronika Saska

Rapta
Kretozord
Posty: 1968
Lokalizacja: podwarszawa

Post autor: Rapta »

Ritchie wydajesz sie inteligentnym czlowiekiem, ale zapomniales o podstawowej sprawi - kto za to zaplaci?

Ciezko jest sie zaangazowac w projekt, ktory w zalozeniu (sam to przyznales na poczatku) ma nikle szanse powodzenia. Tym bardziej, ze wiadomo kto przedewszystkim musialby nad tym pracowac - LS i czolowka ligi. Nie jest w mojej intencji wypowiadanie sie za te osoby, ale Ritchie, nie jestes pierwsza osoba, ktora wpadla na taki pomysl. Skoro nic takie do tej pory nie powstalo to znaczy,z e sa pewno trudnoscinie do przeskoczenia.

Panowie z GW pisza zasady i podreczniki, raz lepiej, raz gorzej, ale przynajmniej im za to placa. Nie maja poczucia zmarnowanego czasu nawet jak cos im nie wyjdzie.

Rozumiem, ze mozesz myslec "skoro pisza uscislenia to czemu by nie pojsc dalej", ale uscislanie zasad, ktore juz istnieja to jedno, a ukladanie systemu praktycznie od poczatku to zupelnie inna bajka.

Awatar użytkownika
Ritchie
Wodzirej
Posty: 710
Lokalizacja: Provinz Posen

Post autor: Ritchie »

a kto płaci za armie figurki ? kto płaci za czas poświęcony na malowanie ? za bilety na pociąg ? za czas poświęcony na organizacje turniejów ? na tym polega hobby - na poświęcaniu czasu i pieniędzy. . . .

Zresztą ilu ludzi poświęca czas na tworzenie alternatywnych army listów, na tworzenie CSów i kolejnych rozpisek. . . na dyskusje forumowe. Dlaczego nie ukierunkować tych działań w jasno określonym celu ?

Ja przyznam, ze projekt ma nikłe szanse powodzenia bo to jest kwestia zaangażowania. Jeśli malo kto się zaangażuje to projekt nie ruszy z miejsca i nikt nie straci czasu. . . no może za wyjątkiem czasu poświęconego na napisanie kilku postów. A jeśli w ogóle ruszy to myślę, że szanse sukcesu drastycznie wzrosną.

I kolejna sprawa. Nie chodzi o pisanie zasad od początku. Chodzi o lekką modyfikacje w większości armii ze średniej półki - głównie aby ugrywalnić jednostki (np. eternal guardów czy shadow warriorów) i ew przyciąć przegięte przedmioty (np. podrożenie inverta lub lekka modyfikacja jego zasad) - a tutaj nie trzeba wielu zmian i wielkich nakładów pracy. Troszkę więcej pracy będzie z pocięciem demonów oraz VC i ew. podciągnięciem OK, OnG i Beastów. . . ale myślę że i tutaj jest to kwestia kilku znaczących modyfikacji.

Najwięcej czasu zajmą testy, ale przecież tak czy tak gramy więc czy ktoś musi za to płacić. . . ;)


np. w przypadku wood elfów, które są solidną armią, dobrze pomyślaną itd. wystarczą tak naprawdę 2-3 modyfikacje (choćby danie zasady stubborn nawet bez herosa Eternal Guardom. . . i już się bardziej opłacają), podobnie w przypadku HE gdzie można by dać opcje dokupienia ahw dla shadow warriorów za 1 pkt- dwie lekkie modyfikacje i już dwie jednostki znacząco ugrywalnione. . . podobnie z DE - co tu trzeba zrobić ? Ano trzeba zrobić coś z invertem (albo podrożyć np. do 50 pkt albo lekko zmodyfikować działanie tak zeby test polegał na rzuceniu mniej niż siła a nie mniej lub tyle samo) i pozwolić herosom niekhainite na dołączanie do khainitów. Dwie małe zmiany a już problem inverta się pomniejsza, różnorodność rozp wzrasta. . . w przypadku 2/3 armii chodzi o takie właśnie, drobne zmiany. . . znaczące modyfikacje to tak naprawdę tylko DL, VC, BoCh, OnG i OK.


Dla mnie głównym problemem jest kwestia autorytetu - bo odp. zmiany, które wyjdą rozgrywce na plus to może sobie zrobić 3 ogranych, znających zasady graczy w przeciągu 1 weekendu. I nawet jeśli miodność gry wzrośnie o 300% to kto w to zagra ? Z kolei GW wypuści największy bubel to i tak ludzie będą w to grać - bo co innego można zrobić. . .

