Ogniem i Mieczem
Re: Ogniem i Mieczem
Bardzo prymitywnie określone, ale pasuje do Szwedów według mnie
Co do Wargamingu to mnie tu jeszcze boli, że wypadałoby podowiadywać się jak pomalować oddziały, aby były jeszcze historycznie poprawne. To nie wolna amerykanka jak w Warhammerze .
Co do Wargamingu to mnie tu jeszcze boli, że wypadałoby podowiadywać się jak pomalować oddziały, aby były jeszcze historycznie poprawne. To nie wolna amerykanka jak w Warhammerze .
A właśnie, Szaman, bierzesz udział w lidze sklepowej na Wilczej?
Jeszcze takie pytanie do doświadczonych graczy, jak sobie radziliście z jeźdźcami nie pasującymi do koni? Nie mam wiertła, aby ich pinować. Muszę skleić swoich Osmanów by zacząć grać, bo zanim ich pomaluję, to minie sporo czasu.
Jeszcze takie pytanie do doświadczonych graczy, jak sobie radziliście z jeźdźcami nie pasującymi do koni? Nie mam wiertła, aby ich pinować. Muszę skleić swoich Osmanów by zacząć grać, bo zanim ich pomaluję, to minie sporo czasu.
nie - moj podjazd nie jest jeszcze pomalowany, a srebrnymi gral nie bede. no i czekam na podrecznik, bo na forum z zasadami juz dawno sie pogubilemOrris pisze:A właśnie, Szaman, bierzesz udział w lidze sklepowej na Wilczej?
"I fart in your general direction"
Armia z "pierdolnięciem" jak dobrze zagrasz to i Tatarzy Szwedów pokonają bez wysiłku.. Tu nie mam z góry określonych schematów jak w WFB że ta jednostka tej nie pokona, tu jest wszystko zbalansowane. Każda armia będzie miała komplet artylerii, nawet Tatarzy (jednak na duże bitwy tylko), poza tym jeśli chcesz ciężką kawalerię to z pewnością rajtaria najemna w pancerzach, husaria, pancerni.
Poza tym na jednym z for napisałem taki mały i subiektywny opis jednostek:
Rzeczpospolita Obojga Narodów (RON):
Pancerni
Wady: chyba jedyna ogólna dla całej RON jest taka że jednostki mają mało amunicji-4 do strzelania/używania w walce wręcz, liczba uzależniona od ilości kozaków
Zalety: +1 kość w walce wręcz jeśli mamy sztandar, możliwość zmiany szyku z rozporszonego na scentralizowany, wysoka wytrzymałośc-5, możliwośc wystawienia jednostek z rohatynami/kałkanami,+20cm w szarży, wysokie morale
Kozacy
wady: słaba wytrzymałość, mało amunicji
zalety: tak jak pancerni tyle, że mamy możliwość wystawienia ich w większej ilości i z mniejszą odpornością
Dragoni:
wady: nie nadają się do walki wręcz, bardzo słaba odporność, brak możliwości strzału z konia
zalety: możliwość ostrzału salwą lub kontrmarszem, możliwość wsiadania i zsiadania z koni
Wolontarze
wady: słaba odporność,+10cm w szarży, koniecznośc poświęcenia 2 punktów rozkazu żeby wydac rozkaz jednostce, koniecznośc szarży na obóz przeciwnika jesli tylko ejst taka sposobność, 1 kośc przy ostrzale
zalety: duża liczebność i tanie rpzeliczanie na punkty, występują w rozproszeniu
Husaria
wady: jednorazowe użycie kopii, brak możliwości szyku rozproszonego jak w przypadku np. pancernych
zalety: kopie,+20cm w szarży, bardzo duża odporność
Szwecja:
Rajtarzy:(najemni i krajowi)
wady:+10 cm w szarży, brak szyku rozproszonego, przeciętna odpornośc na nieopancerzonych
zalety: możliwość wystawienia ich z napierśnikami/arkebuzami, dużo amunicji-6, wysoka dyscyplina taktyczna, karakol
Dragoni- jak w RON tylko mają większe wyszkolenie
Piechota(najemna i krajowa):
wady: mała mobilność, słaba odporność muszkieterów i pikinierów (tych bez pancerzy)
zalety: możliwość strzału salwą/kontrmarszem, ucieczka za piki, daleki zasięg strzału
Kozacy:
Mołojcy:
wady: słaba odporność, no i ewentualnie mobilność
zalety: liczebność, broń gwintowana, walka w taborze
Mołojcy rejestrowi:
wady: słaba odporność, mała mobilność
zalety: wysokie morale, dobra skutecznośc w bliskim zasięgu strzału, strzelcy wyborowi
Tabor:
wady: brak możliwości szarży, słaba walka frontalna
zalety: możliwośc posiadania dział, walka w taborze, bardzo dużo amunicji-8, możliwość przekazywania amunicji jednostkom, broń gwintowana
Tatarzy:
Ordyńcy
zalety: strzał z łuku, duża mobilność, szyk rozproszony, pozorowana ucieczka
wady: mała odporność, panika po ostrzale z broni palnej
Kazindżi
zalety: duża liczebność, oszczepy do rzucania, pozorowana ucieczka, szyk rozproszony
wady: mała odporność, brak "dalekosiężnej" broni, panika po ostrzale z broni palnej
