Armie w WAB'ie

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Kadrinazi
Chuck Norris
Posty: 417
Lokalizacja: Edinburgh
Kontakt:

Post autor: Kadrinazi »

Carthaginian Army List z ‘Hannibal and The Punic Wars’

Wspaniała to lista armijna, dająca naprawdę dużo radości przy tworzeniu rozpisek i kolekcjonowaniu armii. Nic więc dziwnego, że udało mi się o niej sporo napisać :) Ciekawy jest sposób, w jaki ta armia została rozpisana. Mamy normalną listę jednostek, podzieloną na: Bohaterów, Piechotę, Kawalerię i Słonie, Jednostki Specjalistyczne – tam zamieszczono ich opisy. Do samego jednak grania dostajemy pięć klimatyczny opcji z różnych momentów historii Kartaginy: I wojna punicka, II wojna punicka w Hiszpanii, II wojna punicka w Italii, II wojna punicka w Afryce, III wojna punicka w Afryce. Mój opis, by mógł zadowolić czytelników i dać im pełniejszy opis będzie następujący – opiszę najpierw poszczególne jednostki, a potem moją rozpiskę na 2500 pkt. z II wojny punickiej w Italii. Na razie w mojej armii nie planuje słoni, ale jako że Kartagina kojarzy się z użyciem tych behemotów, poświęcę im nieco więcej miejsca przy opisie.