Kilka modyfikacji, gruntownie przetestowanych przez rzesze graczy + odp. autorytet. Oto moja recepta na sukces.
"weź ten miecz i odnieś go swemu panu, niech go uważa za znak zwycięstwa i niech przyśle cesarzowi, swemu przyjacielowi, by się dowiedział, że może wyśmiać zabitego nieprzyjaciela albo opłakiwać krewnego"

Widukind z Korwei, Kronika Saska

Awatar użytkownika
Gobos
Falubaz
Posty: 1090
Lokalizacja: Strefa Zero/Poznań

Post autor: Gobos »

Błażej pisze:pomysł ciekawy... ale...
najlepsi gracze grają najmocniejszymi armiami (jest to w 90% oczywista oczywistość) więc nie jest im na rękę osłabianie tych armii...
to chyba nie do konca jest tak - w obecnych realiach kto chce wygrywac, musi miec najlepsza armie. wiec gracze, ktorym zalezy na wynikach, graja w przewazajacej czesci demonami lub VC
Jesteś Aspołecznie Nastawionym Kutafonem, Inspirującym Ekstatyczne Lamenty Tłumu, Oraz Imbecylem Demonstrującym Ignorancję, Ogarniającym Tylko Alfabet.

Awatar użytkownika
Furion
Postownik Niepospolity
Posty: 5711
Lokalizacja: Gorzów Wlkp. "Rogaty Szczur"

Post autor: Furion »

Sztab zawodowcow, 50 turnieji i 2 lata testow, powodzenia zycze! :-)

Gruntowne zmienianie battla =/= CS


Imho.
FUrion

Janiszek
Masakrator
Posty: 2032

Post autor: Janiszek »

IMO nie ma co zmieniać . Dobrze jest jak jest . Wtedy by się stworzył PL WFB ;/

Nehan
Masakrator
Posty: 2299

Post autor: Nehan »

o to chodzi

Awatar użytkownika
Gobos
Falubaz
Posty: 1090
Lokalizacja: Strefa Zero/Poznań

Post autor: Gobos »

_SkaVen_ pisze:IMO nie ma co zmieniać . Dobrze jest jak jest . Wtedy by się stworzył PL WFB ;/
jest dobrze? :shock:
czlowieku chyba nie wiesz co piszesz... tak zle nie bylo nigdy. bezs przyciecia demonow i VC turniejowe granie kompletnie nie ma sensu
Jesteś Aspołecznie Nastawionym Kutafonem, Inspirującym Ekstatyczne Lamenty Tłumu, Oraz Imbecylem Demonstrującym Ignorancję, Ogarniającym Tylko Alfabet.

Janiszek
Masakrator
Posty: 2032

Post autor: Janiszek »

Bez przesady ludzie , z tymi armiami się normalnie da grac , są mocne ale bez przesady , ze nie da się wygrywać . Zresztą rzadko przynajmniej we Wrocławiu widuje na turniejach DL , częściej VC , ale i tak w rzadkości . NIby mocne armie ale IMO bez klimatu i w ogóle . Tak Wam się źle gra w wfb , narzekacie na pg to zmieńcie system. Na taki LOTR np: , tam nie ma takich problemów <lol2> .Chłopaki bez przesady .

Nehan
Masakrator
Posty: 2299

Post autor: Nehan »

przykro mi, ale niektóre armie z wampirami nie grają.
po prostu.
jak Furion zauważył w drugim temacie, KPN.
np. 2x8 wraithów - większość armii po prostu nie ma co z nimi zrobić, przebijają się przez całą armię. Z demonami za to chowają się do lasu, bo jak wyjdą, spadają bez większych problemów.
Imperium, VC i Demony - te armie zaburzają balans armii. Armie uznawane za przegięte w 6 edycji, jak bretka czy szczury, to plewny klimat w porównaniu do tych armii. Szczególnie dwie ostatnie, które bardzo ciężko objąć CSem, ze względu na to, że czego się nie przytnie, będą miały inne, świetne zestawy.


co do Polhammera - pełne poparcie, obawiam się, że jednak nic z tego nie wyjdzie niestety

Awatar użytkownika
CzarnY
Falubaz
Posty: 1470
Lokalizacja: Front Wschodni - Białystok!

Post autor: CzarnY »

Z mojej strony pelne poparcie dla autora tematu. Mysle, ze z przyjemnoscia przylaczylibysmy sie do testow, gdyby system powstal.

Ze powstanie Polhammer? Juz istnieje :). To bylby raczej anty-Polhammer.

