Armie w WAB'ie

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Kadrinazi
Chuck Norris
Posty: 417
Lokalizacja: Edinburgh
Kontakt:

Armie w WAB'ie

Post autor: Kadrinazi »

Chciałbym rozpocząć nowy temat, w którym pokrótce opisywałbym rozpiski tworzone do WAB'a, charakterystyki armii, taktyki, modele (w wersji ekonomicznej - 1:72). Może zachęci to nowych graczy do tego systemu :)

Na pierwszy ogień idzie armia ‘Alexander and his Successors’ z podręcznika ‘Armies of Antiquity’. Rozpiska, którą zbudowałem, nie jest standardowa dla tej armii – brak w niej przede wszystkim falangi. Rozpiska z falanga zostanie opisana przy rozbiorze J armii z podręcznika ‘Alexander the Great’, tymczasem zamiast tego:
Szybka kolumna, złożona na kawalerii i lekkiej piechocie.

Zasady kompozycji armii:
- Armia może mieć Generała i Chorążego (Army Standard Bearer),
- Do 50% wartości punktowej rozpiski może stanowić Kawaleria,
- Piechota musi stanowić przynajmniej 25% w.p.r
- Do 50% w.p.r może składać się z Sojuszników i Oddziałów specjalnych. Dozwolony jest jeden słoń na 1000 pkt, jedna machina artyleryjska lub rydwan na 500 pkt. Sojusznicy pochodzą z armii: Ancient Greeks, Barbarian, Persian, Indian, Cataphract.

Rozpiska na 2000 pkt: (będę używał oryginalnych nazw), w przypadku oddziałów dopisuje tylko ulepszenia.

1. Generał – heavy armour, warhorse, kontos – 186 pkt.
2. Army Standard Bearer – heavy armour, warhorse – 88 pkt.
3. 9x Shock Cavalry (Hetajrowie) – light armour, FCG (Leader, Standard, Musician) – 267 pkt.
4. 9x Shock Cavalry (Tesalowie) – light armour, FCG (Leader, Standard, Musician) – 267 pkt.
5. 10xLight Cavalry (Greccy Najemnicy) – thrusting spear, Leader, Musician – 190 pkt.
6. 10x Elite Light Cavalry (Prodromoi) – kontos, FCG – 265 pkt.
7. 14x Hypaspistów – thrusting spear, Musician – 215 pkt.
8. 16x Peltastów (Agrianie) – thrusting spear, FCG – 143 pkt.
9. 16x Traków – FCG – 159 pkt.
10. 10 Mercenary Skirmishers (Illyrowie) – javelins – 50 pkt.
11. 12 Mercenary Skirmishers (Macedończycy) – slings – 60 pkt.
12. 12 Łuczników z Krety (Najemnicy z ‘Ancients Greeks’) – 120 pkt.

Kompozycja specyficzna, taktyka tez J Lekka piechota i skirmisherzy z reguły zajmuja centrum, z kawalerią na skrzydłach. Generał w Hetajrach, ASB w Tesalach. Armia jest bardzo manewrowa – kawaleria w czterech oddziałach, z których dwa mogą walczyć w skirmishu, do tego cała piechota z opcją skirmishowania. Pozwala to z reguły wymanewrować przeciwnika, uderzając jednocześnie w ‘miękkie podbrzusze’. Nie jest to rozpiska łatwa do gry – częściej się nią remisuje niż wygrywa, ale zapewnia dużo radochy w grze.

Modele:
Kawaleria:
1. Jako Hetajrów używam części modeli z zestawu Zvezdy:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8007
z tego zestawu pochodzi tez Generał, konwertowany ASB i Leader Tesalów.
Resztę Hetajrów zapewnia ‘Macedońska jazda’ HaT’a:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8047
z tego zestawu biorę także Prodromoi.
2. Tesalowie, poza wspomnianym Leaderem, to ‘Jazda Tessalska’ HaTa:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8048
3. Grecka jazda i Prodromoi to mieszanka Zvezdy i ;Jazdy Sprzmierzeńców’ HaT’a:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8049
4. Lekką piechotę – Agrian, skirmisherów i Kreteńczyków, zapewnia głównie zestaw ‘Lekkiej piechoty Alexandra’ HaT’a:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8044
wsparty modelami z zestawu Greków Zvezdy:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8044
5. Trakowie to zestaw HaT’a:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8046
plus dwóch peltastów ze Zvezdy (patrz Grecka piechota).
6. Co do Hypaspistów to jest problem. Dopóki HaT nie wypuści ich zestawu używam greckich najemników HaTa:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8045

To tyle tytułem pierwszej odsłony.

Awatar użytkownika
Kadrinazi
Chuck Norris
Posty: 417
Lokalizacja: Edinburgh
Kontakt:

Post autor: Kadrinazi »

RISE OF MACEDON (359-331 BC) - podręcznik Alexander the Great.


