Black Orcs

Orcs and Goblins

Moderator: Kołata

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Temple Guard
Falubaz
Posty: 1225
Lokalizacja: Warszawa Bemowo

Black Orcs

Post autor: Temple Guard »

Black Orcs - elitarna piechota O&G. Mają liczne zalety:

- nie podlegają zasadzie Animozji (cenna cecha, jeden z niewielu dość pewnych elementów armii O&G);

- mają Ld8 (żadna rewelacja, ale jak na O&G całkiem nieźle);

- nie testują paniki od mniejszych zielonoskórych;

- WS4 - nie jest to rewelacja, ale zawsze coś w porównaniu z WS3 zwykłych orków;

- S4 - w połączeniu z choppą uzyskujemy bardzo przyjemną S5 w 1. rundzie walki wręcz;

- dodatkowe D6" ruchu za Waaagh;

- jako jedyni w armii mają ciężki zbroje, dzięki czemu z tarczą mają save na 3+/4+, czyli należą do ciężkiej piechoty;

- mogą wziąć magiczny sztandar do 50 punktów, a sztandary dla orków są całkiem ciekawe.

Niestety BO mają też wady:

- koszt punktowy - aż 14 punktów po wykupieniu tarcz (nie wyobrażam sobie, by ich nie wykupić) podczas gdy zwykły ork z tarczą kosztuje zaledwie 6 punktów, czyli można mieć ponad 2 razy więcej zwykłych orków za ten koszt i taki jeden wielki oddział orków lub 2 mniejsze mają szansę zrobić dużo więcej i są ogólnie bardziej (jako jednostka) wytrzymałe na ostrzał, bo są znacznie tańsze, a save mają gorszy tylko o 1;

- mają co prawda Ld8 i zasadę "Size Matters", ale trzeba pamiętać, że Ld8 oznacza zaledwie 72.2% zdanych testów - mało jak na elitę. Łatwo ich spanikować, przestraszyć, sterroryzować. Właściwie wszystkie elitarne oddziały w WFB mają albo Ld9 albo Ld8 z bajerami (np. przerzut w Chaosie lub Cold Blooded u Lizaków). Co gorsza nie można im tego Ld poprawić przez jakiś sztandar (wiele armii posiada np. sztandary odporności na strach i terror, sztandar dający strach lub dający przerzut paniki, a u O&G nie ma czegoś takiego). Czyli jedyny sposób na poprawę Ld to generał z Ld9 (co daje 83.3% zdanych testów);

- zajmują szczególnie cenny w armii O&G slot Special. Generalnie niezbyt opłaca się więc brac ich w małym oddziale, bo tracimy slot, z kolei duży oddział kosztuje kupę punktów;

- zasada "Armed to da Teef" - tak naprawdę trudno nazwać to zasadą specjalną. Prawdopodobnie podczas playtestów kombinowano, by BO mogli zmieniać broń w trakcie walki, ale ostatecznie z tego zrezygnowano. W tym momencie "zasada" ta mówi więc tylko tyle, żę BO mogą wybrać 3 sposoby walki: broń wielka, 2 choppy lub choppa + tarcza. No i tu powstaje problem - praktycznie zawsze najbardziej opłaca się walczyć 2 choppami (bo 2 ataki z S5 są lepsze od 1 ataku z S6), ewentualnie choppą i tarczą, broń wielka właściwie się nie przydaje, a za nią płacimy! Gdyby można było im wybierać dowolnie broń to brałoby się zawsze tarczę, czasem 2. choppę i wtedy BO kosztowałby pewnie 12 punktów, co byłoby znacznie atrakcyjniejsze.