Awatar użytkownika
Ritchie
Wodzirej
Posty: 710
Lokalizacja: Provinz Posen

Post autor: Ritchie »

Furion pisze:Sztab zawodowcow, 50 turnieji i 2 lata testow, powodzenia zycze! :-)

Gruntowne zmienianie battla =/= CS


Imho.
FUrion
Może gruntowna to złe słowo albowiem sugeruje zmiany u podstaw, w nie o to chodzi. Myślę, ze bardziej pasowałoby kompleksowe zmienianie battla. . .

Ja przyznam, że nie jestem żadnym specem od battla, nie znam wszystkich myków, większość armii znam tak sobie. . . i choć być może się mylę, wydaje mi się, że większość problemów da się rozwiązać tudzież w znaczącym stopniu zmniejszyć w naprawdę prosty sposób. A główne problemy to wg mnie: brak balansu między armiami i niegrywalne jednostki. Na ugrywalnienie niegrywalnych jednostek podałem już 3 przykłady i zajęło mi to może. . . 3 minuty myślenia ? I w żadnym wypadku nie są to żadne gruntowne zmiany. . . ja powiedziałbym, że kosmetyczne. Bardziej kompleksowe działania czekają DL, VC i te najsłabsze armie. . . ale to już bardziej skomplikowany problem.

Piszesz o sztabie zawodowców, 2 latach testów i 50 turniejach. Powiedz mi, że AB DL opracowywał sztab zawodowców, testując go 2 lata pod kątem zbalansowania. . . chyba zawodowców od marketingu. Albo takie itemy jak invert save za 35 pkt :shock: jak z czymś takim grać ? To niby było testowane ? Powiedz mi, że flamery też były testowane 2 lata. .. Co przyświecało zasadzie khainite ? Mi się wydaje, że po prostu taniej wyprodukować 1000 Black Guardów niż 333 WE, 333 Exe i 334 Bg. . .

W systemach historycznych bardzo często gracze układają hobbystycznie swoje własne zasady od podstaw. My już mamy ogólne zasady rozgrywki, zasady armii. . . chodzi tylko aby je zmodyfikować. Nic więcej.

Ja na razie szukam głosów poparcia. Jeśli poparcie dla samej idei będzie duże to może da się coś zdziałać. . . nie ukrywam, że liczę na poparcie czołówki ligi.
"weź ten miecz i odnieś go swemu panu, niech go uważa za znak zwycięstwa i niech przyśle cesarzowi, swemu przyjacielowi, by się dowiedział, że może wyśmiać zabitego nieprzyjaciela albo opłakiwać krewnego"

Widukind z Korwei, Kronika Saska

Awatar użytkownika
Gokish
Księciunio
Posty: 8646
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: Gokish »

_SkaVen_ pisze: Na taki LOTR np: , tam nie ma takich problemów <lol2> .Chłopaki bez przesady .
ale pan sobie raczy kpić ?? lotr w polsce to nie lotr taki jak w UK
tutaj są osobne army listy i nie gramy jak każe papa GW korzystając z podręcznika LoME ogólnie jest już można powiedzieć POLOTR

Rapta
Kretozord
Posty: 1968
Lokalizacja: podwarszawa

Post autor: Rapta »

Spece od battla w UK nie sa tak tegimi glowami jak gracze z Polski. Ukladaja armie tak zeby bylo ciekawie, a nie pod katem mega balansu. Poza tym calkowity balans nigdy nie bedzie mozliwy jesli po dwoch stronach nie stana identyczne armie o identycznych rozpiskach.

Ritchie skoro ta kompleksowa zmiana battla wydaje Ci sie latwa do wykonania to do dziela. Narazie to wyglada tak, ze wpadles na pomysl, ale nie bardzo wiesz jak przystapic do realizacji.

Poza tym najwiekszy problem tworzenia wlasnych zasad jest taki, ze to jest nieustajaca praca. Wychodza nowe armie, wychodza jakies tam erraty, a za pare lat nowa edycja i zabawa zaczyna sie od nowa...

Awatar użytkownika
Ritchie
Wodzirej
Posty: 710
Lokalizacja: Provinz Posen

Post autor: Ritchie »

Spece od battla układają armie tak żeby zarobić jak najwięcej pieniędzy. A gdy ktoś im zarzuca brak balansu to ich standardowa odp. brzmi - "układamy armie aby było ciekawie, nie chodzi nam o balans. . . ". Czy gra OK vs DL może być ciekawa ? Imo niezbyt. . . szczególnie dla gracza OK.

Czy całkowity balans jest możliwy ? Nie. . . nawet gdyby armie były identyczne to jest jeszcze teren, pierwsza tura.

A czy możliwe jest większe zbalansowanie armii niż obecne ? Na 100% tak. . .