Opis jednostek:
1. Bohaterowie – do 25 % wartości punktowej armii, niezależnie od typu armii jaki wybraliśmy. Armia zawsze musi mieć Generała – do wyboru mamy Generała Armii (punicki arystokrata z Ld 9) jako główną opcję oraz dwóch Senior Officers – Subordinate General (Ld 8, może być Generałem tylko gdy Army General nie jest użyty) lub 0-1 Mercenary General (także z Ld 8, ale z lepszą opcją uzbrojenia i z WS 5, może być Generałem tylko gdy Army General nie jest użyty). Ostatnim bohaterem jest ASB – co tu więcej o nim, chorąży jaki jest każdy widzi...
2. Piechota (tu sobie popiszę):
- Citizen Infantry – Lekka piechota punicka, używana tylko w I i III wojnie punickiej. Nic specjalnego, brak opcji oszczepu zmniejsza ich przydatność bojową,
- African Infantry – serce naszej armii (dobrze, dobrze – mojej przynajmniej). Można ich wystawiać jako tanich Levy (słabiutka piechota) lub porządnych Trained African (Ld 7, mogą przy szarży walczyć z dwóch szeregów, mimo że nie są falangą). Według mnie Trained African zawsze powinni być podstawą armii, w oddziałach 24 lub więcej modeli.
- Veteran Infantry – weterani walk Hannibala w Italii, mimo że drodzy punktowo, to nadrabiają to WS4, Ld8 i zasadą Stubborn. Bardzo przydatni w armii od 2500 pkt wzwyż, mogą ostro namieszać. Najlepsza chyba piechota w tej armii.
- Merc. Hoplites – greccy hoplici walczący w falandze – podstawa armii w I wojnie punickiej. Solidna piechota, jak to greccy najeminicy,
- Peltasts & Thurephoroi – lekka piechota najemna, także z I wojny punickiej. Peltaści tu słabsi niż ci opisywani przeze mnie w armii greckiej czy macedońskiej, zamiast nich lepiej brać Thurephoroi – ci mają właśnie takie statystyki jak starzy dobrzy peltaści z AoA.
- Oscan Infantry – sojusznicy z Italii, dwa typy oddziałów – falanga z miast greckich (taka sama jak Merc. Hoplites) i Oscan Warriors – lekka piechota z możliwością wzięcia dużej tarczy, ale bez oszczepów. Jedna jednostka Warriors pozwala na wystawienie jednej Falangi.
- Italian Spearmen – lekka piechota, znów bez oszczepów, ale za to z throwing spear.
- Bruttian Veterans – mocna lekka piechota (WS4, Ld 8) z armii Hannibala w Afryce,
- Gallic Infantry – hordy Galów – Warriors (zasada Warband, mixed weapons – re-roll trafień w pierwszej turze walki, liczy się jako osczep i broń ręczna, M5, zasada Stealth – poruszają się bez minusów w trudnym terenie) i Veterans (M4, WS4, lekka zbroja, reszta jak powyżej). Oddziały przydatne jako ,mięso dla pilum’, w dużych ilościach mogą zalać przeciwnika (zasada Warband), poza tym maja dużo ładnych modeli,
- Spanish Infantry – Scutarii (niestety nie są już LI, mają za to zasadę Stealth, mogą mieć heavy throwing spear) i Caetrarii (bardzo dobrzy skirmisherzy, możemy mieć jeden oddział za każdy oddział Scutarii),
- Skirmishers – oszczepnicy z Libii czy Numidii, tani ale z reguły skuteczni, musimy mieć ich jeden oddział na każdy inny oddział skirmisherów w armii,
3. Kawaleria:- Punic Heavy Cavalry – solidna średnia jazda (save 4+),
- Campanian Cavalry – mocna lekka jazda sojusznicza (WS4), nie może mieć więcej modeli niż jakakolwiek inna jednostka jazdy w armii,
- Numidian Cavalry – piękna lekka jazda, naprawdę świetna (BS4, Feigned Flight, Parthian Shot), droga w punktach, ale grzech jej nie wystawić... Jeden oddział w armii to podstawa naszej kawalerii,
- Spanish Cavalry – Lekka i Ciężka, każda z nich nie może mieć więcej modeli niż jakakolwiek inna jednostka jazdy w armii,
- Gallic Cavalry – kolejna specyficzna jednostka, z zasadą Warband, mixed weapon i WS i BS4! Niestety, nie może mieć więcej modeli niż jakakolwiek inna jednostka jazdy w armii,
- Słoń Afrykański – tak, bestia jest klimatyczna, ale trzeba mocno się zastanowić jak ją dobrze wykorzystać. Z dwoma lub trzema żołnierzami ‘obsługi’ + mahoutem, może mieć wieżę (save 5+ dla załogi) – oto odpowiednik naszego czołgu, niestety mocno kapryśny. Wzbudza STRACH w piechocie i TERROR w kawalerii – tak przeciwnika jak i naszej niestety, odczuwa STRACH do słoni indyjskich, poza tym jest odporny na psychologię. Zasada Stampede może nas niestety wiele kosztować, przeciwnik z reguły koncentruje cały dostępny ostrzał na naszej bestii, próbując wyprowadzić ją z równowagi. Najlepiej jest go wystawić na skrzydle naszej piechoty lub w interwałach między regimentami, z dala od kawalerii (nie chcemy chyba w przypadku pecha na kościach stracić naszej jazdy w pierwszej turze walki). Często słoń lepszy jest jako broń psychologiczna, niż bezpośrednia – zmusza przeciwnika do zmiany planu bitwy lub manewrowania armią by kawaleria nie napotkała bestii. Dobrze jest osłonic naszego Trąbalskiego eskortą – skirmisherami lub lekką piechotą, by przeciwdziałać podobnym jednostkom ze strony przeciwnika.
Możemy też wystawić Untrained Elephants – tylko z mahoutem, ale nie wydaje się to dobrą opcją, słoń taki jest nazbyt ryzykowną zabawką.
4. Specialist Units:
- Balearic Slingers – osławieni procarze (BS4), z zasadą Warband, oczywiście skirmish. Nie mogą być największą jednostką skirmisherów w armii,
- Celtiberian Scutarii – kolejni sojusznicy z Iberii, (Warband, Stealth),
- Roman Deserters – opcja dostępna tylko dla armii Hannibala w Italii, dezerterzy z rzymskiej armii (głównie sojusznicy) z zasadą Hate do Rzymian,
- Ligurian Slingers, Moorish Archers, Sardinian Archers – skirmish, posiłkowe jednostki strzelców z różnego okresu walk z Rzymem, Nie mogą być największą jednostką skirmisherów w armii,
- Ligurian Warriors – lekka piechota z zasadą Warband i Stealth,
- Artyleria – Heavy Bolt Ballista (bolt thrower z rulebooka), jedna na każdą jednostkę Punic Citizens i African Inf.