Niniejsza lista armijna pozwala nam na stworzenie macedońskiej armii z czasów podbojów Filipa II I jego (nie mniej znanego) syna Aleksandra zwanego Macedońskim lub Wielkim J. Jest to armia dzięki której Filip pokonał Greków pod Cheroneą, a Aleksander złamał kark Persom. Nie uwzględnia ona zmian które Aleksander zaczął wprowadzać po bitwie pod Gaugamela - tak zmieniona armię można wystawić w oparciu o listę Alexandrian Imperial Army (331-323 BC), którą (jeśli Bogowie pozwolą) opiszemy kiedy indziej.
Układ według którego konstruujemy armię jest następujący:
- Characters (Bohaterowie) - do 25 % wartości punktowej armii, z tym że armia musi posiadać Generała.
- Cavalry (Kawaleria) - do 33 % wartosci punktowej armii.
- Phalangites (Falanga) - przynajmniej 25 % wartości punktowej armii, musimy wystawić przynajmniej jedna jednostkę Pezhetairoi (Pieszych Towarzyszy, innymi słowy Falangistów),
- Skirmishers - do 25 % wartosci punktowej armii.
- Special Troops (Maszyny Wojenne), Merceneries ( z listy Greek Merceneries), Allies (wybrani sojusznicy z armii Traków I/lub Illyrian).
Armia nie używa sztandarów, zamiast tego przed bitwa rzucamy k6 za każdy 1000 pkt armii jaka wystawiamy. Daje nam to ilość Wyroczni (Oracles), które możemy użyć w trakcie bitwy. Każdy taki punkt możemy użyć na: przerzut niezdanego testu Ld (Morale) lub Breaka (test złamania w walce) lub by dodać +2 do wyniku walki jednego z naszych oddziałów. Raz użyty punkt Oracles nie może być użyty ponownie i jest usuwany z naszej puli.

Opisze teraz poszczególne jednostki, żeby na końcu przedstawić przykładowa armie na 2000 punk tow.

1. Characters:
Armia musi mieć Generała - może nim być Filip II, Aleksander albo Strategos. Aleksander jest oczywiście świetnym wojownikiem, dysponuje tez Ld 10, co czyni z niego perfekcyjnego Generała. Filip wyróżnia się dodatkowa Rana (Wound) na profilu, co czyni go trudniejszym do zabicia (osławiona odporność króla), niestety jego obecność jako Generała zmniejsza limit dostępnej Kawalerii do 25 % wartości armii. Strategos jest najtańszym wyborem, co w połączeniu z Ld 9 daje nam dobrego Generała dla naszej macedońskiej armii.
Oficerowie to Taxiarchowie/Ilarchowie/Hippachowie, którzy pozwalają nam zwiększyć możliwości bojowe naszych jednostek i oddają historyczna kadrę Macedończyków.

2. Cavalry:
Tutaj wybór może być bardzo trudny - mamy do wyboru kilka naprawdę ciekawych jednostek. Oczywiście główny wybór to Companion Cavalry - Towarzysze, zwani z macedońska Hetajrami. Dobra jednostka uderzeniowa, walcząca szykiem 'wedge', co pozwala wprowadzić do walki duża ilość modeli. Jeden szwadron możemy nominować do roli Agemy, elitarnego szwadronu królewskiego, idealnego do ochrony Aleksandra lub innego równie bojowego Generała. Równie dobra jazdą są Tesalowie i Prodromoi - niestety, ich wybór ogranicza nam fakt, że możemy mieć tylko po jednym regimencie (tak Tesalów jak i Prodromoi) na każdy regiment Hetajrów. Prodromoi możemy upgrade'ować do roli 'uderzeniowej' lekkiej jazdy, dając im kontosy - czyni to ze Zwiadowców wspaniałą (acz strasznie drogą) Lekką Jazdę - Sarrisophoroi (Lansjerów). Listę zamyka Light Cavalry (najemna jazda grecka czy tracka) - niedroga i przydatna jako konni oszczepnicy, a także Mounted Grooms - służba Hetajrów, dostarczająca im świeże konie w toku walki. Niestety, nie maja tu tak pożytecznej opcji :) - są po prostu najtańszą i najsłabszą dostępną kawalerią.

3. Phalangites:
Nasza elitarna piechota budowana jest w oparciu o dwie formacje - Pezhetairoi (Pieszych Towarzyszy, stanowiących główną siłę falangi) i Hypaspistów. Za każda jednostkę Pezhetairoi możemy wystawić jedną jednostkę Hypaspistów - chyba nieco faworyzuje to tą druga formację, bo w armii Macedonii przeważali jednak w znacznej mierze falangiści. cóż, zawsze możemy Hypaspistów pozostawić w domu :) bowiem mimo dobrych statystyk są oni jednak bardzo droga piechota. Możemy ich wystawiać jako Lekka Piechotę bądź jako Falangę, jeden oddział może być promowany do roli Agemy.
Pezhatairoi to nasza podstawowa falanga, z sarissą i tarczą – możemy dodać im lekkie zbroje lub dodać jednostce opcję Drilled, przydatną przy manewrowaniu. Jedna jednostka może być promowana do roli Agemy.

4. Skirmishers:
Tu do wyboru mamy trzy rodzaje jednostek – Skirmishers (najtańszych oszczepników), Mercenaries (oszczepnicy, a co druga jednostka ma opcję wzięcia łuków) i Agrianians – najlepszych chyba skirmisherów w grze, z WS3, BS3 i Ld 8 – naprawdę robią wrażenie. Niestety, jedna jednostka Agrian może zostać użyta na każde dwie jednostki Skirmisherów i/lub Mercenaries.

