Po co taki CS?
Powody są dwa i do tego są ze sobą ściśle powiązane:
1. Nieadekwatny w stosunku do reszty koszt niektórych przedmiotów/oddziałów/bohaterów/ekwipunku w porównaniu z innymi w danej armii, co czyni je wyborem tak korzystnym że aż oczywistym i automatycznym. Kosztów i zasad działania tych przedmiotów/oddziałów/bohaterów/ekwipunku często nie da się porównać lub zbalansować z przedmiotami/oddziałami/bohaterami/ekwipunkiem w innych armiach, co sprawia że dają zbyt dużą przewagę jednym armiom nad innymi w takim a nie innym ułożeniu w grze, która z założenia na wszelkiego rodzaju turniejach powinna dawać na starcie równe możliwości wszystkim graczom.
2. Obecność czegoś takiego jak „jedyne słuszne wybory” przy składaniu armii powoduje wszechobecną nudę i atak klonów armii na turniejowych stołach.
A czemu akurat ten CS a nie inny?
1. Gracze niechętnie zgadzają się na ograniczenia, kombinowanie przy slotach, banowanie wybranych przedmiotów, jest to za duża ingerencja w zasady RB i poszczególnych AB (mimo, że czasem napisanych bez głowy)
2. Każda armia jest specyficzna. inna i do każdej trzeba podejść oddzielnie, nic nie da odgórne kombinowanie w slotach i kompozycjach a dopiero później zastanawianie się co z poszczególnymi problemami w danych armiach których jest nota bene kilkanaście i w nieskończoność można uściślać i dopasowywać a jednocześnie kłócić się przy tym ostro,
3. Poszczególne jednostki, czary, maszyny wojenne nie są przegięciami samymi w sobie, przegięciem jest możliwość łączenia ich w niesprawiedliwe kombinacje, np. full maszyn u skavenów plus jeszcze elektrycy i masa taniego mięsa armatniego. Jednocześnie nie można nikomu zabierać przyjemności z gry ulubionymi jednostkami i odgórnie ich zakazywać.
4. CS ma być grywany na wszystkie punkty a nie tylko na „2000- 2500”…
Założenie
Nie naruszając struktury poszczególnych army book’ów i nie zmuszając graczy do rezygnacji z poszczególnych slotów czy jednostek na rzecz innych – wymuszonych proponuję połączyć V-edycyjny system procentowy z obecną kompozycją opierającą się na slotach core/special/rare
Punktem wyjścia jest taki układ:
przedmioty magiczne – limit punktowy za jeden przedmiot 50 pkt.
25% - units
50% - heroes
25% - war machines
25% - unridden monsters (non-characters)
Jednak dla każdej armii z osobna układ ten musi być zmieniony tak by wyeliminować te nieszczęsne „przegięcia” a jednocześnie pozostawić nienaruszoną jej specyfikę i wolny wybór graczom. Dla przykładu przygotowałem jendą armie: Bretonnię (bo nią gram akurat a jest na nią dużo narzekania więc czemu by nie zacząć od niej?)
BRETONNIA
Problemy i przegięcia:
Albo milion lanc albo Lord na pegazie i sto pegazów, + ward save i szybkość = przegięcie i nuda.
Co zrobić aby główną siłą tej armii pozostali rycerze a jednocześnie by można w końcu było zobaczyć pospólstwo na stołach w liczbie większej niż oddział bowman’ów? Proszę:
25%+ Knights of the Realm (nie na pegazach – wiem że tam też Realmowcy siedzą
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
25%+ Non-knights units
up to 50% Heroes
I już jest lepiej. Nie napisałem nic o maszynach bo jest tylko jeden trebusz za 90 pkt więc nie ma się co zastanawiać. Grając na 2000 trzeba wystawić min. 500 punktów w KOTR – to 3 x 6 Realmów FCG – praktycznie standard, ale nie są to już megatani Erranci, następne 500 to chłopstwo. I tu właśnie jest wolność wyboru, bez kombinowania czy piechota jest rankowa czy strzelająca czy z tarczami – nieważne, możesz wziąć 2 x trebusz + 2 x mtd. Yeoman plus MAA, możesz też wziąć 8 x 10 łuczników – czemu nie? Na tym polega wolność w doborze tych jednostek, która na pewno nie sprawi kolejnego ataku klonów na stołach. Zostaje 1000 punktów które równie dobrze można wydać na latający cyrk (który nie będzie już taki mocny) albo na lepszych rycerzy z bohaterami (ale wyjdą dwie mocne lance z bohaterami zamiast piętnastu lanc).
I pamiętajcie że zakaz zdublowania slota Rare (pomysł z innego tematu) w tej armii powoduje tylko to że na 2000+ pkt. nawet chcąc zagrać na dwóch trebuszach musicie wziąć Grali. Chyba że założenie było takie, że trebusze są przegięte a grale to plewa…
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Dziękuję że przebrnęliście do końca. Słucham z pokorą waszych opinii i czekam na pomoc w ułożeniu tyleż prostego co skutecznego CS-a dla innych armii.
Pozdrawiam.
EDIT:
OK. To jak narazie mamy:
BRETONNIA
25%+ Knights of the Realm (do tej puli punktów które trzeba wydać nie liczą się magiczne sztandary)
25%+ Non-knights units
up to 50% Heroes
SKAVEN
50%+ core units
up to 50% heroes
up to 25% war machines (przy czym weapon teamy liczą się jako war machine – tylko do celów tworzenia rozpiski oczywiście)
LIZARDMEN
25%+ Units of sauruses (mogą to być: Saurus Warriors, Temple Guard, Saurus Cavalry)
up to 25% skink based units and characters (skink chief, skink priest, skink skirmishers, chameleon skinks)
up to 50% Heroes
EMPIRE
25%+ Units
up to 25% War machines
up to 50 % Heroes
WOOD ELVES
up to 50% Heroes
up to 50% Forest Spirits
25%+ non-Forest Spirit units
TOMB KINGS
up to 50% Heroes
up to 25% Constructs
25%+ Skeleton units (skeleton light horsemen, skeleton heavy horsemen, skeleton warriors, tomb guard)
CHAOS DWARFS
up to 50% Heroes
up to 25% War Machines
50%+ (Chaos Dwarfs Units – Blunderbusses, Warriors, Bull Centaurs)
DWARFS
up to 50% Heroes
up to 25% War Machines (Anvil of Doom nie liczy się do tej sekcji ALE liczą się do niej wszystkie jednostki <<nie charakterzy>>posiadające: crossbow, dwarf handgun)
25%+ Units
VAMPIRE COUNTS
up to 50% Heroes
up to 50% "Vampire" units (including heroes)
25%+ Core units
Proszę o dalsze pomysły i wytykanie błędów jeśli CS dla powyższych armii nie likwiduje przegięć i nie wprowadza różnorodności
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)