Czas teraz na rozpiskę. Wybrałem (ale niespodzianka!) II punic war in Italy. Oto lista dostępnych jednostek:
1. Bohaterowie – do 25% w.p.a., armia musi mieć Generała, nie może być nim Merc. General.
2. Common Troops (niektóre jednostki są Zastrzeżone – by je wystawić trzeba mieć najpierw przynajmniej jeden z ‘oddziałów głównych’ – wytłumaczę to w tekście) przynajmniej 50% w.p.a.:
- Trained Africans,
- Veterans,
- Oscan Inf.,
- Italian Inf.,
- Gallic Warriors (Z. – musimy mieć najpierw przynajmniej jeden oddział Trained Africans lub Veterans),
- Gallic Veterans (Z. – musimy mieć najpierw przynajmniej jeden oddział Trained Africans lub Veterans),
- Spanish Inf. (Z. – musimy mieć najpierw przynajmniej jeden oddział Trained Africans lub Veterans),
- Skirmishers,
- Numidian Cavalry (Z. – musimy mieć najpierw przynajmniej jeden oddział Trained Africans,Veterans, Oscan lub Italian Inf.),
3. Uncommon Troops – do 33% w.p.a.:
- Campanian Cavalry (Z. – musimy mieć najpierw przynajmniej jeden oddział Oscan lub Italian Inf.),
- Spanish Cavalry,
- Gallic Cavalry,
- Elephants (Z. – musimy mieć najpierw przynajmniej jeden oddział Trained Africans lub Veterans, możemy wystawić tylko jednego słonia),
- Balearic Slingers,
- Celtiberian Scutarii (Z. – musimy mieć najpierw przynajmniej jeden oddział Trained Africans lub Veterans),
- Roman Deserters,
- Ligurian Inf.,
- Artillery.

Rozpiska na 2500 pkt:
1. Army General – shield, light armour, horse,
2. ASB – light armour, large shield,
3. 24 Trained Africans – FCG,
4. 24 Trained Africans – FCG,
5. 20 Veteran Infantry – FCG,
6. 30 Gallic Warriors – FCG,
7. 30 Gallic Warriors – FCG,
8. 10 Skirmishers (Libyan),
9. 10 Skirmishers (Libyan),
10. 10 Numidian Cavalry – Musician,
11. 10 Spanish Light Cavalry – Musician, javelins,
12. 10 Spanish Heavy Cavalry – FCG,
13. 10 Balearic Slingers,
14. 12 Scutarii – javelins,
15. 10 Caetrarii.

Wybrałem jak widać opcję armii a’la Kanny – trzy bloki solidnej piechoty, wsparte dwoma bandami Galów (przydałoby się ich więcej w oddziałach, ale na małe z reguły manipuły Rzymian powinno wystarczyć), masą skirmisha i kawalerią. Nie ma tu niestety lekkiej piechoty (ach, ta zmiana zasad Scutarii), ale i tak armia ta ma duże szanse z wieloma różnorodnymi przeciwnikami w grze. ASB zależnie od sytuacji w Veteranach albo w Trained Africans, Generał osłonięty Caetrarii za piechotą.
Przy rozwijaniu armii do 3000 pkt dojdzie na pewno słoń (nie uchodzi mieć Kartaginy bez chociaż jednego), więcej Galów (kawaleria i piechota) i lekka piechota sojusznicza.

Modele:

Piechota afrykańska, weterani, procarze z Balearów, libijscy skirmisherzy, Citizen LI– Zvezda (wspaniały zestaw, na nim oparłem budowanie swojej piechoty):
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8010
Piechota afrykańska, weterani, Citizen LI, skirmisherzy – HaT:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8020
puniccy i iberyjscy oficerowie, ewentualnie afrykańska piechota i jazda – HaT:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8056
lekka jazda numidyjska – HaT:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8024
Scutarii i caetrarii z Iberii, procarze z Balearów – HaT:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8019
Galowie, Celtyberowie, libijscy skirmisherzy – HaT:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8058
Oscan Infantry, Italian Inf., Bruttian Veterans – HaT:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8040
Campanian Cavalry – HaT:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8054
Spanish Cavalry (lekka i ciężka) – HaT:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8055
Galowie – Ravell (przepiękny zestaw, no i 50 modeli!):
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... code=02553
Galowie – Zvezda/Italieri:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=6022
Gallic Cavalry – Hat, pod nim Italieri:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8022
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=6029
Słonie z HaTa (jakiś niezbyt ten zestaw):
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8023
Przepiękne słonie ze Zvezdy:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8011
Balisty z rzymskiego (o zgrozo!) zestawu HaT’a:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8035
Modele greckiej najemnej falangi i lekka piechota Alexandra z HaTa (patrz opis Macedonii i Grecji powyżej) mogą posłużyć do stworzenia jednostek najemnych z I wojny punickiej. Co do użycia Macedońskiej Falangi ze Zvezdy jako piechoty afrykańskiej – część modeli, gdyby zmniejszyć im sarissy i powiększyć tarcze mogłaby spokojnie pasować, ale osobiście, po nabyciu Carthaginian Inf. Ze Zvezdy jestem zdania, że ten zestaw z zupełności wystarczy, Trained Africans naprawdę dobrze wyglądają w modelach HaTa. To już jednak oczywiście wybór każdego gracza.