5. Z pozostałych jednostek dostępnych dla tej armii najciekawszą opcją zdają się być Najemni Grecy – hoplici uzupełniają szeregi naszej falangi, peltaści to bardzo dobra lekka piechota, Kreteńscy łucznicy należą do najlepszych w grze.


Przykładowa lista na 2000 pkt:
1. Strategos – Generał – heavy armour, warhorse, xyston – 176 pkt.
2. Illarch (oficer kawalerii) - heavy armour, warhorse, xyston – 66 pkt.
3. 30 x Pezhetairoi – Leader, Musician – 250 pkt.
4. 30 x Pezhetairoi – Leader, Musician – 250 pkt.
5. 9 x Companion Cavalry – L,M – 235 pkt.
6. 9 x Prodromoi – kontos, L,M – 226 pkt.
7. 10 x Light Cavalry – javelins, M – 160 pkt.
8. 12 x Agrianians – 84 pkt.
9. 11 Merc. Javelinem – 55 pkt.
10. 10 Merc. Javelinmen – 50 pkt.
11. (Greccy Najemnicy) 16 x Peltasts – L,M, Shields, thrusting spears – 138 pkt.
12. (GN) 12 x Cretans – 120 pkt.
13. (GN) 15 x Iphicrateans (hoplici ze zwykłą tarczą i oszczepami) – javelins, L,M – 185 pkt.


Strategos w oddziale Companions, Illarch z Prodromoi, Pezhetairoi w centrum, osłaniani przez Peltastów i Iphicrateans. Skirmisherzy w osłonie skrzydeł i centrum. Armia przyjemna tak w grze jak i w wyglądzie.

Co do modeli: tak jak w powyższym opisie z AoA, jako falangistów można użyć modeli z HaTa:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8043
ale modele ze Zvezdy są o wiele ładniejsze:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8019

Awatar użytkownika
Nijlor
Wielki Nieczysty Spamer
Posty: 6663
Lokalizacja: KGS "Fenix" Włocławek/ Kłodawa

Post autor: Nijlor »

Pamiętasz Michał jak graliśmy, teraz juz u nas cicho w tej materii.....

Awatar użytkownika
Kadrinazi
Chuck Norris
Posty: 417
Lokalizacja: Edinburgh
Kontakt:

Post autor: Kadrinazi »

Ancient Greeks z Armies of Antiquity

Armia ta nie ma zbyt wielu jednostek, ale jest bardzo przyjemna do grania, poza tym wielu graczy gotowych po nią sięgnąć po obejrzeniu ‘300’.
Grecy nie mają sztandarów, używają tylko Wyroczni (Oracles) jak wspomniana już armia macedońska z ‘AtG’.
Struktura armii:
1. Generał – armia może go mieć (ale nie musi).
2. Kawaleria – do 25 % wartości punktowej armii. Możemy wybrać Ciężką Kawalerię – Grecką lub (jako co druga jednostka) Tessalów/Tebańczyków; Lekka Kawaleria (w skirmishu) zaś to Grecy lub (jako co druga jednostka) Tessalowie/Trakowie. Kawaleria ta ma jednak jeden straszliwy minus – tylko M6, co czyni z niej niezbyt manewrową jednostkę.
3. Hoplici – przynajmniej połowa armii, hoplici walczą oczywiście w formacji falangi.
Tu do wyboru mamy greckich hoplitów (mogą mieć lekką bądź ciężką zbroję), jeden oddział (najmniejszy w armii) może być upgrade’owany do Świętego Zastępu (Sacred Band) – jest wtedy odporny na psychologię i nigdy nie zostaje złamany w walce. O wiele lepsi od zwykłych hoplitów są Spartani – maja WS4, T4 (słynne spartańskie wychowanie czyni cuda nawet w grach!) i zasady Drilled i Stubborn Jest tylko jedno małe ‘ale’ – kosztują aż 22 punkty, w porówaniu z 10 punktami za zwykłego hoplite.
4. Lekka Piechota – do 25 % wartości punktowej armii. Mamy tu do wyboru Peltastów i Traków jako Lekką Piechotę oraz jednostki w skirmishu – 0-1 łuczników z Krety oraz Psiloi (zwykłych skirmisherów).

Prosta, typowa rozpiska na 2000 pkt –armia ateńska:
1. Generał – 157 pkt.
2. 4 x 30 Hoplitów (każdy oddział z Leaderem i Muzykiem) – 4 x 310 pkt – 1240 pkt.
3. 10 x Greek Cavalry (skirmish) – 110 pkt.
4. 15 x Traków – Leader, Muzyk – 145 pkt.
5. 16 x Peltastów - Leader, Muzyk, thrusting spears – 138 pkt.
6. 12 x Cretans – bows, shields -120 pkt.
7. 11 x Psiloi – javelins – 44 pkt.
8. 11 x Psiloi – javelins – 44 pkt.

Taktyka prosta jak uderzenie cepem – hoplici stanowią nasza główną siłę uderzeniową armii i musimy osłaniać ich skrzydła i tyły. Kiedy już hoplici dojdą do walki to z pomocą Bogów (Oracles) powinno być dobrze...