Gdybym grał O&G to pewnie wystawiałbym klocki 15-25 BO z muzykiem i sztandarowym (koszt bossa jest ostro przegięty), za najciekawszy sztandar dla nich uważam Nogg's Banner of Butchery (+1 atak w jednej rundzie walki). Oczywiście ten dodatkowy atak najlepiej wykorzystać w 1. rundzie walki, dzięki czemu będzie on z S5, a nie z S4. Sztandar ten daje ciekawe możliwości - możemy zaszarżować lub bronić się albo 3 atakami z S5 i savem 5+ (w wypadku wyboru 2 choppasów) albo 2 atakami z S5 i savem 3+ (w wypadku wyboru kombinacji choppa + tarcza). To naprawdę niezła potęga. W celu maksymalizacji efektu tego sztandaru można wystawić BO po 6 w rzędzie, ale 5 też jest ok.
Stary dobry War Banner (+1 CR) to też fajna opcja, podobnie jak Gork's Waaagh! Banner (+1 D6" ruchu). Ostatni, czwarty dostępny dla orków sztandar (Mork's Spirit-totem, dający dodatkowe kostki rozproszenia za szeregi oddziału) jest świetny, ale uważam, że lepiej dać go BSB i wsadzić do dużego oddziału zwykłych Orc Boyz lub ewentualnie dać go Big'Unsom.

To tyle mojego przydługiego wywodu ;), nie gram O&G, ale myślę nad tym, no i interesuję się piechotą w WFB, szczególnie elitarną :) Czekam na opinie wszystkich doświadczonych i niedoświadczonych ;) graczy - czy warto wystawiać BO, jeśli tak to w jakiej ilości i z jakim sztandarem, dajcie tez przykłady spektakularnych udanych i nieudanych akcji "czarnuchów" ;)
Gwardia umiera, ale się nie poddaje

www.robinofsherwood.fora.pl - forum o wspaniałym, klimatycznym serialu "Robin z Sherwood" - zapraszam serdecznie!

Awatar użytkownika
TruePunk
Masakrator
Posty: 2726
Lokalizacja: Vendetta
Kontakt:

Post autor: TruePunk »

Masz blad w temacie
najlepsza piechota OnG to squig herd - potem zaczynaja sie piechoty slabe/umiarkowanie slabe.

Awatar użytkownika
Kołata
Prawie jak Ziemko
Posty: 9572
Lokalizacja: Jeźdźcy Hardkoru

Post autor: Kołata »

Moim zdaniem najważniejsza sprawa to znaleźć odpowiednie zastosowanie dla każdej z jednostek. To samo tyczy się BO.

W armii ofensywnej są moim zdaniem beznadziejni. Lepiej mieć masę taniej piechoty z herosem black orkiem, a z braku silnej magii wypchać specjale maszynami. Pozatym BO giną tak samo jak boyzi, a są duuuuużo drożsi. Generalnie gra niewarta świeczki. Jak chcemy oddział do walki, to lepiej dać jazdę.

Ja natomiast zazwyczaj gram defensem na full magii. I dlatego bardzo często (pratycznie zawsze) wystawiam BO.
20-24 sztuki z tarczami, sztandarem, muzykiem i Totemem.
Co mi dają?
- Można tam władować magów, co da im dobre schronienie
- dają 3DD dzięki czemu wystarcza mi jeden scroll i mogę magów ostro na casta dopakować
- jak już coś się doczłapie, to może sie łatwo odbić od takiego klocka
- ten oddział zazwyczaj się ostro kitra, zwłaszcza jak trzyma magów. przeciwnik zawsze napiera w ich stronę. widzi magów, ale często nie zdaje sobie sprawy, że te BO wogóle mogą chcieć walczyć :D to jest piekne :D nagle wyrasta kloc 20 typów jak spod ziemi (magowie wyłażą) i zostaje np. popchnięty z magii. A w szarży czarnuchy robią mega siekę. zwłaszcza z czarami jak bash em ladz i waaagh!. Moj rekord to ubicie w szarży zdrowego giganta :D
Oni są często takim ostatnim bastionem obrony, a dobrze się do tego nadają. Dobry trik to mieć jednego maga z collarem + rzucać Gork ll fix it na np wbijającego się smoka. Mag raczej spadnie, ale potwór powinien zostać zbrejkowany i to ostro.
Inny numer to władować ich do domku (ale wtedy nie daja DD!) i wyskoczyć z waagh na niczego nie spodziewającego się przeciwnika, po czym zaszarżować :)
- Pozatym mam fajne V-edycyjne figurki BO i właśnie kończe malowanie całej dwudziestki :)

Generalnie BO użyte z głową mogą się sprawdzić. Podkreślam z głową.

