Wspaniała to lista armijna, dająca naprawdę dużo radości przy tworzeniu rozpisek i kolekcjonowaniu armii. Nic więc dziwnego, że udało mi się o niej sporo napisać

Opis jednostek:
1. Bohaterowie – do 25 % wartości punktowej armii, niezależnie od typu armii jaki wybraliśmy. Armia zawsze musi mieć Generała – do wyboru mamy Generała Armii (punicki arystokrata z Ld 9) jako główną opcję oraz dwóch Senior Officers – Subordinate General (Ld 8, może być Generałem tylko gdy Army General nie jest użyty) lub 0-1 Mercenary General (także z Ld 8, ale z lepszą opcją uzbrojenia i z WS 5, może być Generałem tylko gdy Army General nie jest użyty). Ostatnim bohaterem jest ASB – co tu więcej o nim, chorąży jaki jest każdy widzi...
2. Piechota (tu sobie popiszę):
- Citizen Infantry – Lekka piechota punicka, używana tylko w I i III wojnie punickiej. Nic specjalnego, brak opcji oszczepu zmniejsza ich przydatność bojową,
- African Infantry – serce naszej armii (dobrze, dobrze – mojej przynajmniej). Można ich wystawiać jako tanich Levy (słabiutka piechota) lub porządnych Trained African (Ld 7, mogą przy szarży walczyć z dwóch szeregów, mimo że nie są falangą). Według mnie Trained African zawsze powinni być podstawą armii, w oddziałach 24 lub więcej modeli.
- Veteran Infantry – weterani walk Hannibala w Italii, mimo że drodzy punktowo, to nadrabiają to WS4, Ld8 i zasadą Stubborn. Bardzo przydatni w armii od 2500 pkt wzwyż, mogą ostro namieszać. Najlepsza chyba piechota w tej armii.
- Merc. Hoplites – greccy hoplici walczący w falandze – podstawa armii w I wojnie punickiej. Solidna piechota, jak to greccy najeminicy,
- Peltasts & Thurephoroi – lekka piechota najemna, także z I wojny punickiej. Peltaści tu słabsi niż ci opisywani przeze mnie w armii greckiej czy macedońskiej, zamiast nich lepiej brać Thurephoroi – ci mają właśnie takie statystyki jak starzy dobrzy peltaści z AoA.
- Oscan Infantry – sojusznicy z Italii, dwa typy oddziałów – falanga z miast greckich (taka sama jak Merc. Hoplites) i Oscan Warriors – lekka piechota z możliwością wzięcia dużej tarczy, ale bez oszczepów. Jedna jednostka Warriors pozwala na wystawienie jednej Falangi.
- Italian Spearmen – lekka piechota, znów bez oszczepów, ale za to z throwing spear.
- Bruttian Veterans – mocna lekka piechota (WS4, Ld

- Gallic Infantry – hordy Galów – Warriors (zasada Warband, mixed weapons – re-roll trafień w pierwszej turze walki, liczy się jako osczep i broń ręczna, M5, zasada Stealth – poruszają się bez minusów w trudnym terenie) i Veterans (M4, WS4, lekka zbroja, reszta jak powyżej). Oddziały przydatne jako ,mięso dla pilum’, w dużych ilościach mogą zalać przeciwnika (zasada Warband), poza tym maja dużo ładnych modeli,
- Spanish Infantry – Scutarii (niestety nie są już LI, mają za to zasadę Stealth, mogą mieć heavy throwing spear) i Caetrarii (bardzo dobrzy skirmisherzy, możemy mieć jeden oddział za każdy oddział Scutarii),
- Skirmishers – oszczepnicy z Libii czy Numidii, tani ale z reguły skuteczni, musimy mieć ich jeden oddział na każdy inny oddział skirmisherów w armii,
3. Kawaleria:- Punic Heavy Cavalry – solidna średnia jazda (save 4+),
- Campanian Cavalry – mocna lekka jazda sojusznicza (WS4), nie może mieć więcej modeli niż jakakolwiek inna jednostka jazdy w armii,
- Numidian Cavalry – piękna lekka jazda, naprawdę świetna (BS4, Feigned Flight, Parthian Shot), droga w punktach, ale grzech jej nie wystawić... Jeden oddział w armii to podstawa naszej kawalerii,
- Spanish Cavalry – Lekka i Ciężka, każda z nich nie może mieć więcej modeli niż jakakolwiek inna jednostka jazdy w armii,