Modele:
Oczywiście przepiękne modele Zvezdy:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8005
ale i hoplici z HaTa:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8045
ale i lekka piechota z HaT’a:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8044
i Trakowie z HaTa:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8046
Jako kawalerii używam modeli Greków z HaTa (pierwsze dwa modele z lewej)
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8049

Czekam jednak z niecierpliwością na dwa kolejne sety z HaTa:
Spartan Army:
http://www.hat.com/Othr6/Gorman09P.html
http://www.hat.com/Othr6/Allari04P.html
Theban Army:
http://www.hat.com/Othr6/Allari03.html
http://www.hat.com/Othr7/Gorman22P.html

Gdy HaT wyda te modele, pomyślę o stworzeniu klimatycznych armii ze Sparty (okres bitwy pod Platejami) i Teb (oczywiście ze Świętym Zastępem).

Awatar użytkownika
Kadrinazi
Chuck Norris
Posty: 417
Lokalizacja: Edinburgh
Kontakt:

Post autor: Kadrinazi »

Nijlor pisze:Pamiętasz Michał jak graliśmy, teraz juz u nas cicho w tej materii.....
Ja, jak widać, się nie poddaję, mimo że mnie wiatr historii wywiał az do Glasgow :)

Awatar użytkownika
Nijlor
Wielki Nieczysty Spamer
Posty: 6663
Lokalizacja: KGS "Fenix" Włocławek/ Kłodawa

Post autor: Nijlor »

A czy w Szkocji grają w WABa ??

Awatar użytkownika
Kadrinazi
Chuck Norris
Posty: 417
Lokalizacja: Edinburgh
Kontakt:

Post autor: Kadrinazi »

Grają, ale głównie używając figurek 28 mm (metalowych) albo 15 mm.

Awatar użytkownika
Kadrinazi
Chuck Norris
Posty: 417
Lokalizacja: Edinburgh
Kontakt:

Post autor: Kadrinazi »

Scotland and the Borders (c.1250 – 1512) z podręcznika ‘Armies of Chivalry

Wypadałoby opisać szkocką armię, w końcu mieszkam w Szkocji...
Krótki opis armii:
1. Bohaterowie – do 20 % - Generał i Nobles (jeden może być ABS) – mają opcję walki jako piechurzy (w tej armii bardzo dobra opcja) i kawalerzyści.
2. Kawaleria – do 25% - dwa typy jazdy – 0-1 Knights (ciężka jazda), 0-1 Dismounted Knights (to samo, tylko bez rumaków), Border Cavalry (popularni Hobylars) – średnia jazda, z zasadą Open Order.
3. Piechota – do 100 % - Spearmen (wszystkie oddziały muszą mieć albo thrusting spear albo pikę, walczą w formacji Medieval Phalanx) i Highlanders (niesforny mob, ale mogą zalać przeciwnika ilością i zasadą Warband). Są jeszcze Camp Followers (‘Small Folk’), ale brać ich do bitwy mógłby samobójca – to naprawdę kiepściutki oddział.
4. Łucznicy – do 10 %, można ich wystawić w Skirmishu lub jako Open Order.

Rozpiska na 2000 pkt. Jest mało skomplikowana, zróbmy coś na wzór armii Roberta Bruce’a spod Bannockburn.

1. Generał – dismounted – 160 pkt.
2. Noble ASB – dismounted – 85 pkt.
3. 2 x 10 Hobylars (Borders Cavalry) – FCG – 2 x 185 pkt.
4. 3 x 30 Pikemen – pike, FCG – 3 x 255 pkt.
5. 2 x 30 Highlanders – FCG – 2 x 225 pkt.
6. 2 x 14 Skirmishing Archers – 2 x 84 pkt.

Armia tak złożona jest bardzo klimatyczna, ale grając nią trzeba umiejętnie wystawiać swe oddziały – oparcie pikinierów o krawędź stołu lub las zawsze pomaga. Hobylarsi i Highlanderzy osłaniają flanki, łucznicy biegają tu i tam, bohaterowie bezpiecznie siedzą w pikinierach.

Modele:
Dwa fajne zestawy ze Streltsa:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... R&code=007
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... R&code=081
dają nam duży wybór modeli piechurów, łuczników, bohaterów i Hobylarsów.
Możemy się jednak wesprzeć innymi modelami w podobnym klimacie:
Łucznicy i piechurzy:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=6027
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=7206
Ostatnio zmieniony 26 kwie 2007, o 18:53 przez Kadrinazi, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Nijlor
Wielki Nieczysty Spamer
Posty: 6663
Lokalizacja: KGS "Fenix" Włocławek/ Kłodawa

Post autor: Nijlor »

Klimatyczna armia i ładne modele, a jak z dostępnością figurek 1:72 na wyspach ??

Awatar użytkownika
Kadrinazi
Chuck Norris
Posty: 417
Lokalizacja: Edinburgh
Kontakt:

Post autor: Kadrinazi »

Nie wiem jak na Wyspach, wiem jak w samym Glasgow- bez problemu, mam ulubiony sklep na uliczce gdzie sa same modelarskie :)

Awatar użytkownika
Kadrinazi
Chuck Norris
Posty: 417
Lokalizacja: Edinburgh
Kontakt:

Post autor: Kadrinazi »

Armies of the Hussites z podręcznika Armies of Chivalry.


Co tu dużo mówić, po prostu kocham tą armię. Mocno ubolewam, że wciąż jeszcze nie ma pełnego asortymentu modeli 1:72 do Husytów, a perspektywa kupowania metalowych modeli mnie nie cieszy... Armią gra się świetnie, jest naprawdę bardzo klimatyczna.