Awatar użytkownika
Kadrinazi
Chuck Norris
Posty: 417
Lokalizacja: Edinburgh
Kontakt:

Post autor: Kadrinazi »

Z góry przepraszam, że po angielsku, ale nie chce mi się całości tłumaczyć. Mam nadzieje, że niedługo Jeff Jonas, autor podręcznika 'Alexander the Great' wrzuci to, zgodnie z obietnicą, na swoją stronę www.ancientbattles.com.
W przypadku jakichkolwiek pytań co tych list - proszę pytać w temacie WAB albo na priva, chętnie odpowiem.

ALTERNATIVE ARMY LISTS TO ‘ALEXANDER THE GREAT’

I. Parmenion's Vanguard in Asia - 336-334 BC.
Expeditionary force send by king Philip to Asia was led by his trusted general, Parmenion. Corps was not big, from 7000 to 10 000 infantry and up to 1000 cavalry. Parmenion was firstly fighting against Athenian allies in Proportis (Sea of Marmar), then he was ordered by king to prepare 'safe ground' for planned invasion of Persia. It is probably that some part of that corps was withdrawn to Macedonia after Philip's death, but rest, still led by Parmenion, fight against Persian forces until spring of 334 BC. Parmenion's forces welcome main Macedonian forces after they cross the Hellespont and vanguard cease to exist as a independent force.
We can only speculate what kind of formations were part of Parmenion's forces. There is some evidence that Greek Mercenaries were main part of vanguard, it is also possible that Parmenion was in charge of some Prodromoi and allies/mercenaries from Thrace.

Army list (based on Rise of Macedon):
1. Characters - up to 25 %:
- Army must be led by Strategos Parmenion. He costs 180 pts with special rule Old and Wise - at the end of deployment he can redeploy one of his unit.
- Officers

2. Cavalry - up to 25%:
- 0-1 Companion (no Agema upgrade) - it is probably, that some elite Macedonian cavalry was used in expedition
- 0-2 Prodromoi (you don't need Companion Cavalry to field them, both units can be upgraded with kontos) - according to wall-painting from tomb from Noussa in Central Macedonia we can suppose that some Prodromoi fight against Persian during Philip’ reign.
- Light Cavalry

3. Phalangites - up to 25%:
- only Pezhetairoi can be taken (no Agema upgrade, no drilled unites) - some Phalangites could be fighting in that area (especially against Athenian allies) and return to Macedonia at the beginning of Alexander's reign.

4. Skirmishers - up to 25%:
- Mercenaries
- Skirmishers

5. Greek Mercenaries - at least 25%:
- 0-1 Xenagos,
- 0-2 Greek Cavalry,
- 1+ Hoplites (every second unit can be Veteran, no League Hoplites allowed),
- 0-2 Iphicrateans,
- Peltasts,
- Psiloi,

6. Allies - up to 25%:
- Thracian: 0-1 Chieftain, Warriors, Light Cavalry,
- Illyrians - Skirmishers, Light Cavalry.

Parmenion's Vanguard in Asia - 336-334 BC. – 2000 pts army.

1. Parmenion – warhorse, heavy armour, xyston – 191 pts.
2. Illarch - warhorse, heavy armour, xyston – 66 pts.
3. 9 x Prodromoi – kontos, Leader, Musician – 226 pts.
4. 10 x Mercenary Javelinmen – 70 pts.
5. 10 x Mercenary Bowmen – 80 pts.
6. 10 x Light Cavalry – Musician, javelins – 155 pts.
7. Xenagos – large shield, light armour – 60 pts.
8. 23 x Mercenary Hoplites – L.M – 240 pts.
9. 24 x Mercenary Hoplites – L,M – 250 pts.
10. 10 x Iphicrateans – 100 pts.
11. 10 x Iphicrateans – 100 pts.
12. 16 x Peltasts – thrusting spears, shields, L,M – 138 pts.
13. 10 x Greek Horse – heavy armour, L, M – 180 pts.
14. 11 Psiloi – 44 pts.

Army was tested against Memnon’s Army – between 25 to 75 % Greek Mercenaries, at least 25 % Persians, up to 25 % Levies.


II. Antipater's Army in Macedonia and Greek - 334-322
Antipater was royal regent left in Macedonia, his main mission was to ensure peace in occupied Greece. Alexander was forced to leave with Antipater almost half of original Macedonian army - six TAXEIS (battalions) of Pezhetairoi (probably they were recruited from Central Macedonia and composed of more reliable soldiers) and some light troops - about 12 000 infantry at all plus about 1500 Macedonian cavalry - mostly Companions (Hetairoi).
Antipater's task wasn't easy - Greek were trying to recover their independence. He defeated revolt led by king Agis of Sparta in a bloody battle of Megalopolis in 331 BC, mostly thanks to large sum of money that Alexander sends him from Persian loot- that helps Antipater in hiring mercenaries from Greece. After Alexander's death, Antipater led Macedonian to victory against Athens and Thessaly in Lamian War in 322 BC, crushing revolt in battle of Crannon.