Myślałem, że to akurat jest oczywiste. Do ideału można dążyć, ale osiągnięcie go jest niemożliwością. Dzisiaj battle jest od ideału tak daleko, ze zrobienie chociaż kilku kroków w jego kierunku to naprawdę nie jest problem.

Jakbyś przeczytał uważnie moje posta to nie musiałbym tego pisać, ale wspominałem już że moja znajomość battla jest daleka od ideału. Po drugie pisałem także o tym, że taki projekt wymaga poparcia i zaangażowania wielu osób, zanim jeszcze przystąpi się do właściwej realizacji. To nie może być dzieło jednej czy dwóch osób. Chodzi o poparcie dla samej idei. Jeśli 80 osób będzie marudzić i mówić, ze to
"bezsensu, że nie do zrobienia", a 20 powie, że "pomysł fajny i ma moje poparcie" to nawet nie ma co zaczynać. . .

A co do ostatniego akapitu to wszystko jest do przedyskutowania. Jak dla mnie to byłby to już integralny system army listów z polskimi erratami i wyjście nowego AB armii X nie imałoby się go dopóki dopóty nowy AB nie zostałby do niego włączony - zapewne po kilku miesiącach ogrywania się z nim na normalnych zasadach.
"weź ten miecz i odnieś go swemu panu, niech go uważa za znak zwycięstwa i niech przyśle cesarzowi, swemu przyjacielowi, by się dowiedział, że może wyśmiać zabitego nieprzyjaciela albo opłakiwać krewnego"

Widukind z Korwei, Kronika Saska

Drakar Dociekliwy
Mudżahedin
Posty: 342
Lokalizacja: Poznań/Włocławek

Post autor: Drakar Dociekliwy »

Jak dla mnie kazdy pomysl polhammera/CSa jest poroniony. Mowicie, ze gracze demonow/vc sa PG, a sami macie cisnienie na wygrywanie. Ja chodze na turnieje, gram klimatycznie demonami nurgla i czy zajme 15 czy 6 miejsce to mi bez roznicy, wystarczy, ze sobie pogram i pogadam z ludzmi. Parcie na 20:0? O co chodzi? Juz nie wmowicie mi, ze demony i vc to tylko gra na remis. Z tym da sie grac, co prawda nie da sie ugrac latwo 20:0, a mozna przegrac latwo 0:20, ale przeciez moim zdaniem nie o to chodzi. Nie pasuje Wam granie orkami, to zmiencie na VC. Tak zostaly napisane podreczniki i nic nie zrobicie. Robicie z tego bog wie jakie sceny, moze od razu zalozcie Polski Zwiazek Warhammera gdzie komisja gier i zakladow bedzie trzymac piecze, aby kazda armia byla zbalansowana. Nudzi mnie juz to narzekanie...

Jak Wam nie pasuje napiszcie do GW, za granica z tego co slysze na forach nie ma az takiego problemu jak w Polsce.
Klub Fantasy "FENIX" ('Stara Remiza', ul. Żabia 8, Włocławek)
Gry bitewne, RPG, karciane, planszowe.
Każdy poniedziałek od 15.oo do 19.oo. ZAPRASZAMY :!: :!: :!:

Awatar użytkownika
Ritchie
Wodzirej
Posty: 710
Lokalizacja: Provinz Posen

Post autor: Ritchie »

Spokojnie, bez ciśnienia. .

Po pierwsze. Czy ktoś tutaj powiedział, że gracze DL lub VC są PG ? Jedynie Ty i Skaven użyliście tego skrótu w tym topicu. To wygląda tak jakby w mieście znaleziono trupa, a dwóch kolesi pobiegło na komisariat zapewniać że to nie oni są mordercami. . .

Po drugie. Kto konkretnie ma ciśnienie na wygrywanie ? Bo napisałeś "wy". . .

Po trzecie. Już wszyscy, którym nie pasowało granie orkami, OK i Bestami zmienili armię na DL i VC tudzież inną. .. dlatego np. 1/5 armii na turach do DL. Rada trochę spóźniona.

Po czwarte. Jeśli narzekanie Cię nudzi to nikt Ci nie każe wchodzić i czytać choć sądząc po tym co napisałeś nawet tego nie zrobiłeś. . .
"weź ten miecz i odnieś go swemu panu, niech go uważa za znak zwycięstwa i niech przyśle cesarzowi, swemu przyjacielowi, by się dowiedział, że może wyśmiać zabitego nieprzyjaciela albo opłakiwać krewnego"

Widukind z Korwei, Kronika Saska

ODPOWIEDZ