Warhammer jest z założenia grą taktyczną, w której wygrywa lepszy gracz. Armia, którą gra dany gracz powinna mieć znaczenie marginalne.
Jak wszyscy wiemy, niestety tak nie jest.
WFB, nawet pod postacią powszechnie znanego polskiego "limited" nie jest grą "w której lepszy wygrywa". A na pewno nie jest grą, gdzie "Armia ma tak marginalne znaczenie, że lepszy wygrywa". Co nowy armybook, stado ludzi przesiada się na nowe armie - w zeszłym sezonie na Imperium, w tym na Demony i VC. Rozgrywki stają się... mało ambitne. Wyciągamy figurki z wlizki a dalej... to właściwie niejednym przypadku równie dorbze zamiast człowieka radziłaby sobie małpa rzucająca kostkami.
Ten CS nie daje idealnego balansu, bo taki jest niemożliwy do otrzymania.
Daje jednak znacznie bardziej zbalansowaną rozgrywkę niż limited.
Rzekłbym, że jest tak blisko ideału, na ile to możliwe.
Zapraszam do lektury.
Zapraszam czytelników do komentowania, a organizatorów do organizowania turniejów na ten CS.Zakaz Wystawiania bohaterów specjalnych.
Zakaz wystawiania dział DoW w armii innej niż Dow
HERO:
- Smoki zajmują slot Rare
- Danego typu herosa nie można wystawić więcej niż dwa razy.
CORE:
- Są dwa sloty: slot potrójny (3) i podwójny (2) Mogą być one zapełnione jednostkami tylko tego samego typu. Slota potrójnego (3) nie trzeba wypełniać do końca. Pozostałe jednostki Core Units można wystawić tylko jeden raz.
- Corowa, niestrzelająca piechota Rank&File nie zajmuje żadnych slotów - nie ma żadnyh ograniczeń co do jej wystawiania
- jednostki Core (niekoniecznie Rank&File) uznajemy za różne, gdy:- Nie można przeznaczyć slotu potrójnego na ciężką kawalerię
- upgrade'ujemy ich na Scoutów
- upgrade'ujemy ich na Chosen'ów
- upgrade'ujemy ich na Tunelling Team (bądź podobny upgrade)
Przykład I: VC: 3 x ghoule (rankowa piechota, bez ograniczeń) 2x Corpse Cart (w slocie (3) ) 2 Dire Wolves (w slocie (2) )
Przykład II: O&G: 3x Spider Riders (3), 2x Night Goblins with Bows (2), 3x Orc Boyz, 2x Savage Orc Boyz (rankowa, niestrzelająca piechota) 1x Wolf Riders
SPECIAL:
- Tylko jedną jednostkę można zdublować, resztę można wystawić tylko raz.
- Maksymalnie trzy sloty special mogą zostać przeznaczone na War Machines
RARE:
- Zakaz dublowania
MAGIA:
Euro,czyli:
Podczas fazy magii gracz może zużytkować tylko 9 Power Dice'ów (dalej: PD) Pierwszy użyty Bound Spell liczymy jako 1PD, każdy kolejny jako 2 PD.
Można posiadać tylko 10 Dispell Dice'ów (dalej: DD) Dodatkowo, pierwszy Dispell Scroll (dalej: DS) traktujemy jak 1DD posiadany co turę, a kazdy kolejny jako 2 DD posiadane co turę.
Dodatkowe Kości pochodzące ze zdolności Magic Resistance nie wliczają się do tego limitu.
Dodatkowe kości wygenerowane za pomocą czarów (np. Power of Darkness) nie wliczają się do tego limitu.
W armii TK jako użyte PD liczymy tylko te, które zostały rzucone na modlitwy, przykładowo High Liche Priest rzuca 2x3 = 6 kości na turę.
Hieratic Jar liczy się jako tyle kostek, na ilu został on rzucony.