Army list – based on Rise of Macedon and Greek Mercenaries

1. Characters – up to 25 % points value
army must be led by Strategos Antipater – normal Strategos rules and upgrades apply,
- Officers

2. Cavalry – up to 25%
- Companion Cavalry – no Agema squadron – some part of Antipater’s cavalry was composed from Hateiroi squadrons, left by Alexander. Agema, as a first squadron of Hetairoi, take part in Alexander’s expedition to Persia and so cannot be used.
- 0-2 Prodromoi – one unit can be upgraded with kontos – some Thracian and Paeonian scouts were probably part of Antipater’s army as his ‘eyes and ears’
- Light Cavalry – they’re represent mostly mercenaries – Greek and Macedonian’s neighbours.

3. Phalangites – at least 25%
- only Pezhetairoi are allowed, no Agema upgrade – Antipater had at his command half of Macedonian Pezhetairoi – 6 battalions (TEXAIS), Hypaspists’ regiment came to Persia with Alexander and as far as we know it was the only one such regiment in Macedonia

4. Skirmishers – up to 25%
- only Mercenary and Skirmishers are allowed – Agrianians of king Langaros were rather send as a support to king Alexander’s army (to strength his favourite light regiment) than to serve at Antipater’s forces.

5. Mercenaries – up to 50%
- only Xenagos-Polemarch allowed,
- Greek Horse (one unit per each unit of Hoplites and Peltasts)
- Veteran and Mercenaries Hoplites – every second unit can be Veteran,
- 0-3 Iphicrateans,
- Peltasts and Psiloi – there’s cannot be more units of Psiloi than Peltasts
- As soon as Alexander could send money captured in Persia to Macedonia, Antipater start to hire Greek Mercenaries. It help him to enlarge his army (we must remember that he had to send reinforcements to Alexander from time to time) and prevent king of Sparta Agis from recruiting them for his planned war against Antipater.


Antipater's Army in Macedonia and Greek - 334-322 – 2250 pts army.

1. Strategos Antipater - warhorse, heavy armour, xyston – 176 pts.
2. Taxiarch – heavy armour, pike – 62 pts.
3. 10 x Companion Cavalry – L, M – 260 pts.
4. 10 x Light Cavalry – javelins, Musician – 155 pts.
5. 23 x Pezhetairoi – L,M – 240 pts.
6. 24 x Pezhetairoi – L,M – 250 pts.
7. 24 x Pezhetairoi – L,M – 250 pts.
8. 12 x Merc. Javelinmen – 60 pts.
9. 12 x Merc. Bowmen – 72 pts.
10. Xenagos– large shield, light armour – 60 pts.
11. 23 x Merc. Hoplites – L,M – 240 pts.
12. 24 x Merc. Hoplites – L,M – 250 pts.
13. 16 x Peltasts – thrusting spears, shields, L,M – 138 pts.

Army was tested against AoA Ancient Greeks Army (without Cretans) – ‘Spartans’ heavy army, with weak cavalry.


III. Antigon Monopthalmos as a satrap of Phrygia - struggle against Nabarzanes.
One of Alexander's most able and trusted officer, he became satrap of Persian Phrygia in 331 BC. Antigon received about 1500 soldiers from Alexander (probably his command was mostly from Greek mercenaries and League troops) and had to cover communications line of main army when Alexander's army ventured into Syria and Palestine. His small corps (hard to call that 'army') was forced to fight against Persian army led by satrap Nabarzanes and recruited from Capadocia and Paphlagonia. Antigon also recruit some Persian levies to enlarge his force and he fight three battles against Nabarzanes. Persian army was vanquished in those engagements which showed that Alexander choose good man to rule Phrygia.

Army list based on Rise of Macedon, Greek Mercenaries and End of Persia.
1. Characters - up to 25%
- army must be led by Strategos Antigon - he's army General and he cost 170 pts. Strategos profile should be used with BS 3 (due to Antigon's injury) but Antigon is Stubborn.
- 1+ Officers

2. Macedonian troops - up to 25%
- 0-2 Prodromoi (both can be upgraded with kontos)
- Light Cavalry,
- Mercenery Skirmishers and Skirmishers.