Pozdr!

Awatar użytkownika
Temple Guard
Falubaz
Posty: 1225
Lokalizacja: Warszawa Bemowo

Post autor: Temple Guard »

Kołata pisze:20-24 sztuki z tarczami, sztandarem, muzykiem i Totemem.
Generalnie to Totem na BO nie jest najlepszym pomysłem, bo są nieliczni i drodzy, ale skoro ich kitrasz to spoko ;)

Tak sobie właśnie pomyślałem, że delikatną zaletą BO jest to, że jednocześnie potrafią mocno przywalić (czyli zdobyć CR za zabitych) i, choć są drodzy, mieć pewien static CR (sztandar i co najmniej 2 szeregi), a z reguły jest tak, że albo bazuje się praktycznie całkiem na staticu (tania, słaba piechota lub droga, wytrzymała, ale bez siły przebicia jak np. Ironbreakers) albo właściwie całkiem na zabitych (np. Choseni w Chaosie - choć i tak nikt ich nie wystawia ;))
Gwardia umiera, ale się nie poddaje

www.robinofsherwood.fora.pl - forum o wspaniałym, klimatycznym serialu "Robin z Sherwood" - zapraszam serdecznie!

Piotr3K
Kretozord
Posty: 1681
Lokalizacja: SNOT Gdańsk

Post autor: Piotr3K »

Grałem kilka razy black orkami (ale na małe pkty) i mi się nie sprawdzali za bardzo. Każdy ich jakoś wymanewrowywał i ubijał, a są drodzy w pktach więc myślę że się nie opłacają.
Generalnie BO użyte z głową mogą się sprawdzić. Podkreślam z głową.
No ja jeszcze zbyt dobrze nie gram, może dlatego mi się nie sprawdziły :P
A dużo lepiej mi się gra zamiast nich savagami na dzikach i nawet tańsi są w pktach.

Awatar użytkownika
TruePunk
Masakrator
Posty: 2726
Lokalizacja: Vendetta
Kontakt:

Post autor: TruePunk »

Kolata:
znacznie lepiej do tej roli sprawdzi sie duzy klocek savage z czarnym bsb z totemem. i wyjdzie ekonomieczniej ;)

Awatar użytkownika
Temple Guard
Falubaz
Posty: 1225
Lokalizacja: Warszawa Bemowo

Post autor: Temple Guard »

Tak sobie myślę, że oprócz tego, że O&G nie mają żadnego sztandaru poprawiającego psychologię to szkoda również, że nie mają żadnego sztandaru z wardem od strzelania (kilka armii takowy posiada). Taki wardzik 5+ byłby bardzo przyjemny, ochroniłby trochę jakże drogich w punktach BO.
Gwardia umiera, ale się nie poddaje

www.robinofsherwood.fora.pl - forum o wspaniałym, klimatycznym serialu "Robin z Sherwood" - zapraszam serdecznie!

Awatar użytkownika
Charki
Falubaz
Posty: 1144
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Charki »

BO sa drogie. 14 ptsów (dokupienie tarcz to imo obowiazek) to troche, jakby mieli jakas odpornosc na panike, albo stubborna to byloby cos, a tak bez rewelacji .

Co (naj)gorsze zajmuja slot special. A jak kazdy warboss wie sloty w tej armii sloty sa cenne jak zloto, jest duzo ciekawszych i lepszych opcji (np.squigi, savage boar boyzi).

Awatar użytkownika
TruePunk
Masakrator
Posty: 2726
Lokalizacja: Vendetta
Kontakt:

Post autor: TruePunk »

Dlatego jeszcze raz wskaze wszystkim savage.
ward na 6+ (niewiele ale zawsze cos), odpornosc na paniki, podobna sila przebicia. W wersji big uns nawet sa tansi (chociaz nie polecam).

quas
Niszczyciel Światów
Posty: 4071

Post autor: quas »

ja tam na nich nie mam slotow wolnych
cene jeszcze przelkne(choc z trudem)...ale zawsze braknie miejsca
a to jakis rydwanik,a to jakas kawaleria zagubiona

ale w defensie jak opisywal kolata to moga byc calkiem znosni

Awatar użytkownika
Reaper
Chuck Norris
Posty: 413
Lokalizacja: Bytom-Vendetta

Post autor: Reaper »