Przykład 1: Armia Orków i Goblinów posiada: Orc Shaman, Goblin Shaman i Night Goblin Shaman, każdy ma poziom magii 2. Niosą oni w sumie 3 Dispell Scrolle. W fazie magii przeciwnika mogą użytkować wszystkich swoich kostek (2 z puli, 3 od magów, 1+2+2 (pierwszy DS=1, drugi DS=2, trzeci DS=2) co w sumie daje 10 "kości")
Przykład 2: Armia Armia Orków i Goblinów posiada: Orc Shaman, Goblin Shaman i Night Goblin Shaman, każdy ma poziom magii 2. Niosą oni w sumie 4 Dispell Scrolle. W fazie magii przeciwnika nie mogą użytkować wszystkich swoich kostek (2 z puli, 3 od magów, 1+2+2+2 (pierwszy DS=1, drugi DS=2, trzeci DS=2, czwarty DS=2) co w sumie daje 12 "kości") Szamani mogą korzystać co turę tylko z 3 kostek rozproszenia.
Stan ilości posiadanych DD liczymy na początku bitwy i jest on stały, zużytkowanie DS podczas bitwy nie wpływa na ograniczenie.
DODATKOWE OGRANICZENIA KOMPOZYCYJNE WZGLĘDEM ARMII
Empire
- War Altar zajmuje slot Rare, Special
Dwarfs
- Anvil of Doom zajmuje slot Special
Lizardmen
- Lizardmeni mogą wypełnić oba sloty (3) i (2) skinkami
High Elves:
- do slotów Rare i Special należy stosować tylko następujące ograniczenia:
x Rare: HE nie mogą tryplować slotów Rare
x Special: HE nie mogą tryplować slotów Special
- Moon Dragon zajmuje dodatkowo Slot rare (czyli w sumie zajmuje 1 hero, 2 rare)
- Star Dragon zajmuje dodatkowo 1 slot Special i 1 slot Rare(czyli w sumie 1 hero, 1 Special, 2 rare)
- Book of Hoeth zajmuje slot Rare
- Kobinacja Book of Hoeth oraz Banner of Sorcery zajmuje slot Special
Wood Elves:
- Treeman Ancient liczy sie jak Treeman
Dark Elves
- Ring of hotek zajmuje 4DD, liczone tak jak scrolle.
- Pendant of Khaeleth zajmuje slot Rare
- Sacrifical Dagger zajmuje slot Special
- Harpii nie można umieścić w slocie potrójnym (3)
- Max 2 Assasynów, z czego wystawienie drugiego assasyna kosztuje 1 slot Special
Skaven
- max 3 ratlingi
- Storm Banner zajmuje slot Special
Tomb Kings
- Icon of Rakhaph zajmuje slot Special
Ogre Kingdoms
- Ogrów nie dotyczą żadne ograniczenia restrykcyjne, za wyjątkiem magii
Dogs of War
- DoW nie dotyczą żadne ograniczenia restrykcyjne, za wyjątkiem magii
- Asarnil nie zajmuje dodatkowo slota rare za bycie smokiem. Zajmuje sloty wg swoich zasad, tj. 1xhero+1xrare
Orcs & Goblins
- O&G podlegają takim restrykcjom jak w CSie, jednak mogą wybrać jedno z następujących udogodnień:
a) mogą zdublować rare
b) mogą dwa razy zdublować slot Special
Bretonnia
- Bretonnia może zamienić slot potrójny (3) na podwójny (2)
- BSB bretoński traktujemy jako inny typ herosa niz palladyn, tj. można mieć BSB + 2 palladynów
- Errantry War może wystawić w slocie potrójnym Knights Errant, tym samym będzie to ich jedyna Core'owa ciężka kawaleria.
