Link do dyskusji podaje tutaj: http://forum.wfb-pol.org/viewtopic.php? ... start=2260 (początek dyskusji, to mniej więcej, trzeci od dołu post, napisany przeze mnie).
Sytuacja ta, jest pięknym przykładem, gdzie tłumaczenia polskie i angielskie, różnią się od siebie na tyle by wprowadzić zamęt. Podczas gdy w polskim tłumaczeniu Inżynier i Master Engineer mają do wyboru deklarację użycia jednej z dwóch opcji działania w danej fazie shootingu (użycie Artillery Master/Specialist lub strzelenie z własnej podręcznej broni), w angielskim AB jesteśmy świadkami wyróżnienia 3 opcji:
Taki pogląd na sprawę jest również poparty FAQ GW:In any given shooting phase, a Master Engineer or
an Engineer who has joined a war machine can
either (1) act as additional crew; (2) use their Artillery
Master or Artillery Specialist special rules; (3) or fire
personal weaponry. They must declare the option
they will use before firing the war machine.
Dochodzimy więc do momentu, że Master Engineer i Engineer, wyróżnieni w pierwszym cytacie, mają trzy opcje do wybrania i zależnie od tych trzech opcji, zyskujemy bonusy jaki i minusy:Q. Does a Master Engineer count as “crew”
when he uses his Artillery Master ability?
A. No.
W dużym stopniu początek dyskusji opiera się na zrozumieniu odpowiedniej interpretacji zdania w tabelce u góry 39 strony AB Dwarfs. Potem dyskusja przechodzi w "czepianie się i prostowanie" szczegółów i dlatego wciąż wymaga ona klaryfikacji, w szczególności ze strony LS.1. Działanie jako "extra crewman"
Master Engineer czy Inżynier działają jak zwykli załoganci, co uniemożliwia im użycie ich specjalnych zdolności - Artllery Master i Artillery Specialist czy też strzelania z własnych broni strzeleckich. Oznacza, to że ME jaki E będą poddani konsekwencją ewentualnych misfire'ów.
a) Przy baliście - z załogantami, ME i E będą użyczali swojego BS; bez innych załogantów, użycie tej opcji dla ME czy E będzie pozwalało strzelić z balisty, co drugą turę, używając BS'a ME lub E (specyfika balisty, której funkcja jest taka sama jak artillery master/artillery specialist, tylko że tych [żeby również móc strzelić] możemy użyć tylko posiadając jakiegoś innego załoganta). Jeśli nie użyjemy tej opcji, w przypadku braku załogantów (a inną np. Artillery Master/ Artillery Specialist) to z balisty nie strzelimy, bo opcje się wykluczają, a nie ma komu obsłużyć machiny.
b) Przy cannonie - z załogantami, ME i E będą dodatkową załogą (ucierpią przy misfire'ach); bez innych załogantów, użycie tej opcji dla ME czy E będzie pozwalało strzelić z cannona, co drugą turę (inaczej w ogóle nie będziemy mogli strzelać). Uniemożliwia to oczywiście użycie zdolności Artillery Master i Artillery Specialist czy strzelania z własnych broni zasięgowych.
c) Przy katapulcie - z załogantami, ME i E będą dodatkową załogą (ucierpią przy misfire'ach); bez innych załogantów, użycie tej opcji dla ME czy E będzie pozwalało strzelić z katapulty, co drugą turę (inaczej w ogóle nie będziemy mogli strzelać). Uniemożliwia to oczywiście użycie zdolności Artillery Master i Artillery Specialist czy strzelania z własnych broni zasięgowych.
2. Używanie "Artillery Master" i "Artillery Specialist"
Master Engineer i Engineer, używają swoich specjalnych zdolności i nie mogą ani strzelać z własnych broni ani działać jako załogancie. Oznacza to, że nie ucierpią przy ewentualnych misfire'ach, ale też nie mogą pomagać przy obsługiwaniu machiny.
a) Przy baliście - z załogantami, ME i E będą użyczali swojego BS do strzału; bez innych załogantów, użycie tej opcji dla ME czy E, uniemożliwi strzał - nie ma komu obsługiwać balisty.
b) Przy cannonie - z załogantami, ME i E będą użyczali swoich specjalnych zdolności; bez innych załogantów, użycie tej opcji dla ME czy E, uniemożliwi strzał - nie ma komu obsługiwać działa.
c) Przy katapulcie - z załogantami, ME i E będą użyczali swoich specjalnych zdolności; bez innych załogantów, użycie tej opcji dla ME czy E, uniemożliwi strzał - nie ma komu obsługiwać katapulty.
3. Strzelanie z własnej broni
Master Engineer i Engineer strzelają z własnej broni, a więc nie liczą się ani jako dodatkowi załoganci, ani nie wspomogą przy obsłudze machiny swoimi specjalnymi zdolnościami. Nie ucierpią przy tym przy ewentualnych misfire'ach, ale też w razie pozostania samemu przy machinie, nie wystrzelą z niej.
Dziękuje, za spojrzenie na ten problem