3. Greek Mercenaries - between 25 and 50%:
- 0-1 Xenagos-Polemarch,
- Greek Cavalry (one for each Hoplite and Peltasts unit),
- Hoplites - 1+ League Hoplites, every second unit can be Veteran,
- 0-2 Iphicrateans,
- Peltasts and Psiloi

4. Persian levies – up to 50%
- 0-1 Noble Cavalry,
- 0-1 Satrapal Cavalry,
- Skirmish Cavalry,
- Light Infantry,
- Skirmishers


- Antigon Monopthalmos as a satrap of Phrygia - struggle against Nabarzanes. – 2500 pts army.

1. Strategos Antigon - warhorse, heavy armour, xyston – 181 pts.
2. Illarch - warhorse, heavy armour, xyston – 66 pts.
3. 10 x Prodromoi – kontos, L, M – 250 pts.
4. 10 x Light Cavalry – javelins, Musician – 155 pts.
5. 10 x Merc. Javelinmen – 50 pts.
6. Xenagos - large shield, light armour – 60 pts.
7. 23 x Merc. Hoplites – L,M – 240 pts.
8. 24 x Merc. Hoplites – L,M – 250 pts.
9. 30 x League Hoplites – L,M – 220 pts.
10. 30 x League Hoplites – L,M – 220 pts.
11. 15 x Peltasts - thrusting spears, shields, L,M – 130 pts.
12. 10 x Noble Cavalry – heavy armour, FCG – 215 pts.
13. 15 x Satrapal Cavalry – heavy armour, FCG – 270 pts.
14. 11 x Takabara Javelinmen – Musician – 60 pts.
15. 11 x Takabara Javelinmen – Musician – 60 pts.
16. 10 x Mardian Archers – Musician – 65 pts.

Army was tested against Persian Army (up to 25 % Characters, up to 25 % Persian, at least 50 % Levies).


IV. Alexander’s “Fast Column” (Macedonian Special Corps):
IVa) Rise of Macedonia - from Shipka Pass to Gaugamela.
IVb) Imperial Army - from winter 330 BC


These are forces that usually were led by king Alexander in powerful thrusts that crushed Persian forces and help Macedonian side to defeat Persia. They were always stationed on right wing, treated as a ‘place of honour’. Alexander use them also in all ‘special missions’, like during early Balkan Campaign, in siege of Tyre or Gaza or in battle for Persian Gate.

IV a) From Shipka Pass to Gaugamela – Rise of Macedon army list:

1. Characters up to 25%:
- King Alexander must lead army, he is General.
- 1+ Officer - There are so many famous Ilarch or Texiarch that usually accompanied Alexander in battle that every player can choose his favourites –Craterus, Seleuces, Ptolemy, Coinos, Perdikkas or Menidas are just are few you can use…

2. Cavalry – up to 50%:
- 1+ Companion Cavalry – one unit must be upgraded to Agema – Alexander always lead from the front, charging with his elite squadron of Hetairoi – Agema.
- 1+ Prodromoi – one per each unit of Companion, all can be upgraded with kontos – Prodromoi always support right wing, they were the best scouts but also great fighting unit. Probably all Prodromoi squadron (four regular Thracian squadrons from Macedonian army and Paeonian squadron led by prince Ariston) after entering Asia were already equipped with kontos as a Sarissophoroi.
- Light Cavalry – they were units of Greek allied and/or mercenary cavalry, famous mostly from the Battle of Gaugamela.

3. Phalangites – at least 25%
- 1+ Hypaspists – you don’t need to take unit of Pezhetairoi to have Hypaspists in army – Hypaspists always take part in all Alexander’s ‘special missions’ and on the battlefield they link cavalry and light forces right wing with Pezhetairoi in the middle of Macedonian army.
- Pezhetairoi – no light armour allowed – Taxais of ‘the lightest armed Pezhetairoi’ is often related by Arrian as a part of Alexander’s ‘special force’. One of these battalions was treated as a elite but was not AGEMA but ASHETAIROI.

4. Skirmishers – up to 25%
- Agrianians and Mercenary Skirmishers – all Mercenary units can be equipped in bows, every second unit can be Agrianians – Agrianians javelinmen were always part of Alexander’s ‘fast column’, their small unit (two companies, 500 javelinmen each) became one of the Macedonian ‘crack’ unit. Mercenary Skirmishers are Macedonian light troops, usually bowmen – TOXOTAI.