Opis armii:
1. Bohaterowie – do 25 % wartości punktowej armii. Mamy więc tu Generała (z Ld 10!), chorążego armijnego i kapitanów. Wszyscy mają opcję walki konno lub jako piechurzy – w tym drugim przypadku możemy ich wyposażyć w jakże klimatyczną i przydatną halabardę (zawsze można skonwertować na cep). Wszyscy bohaterowie mają też zasadę Stubborn – ktoś w Historicalu mocno docenił upów Husytów.
2. Kawaleria – do do 25 % wartości punktowej armii. Do wyboru są trzy formacje: 0-1 Bohemian Nobles (ciężka jazda typu ‘zachodniego’), Hussite Heavy Cavalry (nazwijmy ją ‘średnią’, ma zasadę Stubborn) i Hussite Lighr Cavalry (Skirmisherzy z lekkimi kuszami).
3. Piechota – od 50 do 75 % w.p.a – tutaj piwo i golonka naszej armii!!! Najważniejsze oczywiście War Wagons, wspaniałe maszyny o które opieramy naszą taktykę. Droższe o 30 punktów od tych w innych armiach, ale za to z zasadą Stubborn. Nasz BPP to Halabardnicy/Cepnicy, z zasadą Stubborn, możemy ich połączyć z Kusznikami/Strzelcami (Handgunners) by tworzyć jednostki mieszane. Statystyki piechoty typowe (WS 3, Ld7), ale z pomocą Stubborna naprawdę potrafią wytrzymać do nadejścia posiłków. Na każde 1000 pkt armii możemy wystawić jedno Lekkie Działo, także z zasadą Stubborn.
4. Allies (Sojusznicy) do 25 % w.p.a. z listy Polaków – tą armię nieco skopano, jak czas pozwoli opiszę ją kiedy indziej.

Przykładowa rozpiska na 2500 pkt:
1. Generał na koniu (ale nie na Warhorsie),
2. ASB na koniu (ale nie na Warhorsie),
3. Kapitan z halabardą (piechur),
4. Kapitan z halabardą (piechur),
5. 3 x War Wagon – FCG, jeden wóz ma Taraśnicę,
6. 3 x War Wagon – FCG, jeden wóz ma Taraśnicę,
7. 16 x Flailmen/Halabardiers – FCG.
8. 16 x Flailmen/Halabardiers – FCG.
9. 12 Kuszników – pawęże,
10. 2 x Light Artillery (Hufnica), każda z dodatkowym załogantem,
11. 13 x Light Cavalry,
12. 10 x Bohemian Nobles – FCG.

Taktyka armii jest oparta oczywiście o wozy, za którymi w odwodzie (za flankującymi wozami) stoją Cepnicy z Kapitanami. Artyleria i kusznicy zależnie od przeciwnika z którym walczymy, Generał i ASB także za wozami – oni nie są tu by walczyć, mają dawać Ld 10 (G) i przerzuty break’a (ASB ). Skirmishująca kawaleria denerwuje wroga, Bohemian Nobles jako uderzeniowy odwód. I tak wozy załatwią wroga...

Modele:
Jak już wspominałem mamy tu problem. Mini Art. Obiecuje zestaw Husytów (może nawet z Wozem):
http://www.miniart-models.com/Images/72 ... _72dpi.jpg
Jeżeli modele będą takie jak rysunek z boxa to nie będzie źle...
Wozy Husytów produkuje Valdemar, ich europejskim dystrybutorem jest polski Kamrat:
http://www.kamrat.com.pl/advanced_searc ... r&x=43&y=9
Inne modele, które możemy wykorzystać pochodzą z różnych innych zestawów z epoki:
Część Szwajcarów dałoby się na pewno wykorzystać jako halabardników:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... code=72009
Modele strzelców i kuszników:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=7206
Jako Bohemian Nobles:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... code=72011
Wspaniałe modele artylerii:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8027
a dla miłośników Sapkowskiego nawet bombarda:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8032

Awatar użytkownika
Kadrinazi
Chuck Norris
Posty: 417
Lokalizacja: Edinburgh
Kontakt:

Post autor: Kadrinazi »

The Swiss (1422-1522) z podręcznika Armies of Chivalry.

Armia z krótką lista jednostek, sprawia jednak, że wielu przeciwników będzie przeklinać Szwajcarów. Jako że bardzo dużo punktów ładujemy tu zwykle w pikinierów, armia będzie może i miała wiele modeli, ale niewiele oddziałów. Wymaga dobrego rozstawienia na stole (boleśnie się o tym przekonałem pierwszy raz nią grając!) ale gdy tylko pikinierzy dojdą do walki pokazują swoją klasę.