Vampire Counts
- Vampire Lord zajmuje slot Rare i Hero
- Drakehoff Banner zajmuje slot Rare
- Combo Skullstaff + Helm of Commandment zajmuje slot Rare, a wprzypadku gdy te sloty sa zajete, to zajmuje 2 sloty Special
- Zakaz posiadania w armii Helm of Commandment oraz Drakehoff Banner równocześnie
- Cairn Wraiths zajmują slot Hero
- zakaz dublowania speciali
- Jednostki inne niż Generał nie mogą recastować czarów Nekromancji
- Generał może rzucić maxymalnie 4 czary nekromanckie na ture, z czego max 2 moga byc Vanhell Dance Macabre oraz max 2 Raise Dead
Beasts of Chaos
- W armii beast of Chaos Herdy dostawiają się po 5ciu w rzędzie
- Beast Herdy nie zajmują slotów Core - traktowane są jak rankowa, niestrzelająca piechota
Daemons of Chaos
- Demony nie posiadają slotu Core potrójnego (3). Posiadają natomiast dodatkowy slot podwójny (2)
- Horrory są traktowane jak piechota strzelająca, przez co należy je umieścić w jednym ze sltoów podwójnych (2).
- Demony posiadaja 3 sloty Hero a nie 4.
- Great Unclean one zajmuje slot Special
- Keeper of Secrets zajmuje dodatkowo slot Rare, Special
- Bloodthirster oraz Lord of Change zajmuja dodatkowo 2 sloty Special i slot Rare
- BSB zajmuje dodatkowo slot Rare i Hero
- Siren Song zajmuje slot Rare, a w przypadku gdy te sloty są zajęte, zajmuje 2 sloty Special
- zakaz dublowania speciali
- Nie można brać wielokrotnie zdolności "Master of sorcery"
- Nie można dublować: Juggernaut of Khorne, Steed of Slaanesh
- o ile armia demonów sklada się tylko i wyłącznie z jednego boga, może zdublować slot Special
pozdrawiam
Furion
Changelog:
Dodano:
- Bretonnia może zamienić slot potrójny (3) na podwójny (2)
- Wood Elves nie posiadają slotu Core potrójnego (3). Posiadają natomiast dodatkowy slot podwójny (2)
Dodatkowe kości wygenerowane za pomocą czarów (np. Power of Darkness) nie wliczają się do tego limitu.
Dodano opis magii Khemrii
Dodano opis bound spelli
Dodano:- Można posiadać tylko 1 Daemonic Mount w armii
Dodane, powrót do 2+2 slotów u we; dagger zajmuje special; storm banner zajmuje special; icon of rakhaph zajmuje special; zakaz tryplowania harpii; anvill zajmuje special
Dodano: Ogre Kingdoms, DoW - nie dotyczą żadne ograniczenia kompozycyjne, za wyjątkiem magii.
Orcs&Goblins - mogą zdublować Rare LUB 2x zdublować Special.
DOdano: 2gi assasyn zajmuje special
zmieniono: zakaz dublowania daemonic mountow na - Nie można dublować: Juggernaut of Khorne, Steed of Slaanesh
Dodano: - W armii beast of Chaos Herdy dostawiają się po 5ciu w rzędzie
- Beast Herdy nie zajmują slotów COre - traktowane są jak rankowa piechota
DODANO:Zakaz Wystawiania bohaterów specjalnych.
Zakaz wystawiania dział DoW w armii innej niż Dow
Wylecial zapis: - Wood Elfy nie posiadają slotu Core potrójnego (3). Posiadają natomiast dodatkowy slot podwójny (2)
Zmieniono u demonow: wielki demon zajmuje co innego
w armii czystego boga mozna zdublowac special
zmiany: asarnil nie zajmuje rare, bsb bretonski to inny hero
Dodano: war altar zajmuje rare,special
- Posiadanie w armii Helm of Commandment oraz Drakehoff Banner zajmuje 2 sloty Special
zmieniono opis recastu z vampire lord na "generał"
dodano: - Zakaz posiadania w armii Helm of Commandment oraz Drakehoff Banner równocześnie