5. Allies and Mercenaries – up to 25%
I. Greek – 0-1 Xenagos, 0-1 Cretans, Peltasts, Greek Cavalry – Cretan bowmen were one of Alexander’s favourite unit and he often use them alongside Agrianians to support his cavalry.
II. Thracian –0-1 Mounted Chieftain, Thracian Light Cavalry, Getae Cavalry,
III. Illyrians – 0-1 Mounted Chieftain, Illyrian Cavalry
- Thracian and Illyrian allied cavalry sometimes were used as a support main Macedonian units in battle

IV b) After Gaugamela – Into the India – Imperial List:
- Use a list above with restriction and new units beneath:
- Restricted units:
- Prodromoi and Greek Merc. Cavalry. Battle Standard Bearer
- New Units:
- 0-1 Persian Companions, Hippakontistai, Dahae/Skythians,

Alexander’s “Fast Column” (Macedonian Special Corps):
Rise of Macedonia - from Shipka Pass to Gaugamela. – 2500 pts.


1. Alexander - warhorse, heavy armour, xyston – 211 pts.
2. Illarch - warhorse, heavy armour, xyston – 66 pts.
3. Taxiarch – heavy armour, thrusting spear, javelins – 61 pts.
4. 10 x Agema Companions – heavy armour, L,M – 320 pts.
5. 10 x Companions – heavy armour, L,M – 260 pts.
6. 10 x Prodromoi – kontos, L, M –250 pts.
7. 20 x Hypaspists – L,M – 290 pts.
8. 20 x Hypaspists – L,M – 290 pts.
9. 20 x Hypaspists – L,M – 290 pts.
10. 11 x Merc. Bowmen – 66 pts.
11. 11 x Merc. Bowmen – 66 pts.
12. 15 x Agrianians – 105 pts.
13. 15 x Agrianians – 105 pts.
14. 12 x Cretans – 120 pts.

Tested against Thracians, Illyrians and (heavy cavalry) Persian Army Lists.

Awatar użytkownika
Lunn
Masakrator
Posty: 2066
Lokalizacja: W-w

Post autor: Lunn »

Jako, że zamierzam się zabrac za WABa tworząc dwie armie (z figsów, które planuję kupić da się złożyć więcej, ale na razie ułożyłem dwie rozpy) z podręcznika Shieldwall, wrzucę stworzone rozpy i linki do figsów.

Anglosasi z listy Kent and Home Countries:


Eorl @ 150.0 Pts
Army General; Thrusting Spear; Light Armor; Shield

Standard Bearer @ 75.0 Pts
Battle Standard; Thrusting Spear; Light Armor; Shield

Abbod @ 65.0 Pts - ten gośc daje hate'a oddziałowi w którym siedzi
Light Armor; Shield, Koń

20 Huscarls @ 435.0 Pts
FCG; Two-Handed Weapon; Javelin; Light Armor;
Shield; Huscarl Hatred; Shield Wall; Stubborn

20 Thegns @ 235.0 Pts
FCG; Thrusting Spear; Light Armor; Shield; Shield Wall; Warband

15 Ceorls @ 160.0 Pts
Throwing Spear; Shield; Thegns; Shield Wall; Warband
5 Thegns @ [70.0] Pts FCG, Thrusting Spear; Light Armor; Shield; Shield Wall; Warband - Thegni są częścią oddziału, stoją w pierwszym szeregu bo są twardsi i w ogóle bardziej zajebiści od Ceorli :)

17 Ceorls @ 117.0 Pts
FCG; Thrusting Spear; Shield; Shield Wall; Warband

11 Mounted Thegns @ 224.0 Pts
FCG; Thrusting Spear; Light Armor; Shield; Warband, koniki

3x 5 Mounted Thegns @ 100.0 Pts
Musician; Thrusting Spear; Light Armor; Shield; Warband

2x 8 Gebur Skirmishers 2x @ 32.0 Pts
Sling; Skirmish

2x 8 Serjeants 2x @ 85.0 Pts
Musician; Crossbow; Light Troops; Skirmish

Total Army Cost: 1995.0

No to po kolei:
Eorl i BSB do Hucarli i Thegnów. Huscarle są najtwardsi, więc klepią co znajdą na swojej drodze. Thegni też dość mocny oddział, naparzają te średnie rzeczy. 2 oddziały Ceorli to takie trochę mięsko. Duży klocek kawalerii jako główna siła uderzeniowa z Abbodem, który im daje hate'a na wszystko - całkiem solidna rzecz. Trzy piąteczki do flankowania i przeszkadzania. Skirmish, czyli najemni Sierżanci i Geburowie(urzy? nie wiem jak się to odmienia) jako screen, ew. do hasania po lasach i ostrzału. Wydaje się niekiepskie - są solidne oddziały, jest tani skirmish i nieco kawalerii. Może Abboda w kawalerii zastąpi Generał, żeby miał lepszego sejwa.