Konstrukcja armii jest nietypowa. Szwajcarzy nie mają bowiem bohaterów (sic!), armia składa się więc tylko z dwóch ogólnych kategorii – piechoty, która zabiera nam od 66 do 100 % w.p.a i kawalerii/wsparcia, którego możemy mieć do 33 % w.p.a.
Piechota szwajcarska to dwa rodzaje oddziałów. Podstawą armii są Pikinierzy – z zasadą Stubborn i Medieval Phalanx. Co ciekawe, zamiast Leadera kupić im możemy Kapitana (taki niby-bohater naszej armii). Teb wspaniały dodatek do oddziału nie tylko ma 2A z S4, ale i daje Pikinierom (którzy normalnie mają Ld8) bonus +1 do Ld. Dzieki Kapitanowi mamy więc u nich Ld 9... a pamiętać należy, że Pikinierzy i Halabardnicy mają WS 4 – ciężki orzech do zgryzienia dla przeciwnika.
Halabardnicy mogą mieć dokupioną zasadę Open Order, bardzo przydatne gdy chcemy by chronili flankę dużych oddziałów Pikinierów.
Jeden oddział Pikinierów za +25 pkt możemy nominować do niesienia Sztandaru Kantonu – Gewalhtut. Musi być to największy oddział w armii (inne mogą mieć jednak taką samą liczebność, żaden nie może być tylko większy). Gewalhtut działa jak ASB dla zorganizowanej szwajcarskiej piechoty.
Jednostki wsparcia to:
- jedno lekkie działo lub ribauda na 1000 pkt.
- Skirmisherzy z lekkimi kuszami, co drugi oddział może mieć handguny lub kusze,
- Kawaleria wszelaka – mounted crossbomen, Swiss/Allied M-a-A (pozwalają na wystawienie Duke’a, jedynego bohatera z prawdziwego zdarzenia), Swiss/Allied Retainers – całkiem fajna ta kawaleria, ale Szwajcarzy tak mi się kojarzą z pikinierami, że chyba się nie zdecyduje...

Rozpiska na 2500 pkt:
1. 30 x Pikinierów – ciężkie zbroje, Captain, Standard, Musician (znaczy się FCG),
2. 30 x Pikinierów – ciężkie zbroje, Captain, Standard, Musician (znaczy się FCG),
3. 30 x Pikinierów – ciężkie zbroje, Captain, Standard, Musician (znaczy się FCG),
4. 30 x Pikinierów – ciężkie zbroje, Captain, Standard, Musician (znaczy się FCG), Gewalhtut,
5. 12 Halabardników – bez zbroi, Open Order, Musician,
6. 12 Halabardników – bez zbroi, Open Order, Musician,
7. 2 x Light Artillery – w każdej dodatkowy załogant,
8. 2 x 8 skirmishers – light crossbow.

Jak widać armia nie jest nazbyt zróżnicowana. Świetna w obronie, zwłaszcza przeciw armiom silnie kawaleryjskim, jak każda armia oparta na pikinierach ma wrażliwe flanki. Stąd należy ją uważnie rozstawiać na stole, biorąc pod uwagę, że nie mamy nazbyt wiele oddziałów które strzegłyby skrzydeł. Halabardnicy tylko z muzykami – to oddziały skrzydłowe, gotowe do ucieczki (i szybkiego zebrania, po to muzyk) jeżeli przeciwnik jest zbyt szybki. Oczywiście można zastosować taktykę jeszcze bardziej hardcorową niż moja przy wystawianiu Pikinierów – przy rezygnacji z ciężkich zbroi mamy 240 wolnych punktów (na kawalerię lub więcej pikinierów!).

Modele:
Podstawa to oczywiście szwajcarscy pikinierzy z MiniArta (potrzebujemy ich spooooro):
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... code=72009
dodać można też Szwajcarów z LW:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... LW&code=08
Artyleria to przepiękna Zvezda:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8027
Kuszników, handgunnerów i dodatkowych halabardników można szukać w innych zestawach z okresu.

Awatar użytkownika
Kadrinazi
Chuck Norris
Posty: 417
Lokalizacja: Edinburgh
Kontakt:

Post autor: Kadrinazi »

W ramach oddechu od opisywania różnych armii krótki tekst o konstruowaniu armii antycznych.