- Gallic Cavalry – kolejna specyficzna jednostka, z zasadą Warband, mixed weapon i WS i BS4! Niestety, nie może mieć więcej modeli niż jakakolwiek inna jednostka jazdy w armii,
- Słoń Afrykański – tak, bestia jest klimatyczna, ale trzeba mocno się zastanowić jak ją dobrze wykorzystać. Z dwoma lub trzema żołnierzami ‘obsługi’ + mahoutem, może mieć wieżę (save 5+ dla załogi) – oto odpowiednik naszego czołgu, niestety mocno kapryśny. Wzbudza STRACH w piechocie i TERROR w kawalerii – tak przeciwnika jak i naszej niestety, odczuwa STRACH do słoni indyjskich, poza tym jest odporny na psychologię. Zasada Stampede może nas niestety wiele kosztować, przeciwnik z reguły koncentruje cały dostępny ostrzał na naszej bestii, próbując wyprowadzić ją z równowagi. Najlepiej jest go wystawić na skrzydle naszej piechoty lub w interwałach między regimentami, z dala od kawalerii (nie chcemy chyba w przypadku pecha na kościach stracić naszej jazdy w pierwszej turze walki). Często słoń lepszy jest jako broń psychologiczna, niż bezpośrednia – zmusza przeciwnika do zmiany planu bitwy lub manewrowania armią by kawaleria nie napotkała bestii. Dobrze jest osłonic naszego Trąbalskiego eskortą – skirmisherami lub lekką piechotą, by przeciwdziałać podobnym jednostkom ze strony przeciwnika.
Możemy też wystawić Untrained Elephants – tylko z mahoutem, ale nie wydaje się to dobrą opcją, słoń taki jest nazbyt ryzykowną zabawką.
4. Specialist Units:
- Balearic Slingers – osławieni procarze (BS4), z zasadą Warband, oczywiście skirmish. Nie mogą być największą jednostką skirmisherów w armii,
- Celtiberian Scutarii – kolejni sojusznicy z Iberii, (Warband, Stealth),
- Roman Deserters – opcja dostępna tylko dla armii Hannibala w Italii, dezerterzy z rzymskiej armii (głównie sojusznicy) z zasadą Hate do Rzymian,
- Ligurian Slingers, Moorish Archers, Sardinian Archers – skirmish, posiłkowe jednostki strzelców z różnego okresu walk z Rzymem, Nie mogą być największą jednostką skirmisherów w armii,
- Ligurian Warriors – lekka piechota z zasadą Warband i Stealth,
- Artyleria – Heavy Bolt Ballista (bolt thrower z rulebooka), jedna na każdą jednostkę Punic Citizens i African Inf.
Czas teraz na rozpiskę. Wybrałem (ale niespodzianka!) II punic war in Italy. Oto lista dostępnych jednostek:
1. Bohaterowie – do 25% w.p.a., armia musi mieć Generała, nie może być nim Merc. General.
2. Common Troops (niektóre jednostki są Zastrzeżone – by je wystawić trzeba mieć najpierw przynajmniej jeden z ‘oddziałów głównych’ – wytłumaczę to w tekście) przynajmniej 50% w.p.a.:
- Trained Africans,
- Veterans,
- Oscan Inf.,
- Italian Inf.,
- Gallic Warriors (Z. – musimy mieć najpierw przynajmniej jeden oddział Trained Africans lub Veterans),
- Gallic Veterans (Z. – musimy mieć najpierw przynajmniej jeden oddział Trained Africans lub Veterans),
- Spanish Inf. (Z. – musimy mieć najpierw przynajmniej jeden oddział Trained Africans lub Veterans),
- Skirmishers,
- Numidian Cavalry (Z. – musimy mieć najpierw przynajmniej jeden oddział Trained Africans,Veterans, Oscan lub Italian Inf.),
3. Uncommon Troops – do 33% w.p.a.:
- Campanian Cavalry (Z. – musimy mieć najpierw przynajmniej jeden oddział Oscan lub Italian Inf.),
- Spanish Cavalry,
- Gallic Cavalry,
- Elephants (Z. – musimy mieć najpierw przynajmniej jeden oddział Trained Africans lub Veterans, możemy wystawić tylko jednego słonia),
- Balearic Slingers,
- Celtiberian Scutarii (Z. – musimy mieć najpierw przynajmniej jeden oddział Trained Africans lub Veterans),
- Roman Deserters,
- Ligurian Inf.,
- Artillery.