Awatar użytkownika
Lunn
Masakrator
Posty: 2066
Lokalizacja: W-w

Post autor: Lunn »

Czas na Zachodnich Franków i Księstwo Flandrii! :)

Rex @ 207.0 Pts
Army General; Thrusting Spear; Shield; Warhorse

Army Standard Bearer @ 116.0 Pts
Battle Standard; Throwing Spear

11 Mounted Milites @ 334.0 Pts
Leader; Standard; Musician; Thrusting Spear; Shield; 11xWarhorse

2x 7 Liberi 2x@ 49.0 Pts
Thrusting Spear; Shield; Light Troops; Skirmish

2x 10 Liberi Bowmen 2x@ 60.0 Pts

20 Liberi @ 195.0 Pts
FCG; Thrusting Spear; Shield

17 Milites @ 270.0 Pts
FCG; Thrusting Spear; Light Armor; Shield

16 Freebooters @ 319.0 Pts
FCG Thrusting Spear; Light Armor; Shield; Shield
Wall; Warband; Stubborn

12 Mounted Stipendarii @ 339.0 Pts
FCG; Thrusting Spear; Light Armor; Shield, 12 Warhorse'ów

Total Army Cost: 1998.0

Jakoś nie do końca jestem przekonany do tej rozpy, chyba mnie za mało. Taktyka z grubsza podobna jak tam.
Cały wic polega na tym, że z figsów, do których linki za chwilę podam można złożyć dużo więcej armii. Prawie wszystkie z podręcznika Shieldwall
figsy:
Elitarne oddziały - Hucarle, Thegni, Mlities, Freebooters
http://plasticsoldierreview.com/Review. ... &code=M001
http://plasticsoldierreview.com/Review. ... &code=M003
Skirmisz - bo pozy są dynamiczne, tylko poucinać te badziewne rogi z hełmów ;)
http://plasticsoldierreview.com/Review. ... code=72004
Ceorle i coś do skirmishu
http://plasticsoldierreview.com/Review. ... &code=7206
Właściwie wszystko :)
http://plasticsoldierreview.com/Review. ... &code=7205
I kawaleria:
http://plasticsoldierreview.com/Review. ... R&code=008
http://plasticsoldierreview.com/Review. ... R&code=012

I co sądzicie o obu armiach?

Awatar użytkownika
Kadrinazi
Chuck Norris
Posty: 417
Lokalizacja: Edinburgh
Kontakt:

Post autor: Kadrinazi »

Nie moje klimaty zupełnie, więc się musze wczytac w podręcznik żeby coś więcej napisać. Jedna uwaga na szybko - nie bierz oddziałów konnych po 5 modeli, parę trupów i już oddział nie może się zebrać - to nie WFB :) Poza tym odradzam Generała i ASB (ale zwłaszcza Generała) rzucać w WAB'ie do walki, za łatwo go stracić i po ptakach. Oczywiście zależy czy grasz na rulebooku ed.1 czy ed.1.5 :wink:

Awatar użytkownika
Lunn
Masakrator
Posty: 2066
Lokalizacja: W-w

Post autor: Lunn »

Te piątki kawalerii nie muszą przeżyć, bo służą do flankowania i mordowania małych rzeczy. Ale mogę ich połączyć w jeden duży oddział, to nie problem.
Co do bohaterów - jest tu proximity? Czytałem rulebook wczoraj ale mi jakoś umknęło... Jeśli jest, to dosiądą rumaków i będą jeździć za swoim wojskiem, trudno :)
A nawet nie wiem, jaką ed. ma mój rulebook... W kazdym razie po stracie generała armia panikuje :).

Awatar użytkownika
Kadrinazi
Chuck Norris
Posty: 417
Lokalizacja: Edinburgh
Kontakt:

Post autor: Kadrinazi »

Generał i ASB trzyma się właśnie za oddziałami - nie ma tutaj takiej artylerii żeby to mocno bolało. Doradzam trzymać blisko nich jakiś oddział odwodowy do osłony (tu się przyda 5 jazdy albo mocniejsi skirmisherzy) - uwielbiam wysyłać lekką kawalerię na 'akcję polowanie' na bohaterów :)
Podręcznik masz zapewne 1.0 - spoko, da sie grać bez problemu :)
Co do piątki jazdy jako do mordowania małych rzeczy - zaszarżujesz na 10 skirmisherów z oszczepami i masz już po połowie oddziału :) Z praktyki doradzam wystawianie oddziałow jazdy 8-12. Możesz zresztą o tym pczytac w moim tekście o tworzeniu armii antycznych - akurat część rad pasuje jeszcze do Shieldwalla.

ODPOWIEDZ