Poza tym na jednym z for napisałem taki mały i subiektywny opis jednostek:
Rzeczpospolita Obojga Narodów (RON):
Pancerni
Wady: chyba jedyna ogólna dla całej RON jest taka że jednostki mają mało amunicji-4 do strzelania/używania w walce wręcz, liczba uzależniona od ilości kozaków
Zalety: +1 kość w walce wręcz jeśli mamy sztandar, możliwość zmiany szyku z rozporszonego na scentralizowany, wysoka wytrzymałośc-5, możliwośc wystawienia jednostek z rohatynami/kałkanami,+20cm w szarży, wysokie morale
Kozacy
wady: słaba wytrzymałość, mało amunicji
zalety: tak jak pancerni tyle, że mamy możliwość wystawienia ich w większej ilości i z mniejszą odpornością
Dragoni:
wady: nie nadają się do walki wręcz, bardzo słaba odporność, brak możliwości strzału z konia
zalety: możliwość ostrzału salwą lub kontrmarszem, możliwość wsiadania i zsiadania z koni
Wolontarze
wady: słaba odporność,+10cm w szarży, koniecznośc poświęcenia 2 punktów rozkazu żeby wydac rozkaz jednostce, koniecznośc szarży na obóz przeciwnika jesli tylko ejst taka sposobność, 1 kośc przy ostrzale
zalety: duża liczebność i tanie rpzeliczanie na punkty, występują w rozproszeniu
Husaria
wady: jednorazowe użycie kopii, brak możliwości szyku rozproszonego jak w przypadku np. pancernych
zalety: kopie,+20cm w szarży, bardzo duża odporność
Szwecja:
Rajtarzy:(najemni i krajowi)
wady:+10 cm w szarży, brak szyku rozproszonego, przeciętna odpornośc na nieopancerzonych
zalety: możliwość wystawienia ich z napierśnikami/arkebuzami, dużo amunicji-6, wysoka dyscyplina taktyczna, karakol
Dragoni- jak w RON tylko mają większe wyszkolenie
Piechota(najemna i krajowa):
wady: mała mobilność, słaba odporność muszkieterów i pikinierów (tych bez pancerzy)
zalety: możliwość strzału salwą/kontrmarszem, ucieczka za piki, daleki zasięg strzału
Kozacy:
Mołojcy:
wady: słaba odporność, no i ewentualnie mobilność
zalety: liczebność, broń gwintowana, walka w taborze
Mołojcy rejestrowi:
wady: słaba odporność, mała mobilność
zalety: wysokie morale, dobra skutecznośc w bliskim zasięgu strzału, strzelcy wyborowi
Tabor:
wady: brak możliwości szarży, słaba walka frontalna
zalety: możliwośc posiadania dział, walka w taborze, bardzo dużo amunicji-8, możliwość przekazywania amunicji jednostkom, broń gwintowana
Tatarzy:
Ordyńcy
zalety: strzał z łuku, duża mobilność, szyk rozproszony, pozorowana ucieczka
wady: mała odporność, panika po ostrzale z broni palnej
Kazindżi
zalety: duża liczebność, oszczepy do rzucania, pozorowana ucieczka, szyk rozproszony
wady: mała odporność, brak "dalekosiężnej" broni, panika po ostrzale z broni palnej
Tak co do zasad, to trochę jest to pokićkane. Na stronie są dwie wersje podręcznika. Jedna ma 27 stron, druga 55. "Army listy" ze strony są już nieaktualne. Sam nie wiem, których zasad mam się uczyć . Mam nadzieję, że tej jesieni już wydadzą, bo śmiać mi się chciało jak na forum widziałem obietnice na gwiazdkę, oczywiście zeszłoroczną.
Rzuć kostką, ale najprościej pójdź do Wargamera i poproś, aby ci zrobili pokazową grę. Zauważ też, że wybór nacji nie jest zobowiązujący do danego stylu gry. Tak więc grając Turkami można złożyć armię podobną do Tatarów, albo RON na styl Szwecji, itd. Popatrz, które modele ci się bardziej podobają - to najlepszy argument wyboru.
Generalnie zasady testowe (te większe) będą nieco zmodyfikowane i wylądują w podręczniku. Podręcznik ma wyjść do Pól Chwały. Podjazdy publikowane na stronie i forum OiM też są wersją podręcznikową.
Wyjście podręcznika się opóźnia, ponieważ będzie to pokaźna księga na (podobno) ponad 300str
Wyjście podręcznika się opóźnia, ponieważ będzie to pokaźna księga na (podobno) ponad 300str
twarda oprawa, papier kredowy i full kolor staja sie powoli standardem - tak wydane sa chocby ostatnie podreczniki z Warhammer Historical (Warhammer Ancients i Waterloo). z tego, co mi wiadomo, OiM rowniez bedzie spelniac te standardyOrris pisze:Liczę na to, że jakościowo będzie na poziomie podręcznika do Warhammmera, który, nota bene, wczoraj zakupiłem .
"I fart in your general direction"
Też słyszałem podobne ploty. 120-150złSzaman pisze:Waterloo i Warhammer Ancients to odpowiednie 36 i 32 funty, wiec w przypadku OiM nie spodziewalbym sie jakis drastycznych roznic - pewnie zmieszcza sie w 150 zl, moze troche taniej...