IMO jedyne zastosowanie dla nich to jest armia na 3k i ida z grimgorem wtedy maja z tego co pamietam stubborn i hate everything takze nie jest juz tak zle :pp

Awatar użytkownika
TruePunk
Masakrator
Posty: 2726
Lokalizacja: Vendetta
Kontakt:

Post autor: TruePunk »

i kosztuja miliard punktow i sie nigdy nie splacaja ;p

Awatar użytkownika
Shino
Nerd Forumowy
Posty: 13986
Lokalizacja: Ordin Warszawa

Post autor: Shino »

Reaper pisze:IMO jedyne zastosowanie dla nich to jest armia na 3k i ida z grimgorem wtedy maja z tego co pamietam stubborn i hate everything takze nie jest juz tak zle :pp
nie maja stubborna... rok temu stracili go na rzecz immune to psychology

Awatar użytkownika
Reaper
Chuck Norris
Posty: 413
Lokalizacja: Bytom-Vendetta

Post autor: Reaper »

ok no to nie ma dla nich zastosowania :D :Pp

Awatar użytkownika
Kołata
Prawie jak Ziemko
Posty: 9572
Lokalizacja: Jeźdźcy Hardkoru

Post autor: Kołata »

@TruePunk
Niestety savage + BSB nie zastąpią BO w mojej rozpie z jednej przyczyny: musi być 4 magów :D

A co do Immortulzów z Grimgorem to są imo genialni na bardzo duże pts. Zapytajcie Shino jak zajęliśmy 4 miejsce na tropiku jedną armią orków na 4140 pts. Grimgor z ekipą miażdżył.

Awatar użytkownika
Dębek
Wujek
Posty: 10347
Lokalizacja: Jeźdźcy Hardkoru

Post autor: Dębek »

Black orki są zajebiste bo:
- mają klimat (uzbrojeni po zęby)
- fajne figsy z 5 ed
- dużo kosztują pkt
- zajmują boltom slot specjal
- złamani panikują wszystko co zielone
- nie wypuszczają fanatyków
- są duzym klocem piechoty

To mówiłem ja - Dębek - gracz bretoński !
Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
Shino
Nerd Forumowy
Posty: 13986
Lokalizacja: Ordin Warszawa

Post autor: Shino »

Reaper pisze:ok no to nie ma dla nich zastosowania :D :Pp
plewa... oczywiscie, ze z grimgorem maja zastosowanie (jedno bo jedno ale trudno narzekac, ze sami wygrywaja bitwy :> ) zreszta jak juz kolata powiedzial typ sie bardzo sprawdzilna tropiku :> (miadzac kloc bk, straszac emperor dragona, niszczac cala armie skavenow na 4k punktow xD i miazdzac tyriona, drake'a, duka bretonskiego i kilka innych mniejszych rzeczy :) ) black orki to po prostu taki carrier dla grimgora i tak je nalezy traktowac ;)

Awatar użytkownika
Reaper
Chuck Norris
Posty: 413
Lokalizacja: Bytom-Vendetta

Post autor: Reaper »

ciekawe jak sie taki klocuszek bedzie sprawdzal przeciwko new HE :D

Awatar użytkownika
Charki
Falubaz
Posty: 1144
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Charki »

nie bedzie sie sprawdzal :wink:

Awatar użytkownika
r0m
Chuck Norris
Posty: 643
Lokalizacja: Twierdza Alkarin-Leszno

Post autor: r0m »

black orkow uzywalem pare razy w wariancie z d6 do szarzy, klocek 20 z muzykiem i sztandaraem. calkiem neizle sie to sprawdzalo przy whaaagh przez pierwsze pare bitewek ale pozniej gdy przeciwnicy ograli sie z tym i zorientowali sie ze to grozny oddzial, przestali go ignorowac i klocek poza kiszeniem punktow nic juz nie robil :P takze ogolnie szkoda mi pkt i slota specjal na black orki, ktore schadza bardzooo szybko od jakich kolwiek pociskow magicznych czy strzelania

ODPOWIEDZ