1. Bohaterowie – generał i (w miarę możliwości) chorąży armijny (ASB) to bardzo ważne elementy naszej armii. Ld generała w połączeniu z zasadami ASB często stają się ‘być albo nie być’ naszej armii w gorączce bitwy. Obydwu tych bohaterów powinniśmy w miarę możliwości trzymać z dala od samego starcia – śmierć generała może stać się przyczyną naszej klęski w już zdawałoby się wygranej bitwie. Z reguły staram się ich wystawiać konno, dzięki czemu stają się mobilni i mogą reagować na zmieniającą się sytuację. Jeżeli to możliwe to warto mieć obok nich niewielki oddział lekkiej piechoty jako eskortę na wypadek rajdu na nasz sztab lekkiej kawalerii lub skirmisherów przeciwnika. Oczywiście są takie armie gdzie bohaterowie ci nie maja raczej innej opcji niż ruszyć do walki (Ancient Greeks) – wtedy możemy tylko liczyć na ich umiejętności w chronieniu własnego żywota.
Co do innych bohaterów – czasami warto zwiększyć możliwości jakiegoś oddziału piechoty lub elitarnej kawalerii poprzez dodanie im bohaterów, pamiętajmy jednak, by nie marnować na tych dodatkowych oficerów nazbyt wiele punktów – czasami lepiej poświęcić je na dodatkowych żołnierzy.
2. Kawaleria – jeżeli oczywiście nasza armia może sobie na takie jednostki pozwolić, sugeruję przynajmniej dwa oddziały kawalerii. Jeden ciężkiej uderzeniowej (czy jej ekwiwalentu) działającej jako ‘miecz’ naszej armii (taki oddział powinien mieć przynajmniej 9+ modeli i FCG) i jeden lekkiej/skirmishu, która będzie działała jako ruchomy oddział strzelecki ( też ok. 10 modeli, jeżeli jest to Light Cavalry to na pewno bierzemy Muzyka, jeżeli jednostka ma jakieś możliwości uderzeniowe to resztę CG). Armia na samej kawalerii będzie miała zawsze mało modeli, będzie także (przynajmniej w przypadku armii starożytnej) wrażliwa na ostrzał, więc ciężko nią grać jako armią ‘czystą’. Kawaleria jako oddziały wspomagające dla ciężkiej piechoty (legionistów, hoplitów, falangi) sprawuje się o wiele lepiej, musimy jednak pamiętać, by nie rzucać jej samotnie do walki – dobrze jest zabezpieczać jej flanki lekką piechotą i kawalerią.
3. Ciężka piechota – większość armii ma możliwość wystawiania tego typu oddziałów. To one powinny być rdzeniem armii – oddziały po 25-30 modeli, z FCG. Nie przesadzajmy z pancerzem – jeżeli oddział będzie miał ciężkie zbroje i tarcze spowolnimy go wtedy do trzech cali ruchu – a w WAB’ie manewrowość potrafi naprawdę zmienić losy bitwy. 2-3 takie oddziały to podstawa armii, którą ‘obudujemy’ potem w trakcie tworzenia rozpiski kawalerią i siłami lekkimi.
4. Lekka piechota i skirmisherzy – skirmisherzy to z reguły oddziały strzeleckie – wystawiać ich należy przynajmniej w 10, nie dawać im FCG (to nie są oddziały do walki wręcz). Dwie dziesiątki tanich oszczepników opłacają się nieraz bardziej niż 10 drogich łuczników – bitew w WAB’ie nie wygrywa się strzelaniem, można natomiast nieco przetrzebić nim drogocenne jednostki przeciwnika (np. niewielkie oddziały kawalerii), poza tym zawsze można zwalczać ogień ogniem i użyc naszych skirmisherów do zwalczania odpowiadających im jednostek wroga.
Lekka piechota, z możliwością walki w rankach jak i w skirmishu, ma uniwersalne znaczenie na polu bitwy. Wystawiana w oddziałach 16-20, z FCG, ma z reguły broń miotaną (oszczepy) ale i do walki w szeregach (thrusting spear). Idealna do osłony skrzydeł, walki w rozproszeniu z kawalerią (salwa 16 oszczepów jako stand nad shoot może odstraszyć przeciwnika przed szarżą). Możliwość zmiany formacji z szeregów na rozproszenie ułatwia poruszanie się po polu bitwy.
5. Machiny bojowe – niektórzy ulegają czarowi katapult czy scorpionów, ale nie jest to najlepsze rozwiązanie. Przydaje się co prawda do wali przeciwko słoniom, ale ile armii wystawia te miłe stworzenia? Przykładowo przeciw falandze (-1 do trafienia) lub armiom z dużą ilością skirmisha artyleria ta zwykle się nie spłaca. Polecam na max. 1-2 scorpia, jeżeli już ktoś jest pasjonatem antycznej artylerii.
6. Broń specjalna (rydwany i słonie) – opłacalność ich wystawienia zależy od rodzaju armii którą gramy, ale i od armii przeciwnika. Trudno sobie wyobrazić armię Indii lub Kartaginy bez słoni, niemniej jednak potrafią one być bronią obosieczną – niedługo opiszę armię Kartaginy i tam wstawię dłuższy opis tej specjalnej bronii z trąbą...
Co do rydwanów - sami twórcy list armijnych z reguły je odradzają (sic!), gdyż w miarę łatwo pozbyć się ich za pomocą nawet mizernego ostrzału. Poza tym rydwany maja problemy w walce z oddziałami z zasadą Drilled (możliwość przepuszczania rydwanów przez szeregi), niemniej jednak odpowiednio użyte, wsparte lekką piechota i uderzeniową kawalerią, potrafią mocno skrzywdzić. Musimy tez pamiętać, że niektóre armie nie mają swego klimatu bez tych machin (Egipt, Troja, Indie).

Awatar użytkownika
Nijlor
Wielki Nieczysty Spamer
Posty: 6663
Lokalizacja: KGS "Fenix" Włocławek/ Kłodawa

Post autor: Nijlor »

Kurcze aż chciałoby sie zagrać...może uda się reaktywować waba w toruniu...

Awatar użytkownika
Kadrinazi
Chuck Norris
Posty: 417
Lokalizacja: Edinburgh
Kontakt:

Post autor: Kadrinazi »

Imperialny Rzym z Rulebooka

Wypadałoby nareszcie opisać jedną z najsłynniejszych formacji świata. Oparta na bardzo dobrej piechocie, wsparta różnorodnymi oddziałami posiłkowymi, ma tylko słaba kawalerię. Sporo ciekawych modeli ułatwia zebranie całkiem sporej i ładnie wyglądającej na stole armii.

