Z godnie z obietnica zakładam temat poświęcony projektowi stworzenia przez polskich graczy autorskiego (fanowskiego) podręcznika dla armii Psów Wojny. Temat napisany po polsku, bo dla mnie to lepiej brzmi - to tak jakby ktoś miał co do tego pretensje
Jako moderator chciałbym prosić o zaniechanie pisania postów o tym, że DoW mają się dobrze; że nie potrzeba im nowego AB; że to nie ma sensu, bo i tak nie wejdzie w życie itp. Była już o tym mowa w temacie poświęconym najemnikom w dziale BP. Ja i - jak przypuszczam - osoby zainteresowane tworzeniem fanowskiego podręcznika jesteśmy świadomi tego, że nie każdy się z nami zgadza. Dlatego też fajnie by było, gdyby osoby sceptycznie do tego nastawione potraktowały tą ideę jako zabawę kilku zapaleńców. Z konstruktywną krytyką poczekajmy do jakiś konkretów.
Na początek chciałbym przedstawić znane mi autorskie podręczniki Psów Wojny:
- Podręcznik Tilea.net; link: http://www.tilea.org/en/articolo001.html#
- Podręcznik forum Dogs of War Online; link: http://www.vampirecounts.net/showthread ... 6#pid98516
- Podręcznik napisany przez Orniona Houle`a; link: http://www.scribd.com/doc/25196474/Fano ... rion-Houle
Osobiście postawiłbym jak na razie na pracę nad podstawową listą armii. Jednostki RoR zostawiłbym na później. Nie jestem zwolennikiem tworzenia nowych oddziałów. Myślę, że z tego co mamy dziś można złożyć przyzwoity Army List. Wystarczy tylko (albo aż ) zmienić nieco koszty, być może dodać jakieś zasady specjalne czy też stworzyć normalne przedmioty magiczne.
Ze spraw organizacyjnych jeszcze chciałbym, żeby ktoś zgłosił się na stanowisko pisarza. Na pewno przyda się osoba, która spisze wszystko ładnie po angielsku (w warhammerowym stylu).
Przejdźmy zatem do konkretów. Jak chyba każdy gracz DoW mam swoje pomysły - mniej lub bardziej realne.
1) Po pierwsze nowy Army List widziałbym jako coś prostego. Chciałbym, żebyśmy unikali jakiś zbędnych skomplikowanych zasad. Czyli w sumie lista jednostek, bohaterów, magicznych przedmiotów i ewentualnie jakichś dodatkowych umiejętności dla herosów.
2) Tak jak napisałem wyżej, wolałbym pracować nad aktualizacją, ulepszeniem tego co jest, niż tworzeniem nowych oddziałów.
Bohaterowie
Z bohaterami będzie pewnie nie mały problem. Myślę, że są dwie opcje. Pierwsza to jedynie ludzcy bohaterowie tak jak jest to dziś. Druga to dodanie bohaterów z innych ras (krasnoluda, orka, HE, DE i ogra). GW już kiedyś stworzyło zasady rekrutowania do armii DoW lordów z innych ras. W temacie "Jeśli czegoś nie wiesz..." jest nawet link do francuskojęzycznego pdfu z tymi zasadami. Pierwsza opcja jest najprostsza. Druga wymaga więcej pracy chociażby przy wymyślaniu przedmiotów magicznych. Trzeba przecież pamiętać by wszyscy herosi mieli w miarę równe szanse.
Jest jeszcze kwestia Paymastera. Dla mnie jest on ikoną, symbolem tej armii. Uważam, że powinnien być przymus stosowania Paymastera. Może on nie zajmować slotu hero (jak w Bretonii BSB). Oczywiście kontrowersyjna jest jego zasada paniki armii po jego śmierci. Wielu z Was chciałoby jej się pozbyć. Ja tym czasem uważam, że ta zasada doskonale spełnia zadanie nieprzegiętości armii. Wolałbym raczej dać mu jakąś zasadę, która równoważyłaby tą niekorzystną zasadę. Mogłoby to być np. przerzut paniki w promieniu 12 cali (oczywiście zasięg to rzecz dyskusyjna) albo przerzut wszystkich testów psychologii (to już dużo mocniejsze), ale w promieniu 6 cali. A możę mógłby dawać coś więcej do CRa niż zwykły BSB?
Oczywiście uważam, że Pamaster nie powinien nosić żadnego sztandaru. Zostawiłbym to zgodnie z fluffem, że on żadnej szmaty nie nosi tylko klucze. Można byłoby to tak zostawić. Można byłoby też dać zasadę, że oddział w którym jest Paymaster może mieć magiczny sztandar bez limitu. Innym pomysłem może być to by stworzyć specjalną kategorię magicznych przedmiotów dla paymastera - kluczy/skrzyni, które miałby zastąpić sztandary.
Bohaterom dałbym jeszcze coś na wzór wampirzych mocy, ogrzych imion czy bretońskich cnót. Było już kiedyś coś takiego. Przydomki, ksywy itp. Wykupywane przez generałów. Dające jakieś bonusy dal armii np. +1 do LD. generała; większy zasięg liderki generała (15 cali); generał daje hate jednostce, w której siedzi; jakieś przetasowania w kompozycji armii - jeden specjal unit można wystawić jako core itp; +1 do rzutu na zaczynanie.
Jednostki
Jednostki zostawiłbym takie jakie są. Oczywiście trzeba je dostosować do dzisiejszych realiów. Zmiana kosztów FCG jest sprawą niepodważalną.
- Pikinierzy - powinni być tańsi o co najmniej 2 punkty; z opcją wykupu magicznego sztandaru za 25 albo 50 p.
- Kusznicy są ok.
- Duellistsi - być może tańsi o 1 pkt i do tego bez opcji wykupienia sztandaru.
- Ciężka i lekka kawa są ok, oczywiście poza CG - ale to bylo już zaznaczone wyżej. Ciężka Kawaleria powinna mieć możliwość wykupienia magicznego sztandaru jak pikinierzy.
- Ogry - nie wiem czy nie wystarczyłoby dać zapisek że można rekrutować Ironów, Leadów i Ludożerców z Królestwa Ogrów. Wiadomo, że są one nieco za drogie, ale myślę, że nie jest to bardzo rażące.
- Krasnoludy - tak jak są; może opcja dania im magicznego sztandaru.
- Norsmen - podstawowy koszt 5/6 pkt i GW i AHW za 1 pkt.
- Ochroniarze Paymastera - myślę, że na pewno powinni dostać jakąś dodatkową zasadę np. odporność na panikę lub strach. W końcu to najlepsi z najlepszych. Oczywiście opcja wykupu magicznego sztandaru. Może dodatkowy atak. Koszt do przedyskutowania.
- Halflingi są ok
- Działo tak jak jest
- Hot Pot - dwa na slot
- Giguś - regeneracja i może nieco tańszy. Regeneracja to widoczny trend. Kolejne bestie mają taką zasadę więc czemu nie nasz "koszykarz". Bez ASave nie robi to z niego rzeźnika, ale nieco wzmacnia.
Zapraszam do dyskusji