Rozpiska na 2500 pkt:
1. Army General – shield, light armour, horse,
2. ASB – light armour, large shield,
3. 24 Trained Africans – FCG,
4. 24 Trained Africans – FCG,
5. 20 Veteran Infantry – FCG,
6. 30 Gallic Warriors – FCG,
7. 30 Gallic Warriors – FCG,
8. 10 Skirmishers (Libyan),
9. 10 Skirmishers (Libyan),
10. 10 Numidian Cavalry – Musician,
11. 10 Spanish Light Cavalry – Musician, javelins,
12. 10 Spanish Heavy Cavalry – FCG,
13. 10 Balearic Slingers,
14. 12 Scutarii – javelins,
15. 10 Caetrarii.
Wybrałem jak widać opcję armii a’la Kanny – trzy bloki solidnej piechoty, wsparte dwoma bandami Galów (przydałoby się ich więcej w oddziałach, ale na małe z reguły manipuły Rzymian powinno wystarczyć), masą skirmisha i kawalerią. Nie ma tu niestety lekkiej piechoty (ach, ta zmiana zasad Scutarii), ale i tak armia ta ma duże szanse z wieloma różnorodnymi przeciwnikami w grze. ASB zależnie od sytuacji w Veteranach albo w Trained Africans, Generał osłonięty Caetrarii za piechotą.
Przy rozwijaniu armii do 3000 pkt dojdzie na pewno słoń (nie uchodzi mieć Kartaginy bez chociaż jednego), więcej Galów (kawaleria i piechota) i lekka piechota sojusznicza.
Modele:
Piechota afrykańska, weterani, procarze z Balearów, libijscy skirmisherzy, Citizen LI– Zvezda (wspaniały zestaw, na nim oparłem budowanie swojej piechoty):
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8010
Piechota afrykańska, weterani, Citizen LI, skirmisherzy – HaT:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8020
puniccy i iberyjscy oficerowie, ewentualnie afrykańska piechota i jazda – HaT:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8056
lekka jazda numidyjska – HaT:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8024
Scutarii i caetrarii z Iberii, procarze z Balearów – HaT:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8019
Galowie, Celtyberowie, libijscy skirmisherzy – HaT:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8058
Oscan Infantry, Italian Inf., Bruttian Veterans – HaT:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8040
Campanian Cavalry – HaT:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8054
Spanish Cavalry (lekka i ciężka) – HaT:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8055
Galowie – Ravell (przepiękny zestaw, no i 50 modeli!):
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... code=02553
Galowie – Zvezda/Italieri:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=6022
Gallic Cavalry – Hat, pod nim Italieri:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8022
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=6029
Słonie z HaTa (jakiś niezbyt ten zestaw):
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8023
Przepiękne słonie ze Zvezdy:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8011
Balisty z rzymskiego (o zgrozo!) zestawu HaT’a:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8035
Modele greckiej najemnej falangi i lekka piechota Alexandra z HaTa (patrz opis Macedonii i Grecji powyżej) mogą posłużyć do stworzenia jednostek najemnych z I wojny punickiej. Co do użycia Macedońskiej Falangi ze Zvezdy jako piechoty afrykańskiej – część modeli, gdyby zmniejszyć im sarissy i powiększyć tarcze mogłaby spokojnie pasować, ale osobiście, po nabyciu Carthaginian Inf. Ze Zvezdy jestem zdania, że ten zestaw z zupełności wystarczy, Trained Africans naprawdę dobrze wyglądają w modelach HaTa. To już jednak oczywiście wybór każdego gracza.