Konstrukcja armii:
1. Bohaterowie – do 25% wartości punktowej armii. Oczywiście Generał i ASB do prowadzenia naszych imperialnych podbojów (Generał ma Ld 9, typowo), dodatkowo dwa typy bohaterów do wsparcia naszych jednostek w boju – Legat i Trybun. Wszyscy nasi oficerowie maja zasadę Drilled i Stubborn – w końcu to Rzymianie!
2. Piechota legionowa - krem naszej armii, przynajmniej 25% w.p.a. Trzy typy legionistów – Veteran, Regular i Raw (tylko ci ostatni nie mają zasady Drilled i Stubborn) wyposażeni w pilum (+1S w pierwszej turze walki) i z Centurionem zamiast Leadera (+1 do Ld) – właśnie dlatego Rzym oparty na dużej ilości piechoty jest ciężką armią do pokonania. Do tego legionowa Lekka Piechota – Lanciarii (także Drilled i Stubborn) jako smaczek.
3. Auxilliares – oddziały posiłkowe mogą tworzyć aż do ¾ w.p.a. Trzy rodzaje kawalerii: 0-1 Cataphracts (drogiej, ale naprawdę mocnej ciężkiej jazdy), Equites Alares (jazda posiłkowa) jako jazda średnia (z throwing spearami i javelinami) i na koniec Lekka Jazda Illyrska (jak to lekka jazda...). Piechota: Cohortes Pedites (piechota sojusznicza) – lekka piechota, bardzo fajna (throwing spears, może mieć oszczepy i zasadę Drilled), Łucznicy jako lekka piechota.
4. Jednostki specjalne – do 25 % w.p.a. – tu mamy bogaty asortyment: artyleria – dwie balisty (Scorpio i Ballista) i dwie katapulty (Tormenta i Onager), oprócz twego słonie (marginalnie używane przez Rzym, więc lepiej dajmy spokój), Marines (lekka piechota), 0-1 Dromedarii (oddział na wielbłądach).

Rozpiska na 2500 pkt.

1. Generał – warhorse, heavy armour,
2. ASB – warhorse, heavy armour,
3. 20 x Veteran Legionaries – FCG (Centurion, Standard, Musician),
4. 24 x Regular Leg. – FCG,
5. 24 x Regular Leg. – FCG,
6. 24 x Regular Leg. – FCG,
7. 10 Equites Alares – FCG,
8. 21 Cohortes Pedites – FCG, javelins,
9. 21 Cohortes Pedites – FCG, javelins,
10. 12 Aux. Archers – Musician,
11. 12 Aux. Archers – Musician,

Armia oparta na piechocie, jak to w Rzymie być powinno. 72 legionistów, wspartych 42 auxilliaries i 24 łucznikami tworzy główne ugrupowanie, z tyłu Generał i ASB, jako odwód Veterani i kawaleria. Zasad stubborn pozwala legionistom zatrzymać przeciwnika i związać go bojem, Cohortes Pedites na skrzydłach jako jednostka z szeregami bądź skirmish. Łucznicy także mogą walczyć w szyku rozproszonym, co czyni ich odporniejszymi na ostrzał przeciwnika.

Modele:
Jako Veterani i Regularni legioniści:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... C&code=224
(poza łucznikiem oczywiście)
Dobrze wyglądający jako Veterani:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8064
lub:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8082
Cohortes Perdites (osobiście strasznie mi się te modele podobają):
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8065
i łucznicy:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8074
Jako kawaleria (trzeba tylko skonwertować włócznie):
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8066
Command Groupy do regimentów:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8075

Awatar użytkownika
Nijlor
Wielki Nieczysty Spamer
Posty: 6663
Lokalizacja: KGS "Fenix" Włocławek/ Kłodawa

Post autor: Nijlor »

Pamiętam, wystawiałem armię z kilkoma klockami legionistów wspartą łucznikami z Syrii i lekka jazda+ machiny NAwet mam te modele, które umieściłeśw linkach :) Sprawdzało się - ciezko zbrejkować te centurie...

Awatar użytkownika
aipz
Mudżahedin
Posty: 211
Lokalizacja: Bydgoszcz/Warszawa

Post autor: aipz »

Ja bym byl za reaktywacja :D , ale nie mam modeli do starozytnosci :(
Moge wystawic cos ze sredniowiecza... (1:72 lub modele Empire do Battla)

Awatar użytkownika
Nijlor
Wielki Nieczysty Spamer
Posty: 6663
Lokalizacja: KGS "Fenix" Włocławek/ Kłodawa

Post autor: Nijlor »

Ja mam prócz rzymian także krzyżowców, rusów i krzyżaków, więc dało by się tez w średniowieczu pograć:)

Awatar użytkownika
aipz
Mudżahedin
Posty: 211
Lokalizacja: Bydgoszcz/Warszawa

Post autor: aipz »

Pytanie na ile punktow? Zasady mam, ale jestem "niedouczony" jesli chodzi o Warhammera, bo glownie gralem w WH40K :) Na zasadach "Armies of Chivalry" czy podrecznika zwyklego? Moglbym ewentualnie zagrac w poniedzialek 7.05 lub 13.05 tylko modele musze z wyprzedzeniem wziasc :)

Awatar użytkownika
Kadrinazi
Chuck Norris
Posty: 417
Lokalizacja: Edinburgh
Kontakt:

Post autor: Kadrinazi »

Prośba do Moderatora - czy można dyskusję chłopaków przenieść w inny temat, a tu zostawić miejsce na opisy i pytania do nich?

ODPOWIEDZ